Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

FIFA 11 PC

Zahráli jsme si fotbal konečně v next-gen kabátu.

Už je to tady, konečně jsme se dočkali. FIFA 11 bude next-gen i ve své počítačové verzi! Toliko naprosto zásadní informace, která dozajista zaujala a potěšila všechny fandy fotbalů od EA Sports, respektive PC hráče. Tisková zpráva (vychvalující původně konzolový engine, bravurně optimalizovaný pro platformu PC, jakož i další nové funkce) přitom spatřila světlo světa jen pár hodin předtím, než jsme si mohli zbrusu nový fotbal vlastnoručně vyzkoušet. Electronic Arts totiž společně s prohlášením rozběhli i takzvané FIFA 11 Producers Tour, jehož první zastávkou byl 8. července Kolín nad Rýnem, kam se český Eurogamer vypravil.

Příležitosti spatřit onen zázrak a výkřik moderních technologií (rozumějte počítačový next-gen engine) na vlastní oči, by odolal asi jen málokdo. Stejně jako možnosti dozvědět se bližší podrobnosti o hře přímo od Iana Jarvise, producenta EA Canada. Nepřekvapí proto, že se v německé pobočce Electronic Arts, vystavěné přímo na břehu Rýna, sešla početná skupina novinářů ze všech koutů Evropy, doplněná několika málem zpravodajskými štáby s kamerami.

Moc hezké místo si EA v Německu našli, hned u Rýna.

Po nezbytném úvodním představení a oficialitách na rozjezd (FIFA 10 získala údajně na padesát ocenění, coby nejlepší sportovní hra roku – je to vůbec možné?) už se Ian pustil do vlastního výkladu. Pravil, že: „Počítačová FIFA 11 nabídne next-gen engine, next-gen hratelnost, next-gen herní módy a samozřejmě next-gen grafiku“. Jinými slovy „půjde o zatím vůbec nejlepší fotbalovou FIFA simulaci pro PC.“ Pakliže víte, jaké psí kusy předvádějí EA Sports fotbálky na konzolích X360 a PS3, patrně už tušíte, že tohle nejsou jen obvyklé marketingové sliby, ale v jádru realita. Ostatně loňská FIFA 10 i nedávný 2010 FIFA World Cup: South Africa jsou víc než povedené – viz. naše recenze.

V EA Canada berou počítačovou verzi FIFA 11 na každý pád s patřičnou vážností a respektem, což znamená separátní tým vývojářů (Ian se dušoval, že údajně velmi početný), který ovšem úzce spolupracuje s někdejší čistě konzolovou „next-gen partou“. V praxi to znamená obvyklé hutné tvůrčí debaty, výměny názorů i společné řešení problémů. Samozřejmostí je i sdílení nástrojů a přístup k již vyvinutým technologiím, jež jsou pochopitelně rok od roku vylepšovány a posunovány na evolučním žebříčku.

Anelka hlavičkuje, přihlížejí nějací statisté od Pirelli.

„Kdo z vás hrál minulý rok PC verzi FIFA 10?“ ptal se dále Ian Jarvis, načež sledoval hrstku odvážlivců, která se k této zkušenosti s mírným ostychem doznala. „Tak zapomeňte na všechno, co jste viděli,“ pokračoval producent „protože tohle je úplně nová hra a nedá se to absolutně srovnat!“ Znovu nezbývá než souhlasit, někdejší engine (ať už ho budeme nazývat old-gen či current-gen) byl i přes řadu drobných vylepšení technologicky již dost zastaralý a příliš mu nepomohlo ani portování detailnějších modelů hráčů z konzolí, případně ostřejší textury a rádoby trojrozměrná tráva.

Jedinou rozumnou volbou tak bylo vyhodit vše do koše a vystavět PC verzi na „motoru“, který už léta pohání EA fotbaly na konzolích. Jakkoliv jsme dříve byli svědky směšných prohlášení, snažících se PC hráče přesvědčit o tom, že jejich herní krabice jednoduše nemají dostatečný výkon a opravdový next-gen fotbal zvládají jen herní krabice Microsoftu a Sony, programátoři EA Sports letos dokazují, že to jde. Nutno hned dodat, že vývojáři odvedli skutečně prvotřídní práci a na první pohled absolutně nepoznáte, běží-li támhle na monitoru xboxová FIFA, nebo je k LCD připojeno PC se zbrusu novou verzí FIFA 11.

Andrés Iniesta zrovna testuje 360-degree control. A že prý paráda, na PC něco takového jaktěživ neviděl.

Žádná rychlá konverze ani odfláknutý konzolový port se nekoná, veškerá technologie byla pečlivě uzpůsobena použití na PC a jaksepatří optimalizována, účelně tedy využívá architekturu našich procesorů i grafických karet. Ian Jarvis též bez okolků přiznal, že počítačová verze FIFA 11 nebude zrovna na chlup stejná s tou konzolovou. Ale neděste se, jde spíše o obsah a nejnovější funkce. „Náš fotbal bude spíš hybridem mezi FIFA 10 a World Cup 2010“ snažil se o přirovnání. Dá se to však pochopit, přechod na novou technologii jistě není snadný a zatímco konzolové týmy už mají na čem stavět, a letošní verzi hry jen lehce dolaďují, PC skvadra začínala na zelené louce a času pro zařazení všech novinek se asi nedostává.