Reportáž, fotky a video z výstavy ForGames 2012

Co se v Letňanech líbilo a co se 1. ročníku nepovedlo?

Koncem minulého týdne se na výstavišti v Letňanech uskutečnil první ročník výstavy interaktivní zábavy ForGames, který probíhal společně s ForToys a ForBabies. Většinu z vás asi bude nejvíce zajímat prvně jmenovaný a musím uznat, že na české poměry se povedlo sehnat opravdu zajímavé hry, přestože hala příliš velká nebyla a sekce věnovaná hrám byla mnohem menší než ty o hračkách atd. Když jsem v hlavě porovnával výstavní plochu ForGames a E3, napadlo mě, že celá akce se v Letňanech koná asi na stejné ploše, jakou má v Los Angeles zabranou pro své účely třeba Nintendo, Sony nebo Microsoft. Působí to trochu úsměvně, ale nechtěl jsem tím odradit od návštěvy. Právě naopak, na jednom místě člověk nalezl v koncentrované formě spoustu hitů podzimní sezóny, bez nutnosti naběhat kilometry a obcházet rozlehlé reklamní poutače.

Nejvíce místa si pro sebe vyhradil Microsoft s Xboxy, ale hlavně Kinecty. Jen je škoda, že ačkoliv před samotnou halou stál kamion s logy Halo 4 a i uvnitř byly velké reklamy, vyzkoušet naživo čtvrtý díl vesmírné ságy nešlo. Malou záplatou byla možnost vyfotit se s Master Chiefem. Závodníci nepohrdli projížďkou ve Forza Horizon. Pravdou ovšem je, že nejvíce pozornosti Microsoft věnuje kombu Xbox360 + Kinect. A díky zaměření obou souběžně probíhajících akcí se není čemu divit, největší skupinou návštěvníků v Letňanech byly rodiny s dětmi. Jestli jsem dobře počítal, tak Microsoft připravil šest ohraničených boxů, kde šlo vyzkoušet starší kousky Star Wars Kinect, Sports Champions 2 nebo minihry postavené na charakterech z animovaných pohádek. Park Pixaru byl jedinou hrou, kterou jsme s Pepou Eisnerem proklepli a musím uznat, že mě běhání po rozpadajících se laboratořích v tělech Úžasňákových docela bavilo.

Naproti stánku Microsoftu rozbalila svůj velící stan EA. A to doslova. Před vstupem do místnosti se sesíťovanými počítači, na kterých běžel poslední Medal of Honor: Warfighter, hlídkovali dva ostře ozbrojení vojáci. Trochu skrytý zůstal stánek s Crysis 3. Naneštěstí EA schytali nějakou špatnou větev rozvodů elektrické energie a většinu času, kterou jsem na ForGames ve čtvrtek strávil, byl stánek uzavřený kvůli výpadkům. Když jsem při odchodu naposledy nakoukl dovnitř, alespoň jsem si všiml velmi zručného klučiny, který nejenže demoverzi bravurně dohrál, ale ještě ji dokázal nabořit a prohlížel si úrovně, které ještě ani nebyly dokončené. Nicméně jeho snahy velmi rychle zpacifikovali zástupci EA. Pěkný byl počítačový moding PC skříně ve stylu Battlefield 3 nebo volanty s pedály na niž běžel Need for Speed Most Wanted. Ani EA neopomenuli příležitostné hráče s tituly pro Facebook.

Střední část haly obsadila Sony a opět většinu času věnovala zábavě pro celou rodinu ve formě Book of Spells: Wonderbook. Zkoušel jsem také čarovat, ale příliš jsem neuspěl. První problémem byla na výstavišti téměř nulová slyšitelnost zvuku, který vycházel pouze z reproduktorů televizorů. Druhým bylo, že jsem mezi tříletými caparty hrajícím všude kolem čněl jako žižkovský vysílač nad Prahou, což prohlubovalo mojí už tak ostýchavou povahu. Velký prostor byl věnován i ostatním Move hrám jako Sorcery. Třetí čtvrtka místa u Sony patřila Vita, ale kromě LittleBigPlanet Vita tam běžely spíše starší kousky. No a na zbylých šesti televizích jely plnohodnotné PS3 hry - All-Stars Battle Royale nebo LittleBigPlanet 2.

Mezi Sony a Microsoft se vklínilo Nintendo, v tomto případě zastoupené místním distributorem Conquest. Bez skrupulí musím uznat, že právě Big N mělo nejlépe vypadající a novinkami nejnašlapanější stánek. Je to logické, protože hlavním tahákem je Nintendo Wii U, tedy konzole, která na trh přijde až za dva měsíce. Stánek vypadal dobře i proto, že šlo v podstatě o totožnou expozici z GamesConu, jejíž převoz se Conquestu podařilo domluvit s německými kolegy. Mimochodem, ti konzole hlídali jestřábím okem. Oproti E3 už nebyl Wii U GamePad připojen ke konzoli spoustou drátů, ale pouze jedním, který jej napájel. V praxi to znamená, že na ForGames jsem si vyzkoušel v podstatě finální produkt, zjistil jsem, jak dobře GamePad reaguje, jestli jsou s přenosem obrazu nějaké problémy a kolik doopravdy váží. U několika konzolí jsem si všiml menších lagů při interakci ovladače a konzole, u jiných stojanů a her však vše fungovalo naprosto bez problémů. Podle mého jsou důvody dva. Demoverze určitých her byly už staršího data (třeba New Super Mario Bros. U) a také u některých stojanů fungovaly ovladače podstatně hůře zřejmě vlivem rušení. Nejlákavější byl u ConQuestu Assassins Creed 3, z nějž šlo na Wii U vyzkoušet námořní bitvu a nezpozoroval jsem žádné rozdíly oproti jiným verzím hry.

Menší prodejnu si v hale otevřelo GAME, ale to zajímavější se nacházelo až za ní. Byl to stánek firmy Playman se dvěma taháky. Tím prvním byl Rocksmith s PS3, do níž byly zapojená elektrická kytara a basovka. Jako výstup velké kombo a nejuřvanější stánek ForGames má svého vítěze. S Pepou Eisnerem jsme si odehráli jeden flák. Na body jsem samozřejmě vyhrál, ale také musím uznat, že hraní na čtyřstrunnou basovku je trochu jednodušší. Zarytí PCčkáři se vyblbli na druhém stánku, který Playman připravil společně s firmou Nvidia. Na něm běželo Far Cry 3 v multiplayeru. Na dvanácti počítačích se proti sobě postavily dva týmy, které nejprve musely zapálit dvě stanoviště s barely nepřítele a poté přivolat letecký útok. Klání bylo navíc podpořeno bojem o povedené tričko, či jiné suvenýry s motivem Far Cry 3.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Z mého pohledu se pražské ForGames povedlo. Ve fotogalerii můžete potěšit oko na oblíbených babes (u EA ve větší míře guys). Rozloha nebyla velká, ale každý hráč si tu asi našel to své. Jak zarytí milovníci FPS na nabušených PC, tak příznivci konzolovek. Vstupné sto padesáti korun nebylo nízké, ale fanoušci interaktivní zábavy neměli v ČR lepší možnost otestovat pecky následujících měsíců. K tomu připočtěte různé soutěže, StreetPass sraz a další doprovodný program.