RECENZE Fire Emblem: Awakening

Každý krok v tahovce rozhoduje mezi životem a smrtí.

Na Nintendu už hraji každou větší hru od začátků Wii a přesto stále objevuji série, které mezi fanoušky japonského vydavatele mají nálepku "Legendární". Mezi ně patří i Fire Emblem, kterou nedávno rozšířil díl s podtitulem Awakening pro handheld 3DS.

Za slovním spojením tahová strategie, kterou Fire Emblem dozajista je, bych si nikdy nepředstavil tak propracované dobrodružství, jaké jsem s Awakening prožil.

Příběh je klasickým klišé pomsty, lásky, utrpení a přátelství. Ačkoliv jsou jednoznačně rozlišeny klaďasové a záporňáci, nikdo nemá úplně čistý štít a mám pochopení pro pohnutky i toho nejodpornějšího padoucha. Ve vykreslování charakterů je Fire Emblem naprosto dokonalý. Asi nikdy jsem se ve hrách nestaral o tak velkou partu lidí s takovou péči. Ve Fire Emblem může téměř kdokoliv umřít, ale budete se snažit zubaté v kosení vašich přátel všemi prostředky zabránit. Navíc, když v klasickém módu je smrt postav permanentní.

Souboje v jedinečném fantasy světě probíhají v různě velkých arénách. Každá z kapitol se odehrává na jedné z nich a jejím pokořením se vám otevírá další lokace na mapě světa. Na dobytém místě můžete příště nakupovat, prodávat nebo vylepšovat zbroj, bojovat proti banditům nebo plnit vedlejší úkoly a v nich do své party lákat hrdiny. Prostředí jsou různorodá nejen vzhledem, ale i vlivem na rytíře a mágy. Někde písek zpomaluje těžké jednotky, jinde se hodí jezdci na létajících ořích, kteří jsou schopni překonávat terénní překážky.

Zpočátku vypadají souboje jednoduše. Probíhají na kola, v nichž se postupně střídají všechny postavy. Ovšem za pár minut vám dojde, že je nutné opravdu pečlivě přemýšlet a plánovat. Na základní trojúhelníkové pravidlo, že meč je silnější než sekera, která je účinná proti kopí, jenž má navrch nad mečem, se nabaluje mnoho dalších. Například proti leteckým jednotkám jsou logicky vhodné luky a šípy. Některá pole na mapě dodávají bojovníkům odolnost nebo je dokonce léčí. A to stále ještě není vše. Obrovskou roli totiž hrají vztahy mezi postavami.

Jestliže už bok po boku dva hrdinové něco odbojovali, radikálně se zlepšuje jejich kooperace. Stojí-li na stejném políčku nebo vedle sebe, dokáží jeden druhého chránit blokováním, přidávají mu kuráž a zvyšují šanci na kritický zásah nebo v rámci jednoho tahu zaútočí oba. Z boje se náklonnost přenáší i do příběhu a může se stát, že se dočkáte svatby, případně početí dětí.

Spolupráci podporuje i velmi dobrá umělá inteligence nepřátel. Ti vyhledávají osamocené jednotky a útočí ve větším počtu na ty, které jsou schopni zabít. Už ani na druhou ze čtyř obtížností si v podstatě nemůžete dovolit udělat dvě menší chybky za sebou. Natož jednu velkou. V podstatě pořád musíte být v šiku, kdy přední silné jednotky chrání mágy a lukostřelce za nimi a hlavně neumožní přístup k léčitelům a dalším podpůrným jednotkám. Zkraje je to brnkačka, ale později vás prostředí nutí se dělit na menší skupinky.

Cover image for YouTube videoNintendo 3DS - Fire Emblem: Awakening Trailer

Na výběr je čtyřicet tříd, mezi kterými lze pomocí unikátních pečetí přecházet. Ještě vzácnější jsou artefakty, které po desáté dosažené úrovni vaši postavu převedou na silnější třídu. Například z rytíře udělají generála a z léčitele temného mága. Nakonec mi trochu vadil počet postav, které můžete naverbovat. Postupem času jich je obrovské množství a nestíháte je všechny levelovat stejnou rychlostí. Dostal jsem se do situace, kdy jsem některé už nemohl používat, protože nepřátelům nedokázali ubrat žádné zdraví a sami zemřeli po jediné ráně.

Fire Emblem: Awakening pro Nintendo 3DS vyšlo v dubnu v angličtině a stojí 1099 Kč.

Trochu zpátečnická je prezentace hry. Připadá mi, že Awakening měl být spíše vydán na původní Nintendo DS. Grafika nevypadá zle, naopak je krásně ručně kreslená, ale když pak přeskočí do animovaných 3D sekvencí, je to utrpení. Z nějakého důvodu například postavám chybí nohy od kotníků dolů.

Navíc je Fire Emblem jedna z mála her z poslední doby, u kterých jsem vypínal 3D efekt. Začátečníkům se také trochu obtížněji dostává do hry. Sice existuje tutoriál, ale ten pokrývá jen úplné základy a na spoustu herních mechanik si musíte přijít sami.

VERDIKT: Fire Emblem: Awakening je zatím nejlepší hrou tohoto roku pro Nintendo 3DS. Příběhová kampaň se odvíjí několik desítek hodin, během nichž si ke své partě hrdinů vytvoříte pevné pouto. Budete sledovat jejich životní osudy a pomáhat jim ve skvělé tahové strategii, kde každý krok rozhoduje mezi životem a smrtí.

9 / 10

Fire Emblem: Awakening

Nintendo 3DS