RECENZE Grand Theft Auto Online

Nevídaná variabilita aktivit uspokojí i vyznavače singlu.

Jako by obří singleplayerová kampaň v základním GTA 5 nestačila, byla hra dva týdny po vydání rozšířena o další nálož obsahu v podobě hry pro více hráčů. Dle slibů a popisků vypadalo vše až příliš dokonale. Kolik toho bylo splněno a jaká hra naopak přináší zklamání? Teď, když se klukům v Rockstaru podařilo překonat porodní bolesti (viz LIVEBLOG) a hra byla aspoň v mém případě stabilní (řadě jiným ale dodnes nešlape), nastal ideální čas podívat se ji detailněji na zoubek.

Princip fungování multiplayeru

Asi bych nejprve zmínil drobné zklamání z toho, jak celý zdejší multiplayer vlastně funguje. Z informací se mohlo zdá, že GTA Online bude taková zmenšená verze MMO, kde s ostatními 15 hráči běháte po sdíleném světě. A pokud dostanete misi, zůstanete v tomto sdíleném světě a ostatní se k vám mohou dle libosti připojit, nebo naopak v hraní nějak překážet.

Ve skutečnosti je ale GTA Online kompletně instancované. Ať již spouštíte libovolnou aktivitu, jste se spoluhráči přesunuti do oddělené kopie světa, která je jen pro vás. Pokud jste se tedy těšili na provázaný svět, kde jedna skupinka plnící misi a ujíždějící policii posráží druhou skupinku, která se právě věnuje golfu, máte smůlu. Přesně tohle se bohužel, a zároveň naštěstí, nekoná, což může někoho zklamat.

Na druhou stranu to má výhodu, že nejste odkázání jen na oněch 15 hráčů, kteří s vámi zrovna hrají. A pokud máte chuť na libovolnou aktivitu, nemusíte řešit, jestli se někdo z nich přidá. Hra vás spojí s jinou skupinkou, která chce dělat přesně totéž a není třeba nic řešit. Hra vás bude přehazovat mezi skupinkami dle vámi zvolených aktivit. Což může být ovšem problém, pokud chcete hrát s pevně danou skupinkou přátel. Matchmaking v tomto nefunguje úplně ideálně a skupinky hráčů velmi rychle roztrhá a rozhází od sebe.

Teď, když je zřejmé, že jednotlivé aktivity nejsou provázané a přeskakujete dle chuti z jedné do druhé, dovolím si jednotlivé části rozebrat samostatně. Hra toho nabízí opravdu dost a smícháním všeho dohromady by mohl vzniknout solidní guláš.

Volný režim

Při spuštění hry se dostanete do volného režimu s ostatními hráči. Troufám si tvrdit, že v této části strávíte nejméně času. Na jednu stranu si v ní můžete dělat svobodně, co chcete, takže je hratelnost na úrovni zábavy řádění v kompletně dohraném singleplayeru. Ale kvůli tomu asi GTA Online nespouštíte. Sice zde navíc potkáváte jiné hráče, se kterými můžete jednat, jak se vám zachce, ale moje zkušenost je taková, že ve světě o rozloze GTA 5 stejně spoluhráče nepotkáte. Jen jednou se mi stalo, že se mě někdo pokoušel zabít. Jinak jsme si každý jezdili po svém.

Tento herní mód tedy člověk většinou tráví sám různým vylepšováním postavy za získané peníze. Návštěvami kadeřníka, tetovacích salónů, obchodů s oblečením, upgrady zbraní, tuning vozidel, nákup nemovitostí, výběr další mise, apod. Vyloženě herních aktivit tu moc není. Můžete vykrádat obchody, ale to je stále totéž dokola. A na ostatní hráče vypsat odměnu, k čemuž jsem ovšem zatím motivaci neměl. A pokud jsem se naopak snažil hráče, na nějž byla odměna vypsána, zabít, tak se odlogoval, než jsem k němu přijel.

Volný režim v tuto chvíli ovšem trpí jiným zásadním nedostatkem. Je v něm nepřiměřeně často zneužíváno vykopávání hráčů. A to bez jakéhokoli důvodu, protože kdokoliv může vyrazit kohokoliv. Těžko říct, zda se tím někdo baví. Nebo zda uvolňuje místo, aby mohl pozvat kamarády, ale zatím jsem byl vyhazován tak často, že tento režim považuji za nehratelný. Hra ještě funguje tak hloupě, že když vás vyhodí, tak jste hozeni až do singleplayeru, což mi přijde zbytečné. Hra by vás mohla pouze od ostatních oddělit a plynule vás nechat hrát ve světě, kde najednou budete sami, ale budete mít po ruce stále přístup ke všem online aktivitám. Snad s tím Rockstar něco udělá.

Aktivity

Ve volném režimu máte mapu hustě posetou různými aktivitami, kterých se můžete zúčastnit. Jejich seznam asi nikoho nepřekvapí, protože kopíruje vedlejší aktivity ze hry jednoho hráče. Své by si tu měl najít kadý. Můžete se vydat jak za sporty a rozehrát golf, tenis, šipky, skákání s padákem, zasoutěžit na střelnici či vyzkoušet nově páku, která v GTA 5 nebyla, ale je o ničem a pouze soutěžíte, kdo rychleji umí kvedlat páčkou. Případně vyrazíte za adrenalinovějšími zážitky v podobě závodů, klasických deathmatchů, týmových deathmatchů, zápasů s jedním životem, kde vyhrává poslední přeživší, a nebo klasickou obranou území proti vlnám nepřátel.

Na sportovních minihrách není téměř co popisovat, snad jen s výjimkou informace, že je o ně překvapivě zájem. Takže i na relativně nudný golf není problém najít skupinku spoluhráčů. Ale u ostatních aktivit bych se ještě na chvíli zastavil.

Nejvíce mě potěšila rozmanitost závodů. Nejen množstvím různých dopravních prostředků, ale i variacemi, které lze libovolně měnit v nastavení. Téměř u každého závodu lze vybrat ze tří verzí. První je klasický férový závod. Druhý je tzv. GTA závod, kde je povoleno vše včetně vystupování z aut a střílení do ostatních. V tomto módu se navíc na trati povalují bonusy v podobě raket a turba, které akci o něco umocňují. A třetím režimem je rally, která se hraje ve dvojicích. Jeden hráč řídí, ale nevidí checkpointy, a druhý hráč vidí checkpointy a musí navigovat. I když se dá navigovat D-padem, nedoporučuji hrát bez headsetu. Třetí varianta asi moc obliby nesklidí. Podle mě v ní ani tak nezáleží na tom, jak dobře umí navigátor navigovat, nýbrž jak dobře zná řidič trať z předchozích závodů.

Při zakládání závodů lze navíc volit ještě detaily, zda povolíte používat vlastí vytuněné vozy, zda má být na silnicích okolní provoz, zda má na závody reagovat policie, či navolit počet kol, takže lze klidně hrát i závody na výdrž. Musím říci, že kombinace GTA verze závodu s povolenými zbraněmi a raketami zkombinovaná s policií, ideálně na malém okruhu, na kterém policii nelze ujet, je skvělým akčním adrenalinovým zážitkem.

U deathmatchů mě zaujalo, že je do hry implementováno plížení. Hra bere v potaz, jak velký hluk vydáváte a podle toho vás vyznačí ostatním na mapě. Dokud jste přikrčení, tak nikdo neví, kde se nacházíte. Ale jakmile se rozběhnete, či vystřelíte, tak všichni nepřátelé v okolí uvidí, kde jste. Jedinou výjimkou je hra na posledního přeživšího. Tam se na mapě vidí všichni pořád, aby se stále jednalo o akci a ne o schovávanou a simulátor kempování. Osobně se mi tento prvek líbil. Do soubojů přidával i trochu taktiky. V době psaní jsem byl level 18 z celkových zhruba 120, přičemž každý odemyká něco nového. Jsem proto zvědav, jak se zážitek v deathmatchi změní, až lidé začnou hrát s raketomety a rotačním kulometem, který ještě nemá nikdo.

Protože jsou tyto aktivity hlavním jádrem hry, je příjemné, že vás hra nenutí trávit čas přejížděním od jedné aktivity ke druhé. Kdykoliv jeden zápas skončí, naskočí nabídka šesti náhodně vybraných aktivit, tam odhlasujete, kterou chcete hrát jako další a hra vás okamžitě všechny přemístí na její startovní pozici. Hraní GTA Online je tedy svižné a nemá spoustu hluchých míst či přejíždění. Což podporuje i to, že na startovací obrazovce každé aktivity lze dokoupit munici a zbroj. Můžete tedy bojovat do sytosti bez pravidelných návštěv Ammu-nation.

Mise

Aby plnění neustále stejných aktivit nesklouzlo ke stereotypu, tak v průběhu hraní získáváte kontakty na různé postavy, které většinou znáte z kampaně pro jednoho hráče. Tyto postavy jednak přes telefon nabízejí různé služby a benefity. Takže si můžete nechat přistavit vůz, vypsat odměnu na jiného hráče, požádat o shození munice, apod. A potom nabízejí různé mise. Nečekejte ovšem novou příběhovou linii.

I když se postavy představí telefonátem, případně i cutscénou, následující mise na sebe nijak nenavazují a jedná se o směs zcela nesouvisejících úkolů. Má to hlavně výhodu v tom, že když se lidé vzájemně zvou na jednotlivé mise, tak se tím nijak nehroutí nějaká příběhová linka. Simon postupně žádá o sehnání nějakých aut či zničení konkurence. Pro Trevora zase budete dělat nájezdy na členy motorkářů apod. Ale vývoj příběhu a návaznost jedné mise na druhou tu není.

Mise mi rozhodně přišly jako veliké vítané zpestření. Jedná se většinou o kooperativní úkoly, kde nehrajete proti ostatním, ale plníte nějaký společný cíl. Případně hra kombinuje obojí a hraje se na týmy. Například jeden tým má za úkol dopravit VIP postavu z letiště do jeho vily, druhý tým má za úkol postavu zavraždit. Nebo jsem si oblíbil misi, kde jedna skupina v závodních autech či motorkách musí dojet na vyznačenou lokaci. Zatímco druhá skupinka naskáče do stíhaček a musí je stihnout postřílet. Některé mise jsou takovou lehkou obdobou Capture the Flag. Jen se hraje na jeden bod na obrovské mapě s naprostou volností. To třeba dva týmy mají stejný úkol - ukrást a doručit určité vozidlo. A musí se o něj nějak porvat.

Jediná nevýhoda misí je ta, že si je nemůžete vybírat libovolně jako aktivity, ale musíte počkat, až vás někdo kontaktuje přes telefon. To se sice děje opravdu často, takže nedostatkem misí trpět nebudete. Jenže kontaktováni můžete být jen ve volném režimu, kde jsou v tuto chvíli trable s otravným vyhazováním. To člověka od čekání na mise trošku odrazuje, protože raději s jistotou skáče s jedné aktivity na druhou, bez rizika vykopnutí.

Placení skutečnými penězi

Když se mluví o GTA Online, tak již nejednou padla zmínka o mikrotransakcích a možnosti kupovat herní měnu za skutečné peníze. Po vyzkoušení musím uznat, že se skutečně o žádný problém nejedná. Jednak na začátku nemáte přístupné téměř nic. Vše se odemyká za získanou reputaci, kterou si musíte zasloužit tak jako tak. Pokud se bojíte, že nějaký zazobanec nasype do hry peníze a hned první den si koupí upgradovaný rotačák, hangár a tank a vy proti němu nic nezmůžete, tak buďte v klidu. Bez ohledu na to, kolik peněz do hry nasype, výhodu nezíská a bude jezdit nevytuněným vozem s pistolkou a SMG, tak jako všichni ostatní.

Herní ceny jsou nastaveny tak, že na věci potřebné pro hraní máte peněz nadbytek. Vůbec tedy není třeba mít obavu, že bez poplatků budete muset šetřit municí, zatímco platící hráči váš budou kropit jedna radost. I bez placení není problém mít neustále plné zásobníky. Na nové zbraně a upgrady aut už musíte lehce našetřit. Ale rozhodně nejde o dlouhý grind. Spíš jste omezeni, že si nemůžete po každé misi potunit dvě auta, což ale není žádný velký problém. Jediné na co opravdu peníze hned tak nemáte, jsou drahé bytečky. Ale ty vám herní výhodu nepřinesou.

Za skutečné peníze si tedy akorát tak dopřejete lepší domeček, který je z herního hlediska k ničemu. A můžete snáze pořídit drahá auta (koupit místo hledání) a rychleji jich potunit větší množství. Většina hráčů, ale stejně bude jezdit jedním oblíbeným, takže bez placení o nic nepřijde. Ve výsledku je tak z mikrotransakcí spíše možnost, jak vývojáře dobrovolně podpořit, pokud se vám hra líbí. Což mi, i jakožto velkému odpůrci všeho Free-2-Play, přijde úplně v pořádku (momentálně jsou mikrotransakce dočasně vypnuté kvůli technickým problémům hry-pozn.ed.).

Ostatní

I když je GTA Online povedeným titulem, tak se mu bohužel nevyhnulo několik záporů, z nichž jsem jich již pár zmínil v průběhu článku. Některé zůstanou napořád. S jinými musíte doufat, že na nich Rockstar zapracuje. Hned při spuštění vás určitě do očí praští grafika, která je znatelně horší, než při hře jednoho hráče. Dočkáte se více doskakujících objektů. Někdy jsou použity objekty v nižší kvalitě. A i celé nasvětlení světa mi přijde hodně zjednodušené. Hru to nijak nekazí a po hodinách hraní to již ani nevnímám. Ale při prvním spuštění šlo celkem o šok.

Poté mě zklamal editor postav, který zněl jako skvělý originální nápad na papíře, ale ve skutečnosti moc dobře nefunguje. Postavu tvoříte tak, že zvolíte rodiče či prarodiče a vyberete, na koho jste si jak moc podobní. Hra poté vaši postavu vygeneruje sama. Vzhledem k tomu, že své předky vybíráte z maličkých obrázků, tak je výsledek hodně náhodný. Hlavním tahákem měla být přítomnost postav z her od Rockstaru, které budete moci použít jako své předky a experimentovat jak vypadá syn Nika z GTA IV, apod. Tyto postavy jsem ale v editoru našel jen čtyři. Jednu ženu a tři muže. Takže nic převratného. Kdo si rád tvoří postavy dle svých představ, bude skřípat zubama.

A z věcí, které doufám budou ještě odladěny, mi někdy vadil matchmaking v případě, že hostujete. Pokud se k někomu chcete připojit, nesetkal jsem se s žádným problémem. Pokud ale nějakou hru hostujete, což je potřeba vždy, když přijmete misi od NPC, tak někdy trvá věčnost, než vám hra najde spoluhráče. A mám problémy uvěřit, že by v tyto dny nebyl dostatek hráčů.

Na Grand Theft Auto Online má nárok každý vlastník plné hry Grand Theft Auto 5 na PS3/X360, aktivuje se stažením nevelké aktualizace z Xbox Live/PlayStation Network a poté se do něj dostanete přes kruhové menu s výběrem postav.

Závěr

I přes všechny nedostatky jsem z GTA Online nadšen. A to čtete názor člověka, který multiplayer normálně vůbec nevyhledává. Nabízí nejen nevídanou variabilitu aktivit, ale i množství různých variací. Počet aktivit a misí se počítá ve stovkách, takže bude trvat minimálně několik dnů aktivního paření, než budete nuceni začít jezdit stejné závody, provádět stejné seskoky padákem, opakovat stejné mise, apod. Když to člověk porovná s hrami, kde máte dvanáct map se třemi podobnými módy, tak je GTA Online trochu jiná liga a člověk nějaké neduhy rád odpustí.

Potěší i drobnost, že některé aktivity a téměř všechny mise lze hrát i v jednom hráči. Pokud tedy zrovna z libovolného důvodu nemáte chuť čekat, až se někdo připojí, můžete si v GTA Online užít spoustu zábavy i bez nutnosti být v nějaké partě. Sice to trošku popírá smysl celého GTA Online, ale ne vždy má člověk náladu na společnost.

Uvážíme-li i fakt, že tohle vše je dostupné již nyní v rámci zakoupení GTA 5 (a to je hra oficiálně teprve v plenkách, resp. má být postupně obohacována o nové možnosti zcela zdarma), myslím, že není co řešit. Pokud hru nemáte, mazejte ji koupit. Za stejné peníze stejné množství zábavy jinde nedostanete. Číselné hodnocení vzhledem k četným technickým problémům, kdy hra někomu funguje a někomu vůbec, dalším souvislostem (viz výše přibalení k GTA 5 zdarma) i potřebě delšího hraní jako u jiných onlinovek zatím neudělujeme.

Grand Theft Auto V