RECENZE Icewind Dale: Enhanced Edition

Znovu na sever. A znovu zábavně.

D&D hry mám fakt rád. Zvlášť klasické poctivé kusy Baldur´s Gate a Icewid Dale, ty se dají hrát pořád dokola. Enhanced Edice už vylepšily oba díly BG, a teď přichází na řadu i dobrodružství z Planin ledového větru. Což je opravdu fajn příležitost, jak se k tomuto letitému kousku mohou dostat i hráči, kteří k dobrému zážitku potřebují aspoň trochu moderní zpracování.

Asi by nebylo fér popsat jen změny oproti originální verzi, protože mnozí mladší gameři prostě původní hru nehráli. Tak tedy - jde o tradiční izometrické RPG s partou šesti dobrodruhů různých ras a profesí. Ti se zasněženou divočinou a různými dungeony probíjejí až k finálnímu boji se zloduchem, který ohrožuje bezpečnost severu Ztracených říší. Dobrodružství v Icewind Dale je přitom přímočařejší a bojovější než třeba Baldur´s Gate, ale mnozí hráči jej právě proto mají rádi.

Vše se řídí pravidly stolního RPG Dungeons and Dragons, konkrétně druhou edicí (tedy AD&D). Boje jsou spíše taktické než akční, protože se dají zapauzovat a po rozdání příkazů zas rozeběhnout. A že je v nich jak se vyřádit, zvlášť v pozdějších fázích hry: bijci buší do nepřátel, lučištníci je odstřelují šípy, zloděj skrytý ve stínu se připlíží zezadu a nečekaně zaútočí, do toho kouzelníci srší blesky, firebally či uspávací kouzla a vyvolávají elementály, kněží naopak léčí a zaštiťují kumpány. Do toho spousta vybavení, kouzel a postupného vylepšování hrdinů. Paráda, každý fantasy fanda musí mít tuhle hru prostě rád...

A co nám hoši z Beamdog přináší ve vylepšené edici za 20 euro? Hodně rozdílů, respektive přídavků a vylepšení, poznáte už při tvorbě šestičlenné družiny. Kromě nových povolání barbara a čaroděje (nových oproti původnímu IWD, ne oproti EE verzím Baldur´s Gate) je tu i hratelná rasa půlroka a spousta, opravdu spousta tzv. kitů, neboli specializací jednotlivých povolání. Je libo třeba berserka, tedy bojovníka, který dokáže aktivovat barbarskou zuřivost, ale nikdy moc neovládne střelné zbraně? Nebo skalda, tedy bojovější variantu barda, který je tužší v bitvě, ale zas slabší v magických písních...?

Kombinací ras a tříd je tady s přehledem nejvíc ze všech doposud vydaných EE titulů a jelikož si tvoříte hned půltucet dobrodruhů, můžete se fakt vyřádit. Já jsem si partičku skládal a přerovnával nejmíň hodinu. A vlastně ještě na jednu novinku narazíte hned v úvodu: na tzv. story mód, směšně jednoduchou obtížnost, ve které v podstatě nemůžete umřít. Podle autorů je to volba pro ty, kteří si jen chtějí užít příběh. Ve hře založené hodně na taktických bojích je to ale trochu nesmysl a netuším, kdo tuhle možnost využije. Tvůrci ji ale nikomu nenutí, takže nám nemusí vadit.

S půltuctem statečných začínáte svou pouť v malebné severské vesničce. Pár prvních questíků (brouci ve sklepě, přines tohle nebo támhleto, skřeti v nedalekých jeskyních...) je samozřejmě jen na rozehřátí, přituhne až později. V úvodu putování je nejpatrnější změnou oproti originálu vyšší rozlišení, možnost zoomu (skoro jsem ji ale nepoužil) a příjemnější rozvržení herní obrazovky. Na to jsme ale zvyklí z BG EE a pokročilejší uživatelé si podobně mohli už dřív upravit i IWD pomocí různých nadšeneckých modifikací.

Až dál ve hře začnete narážet i na další novoty a úpravy. Postupně se objeví pár nových questíků - i když některé z nich jsou v podstatě jen o tom, že na správné místo odnesete nějaký nový předmět, na který při svém putování narazíte. Třeba zapomenuté gnómské nářadí odnesete komu? Na to si snad přijdete sami... Autoři do hry ale přidali nejen úkolové předměty, ale i nové kouzelné zbraně, brnění a všelijaké magické cetky. Samozřejmostí jsou i různé schránky a zavazadla, některé dříve použité, jiné nové. Můžete tak snadno přenášet svitky, lektvary, šperky, šípy pomocí tub, váčků či toulců. Ale i velké věci díky Bag of Holding.

Tvůrci avizovali, že ve hře můžete používat víc než 400 kouzel. Nepočítal jsem je, ale zaklínadel je tu vážně požehnaně. Už těch originálních bylo samozřejmě dost, ale když k tomu připočtete některé převzaté z BG a další zcela nová, mají se vaši kouzelníci, čarodějové, kněží, bardové či druidi opravdu čím ohánět. Nechybí nové čáry útočné a obranné, a třeba i vyvolání zvířecího magického mazlíka (Find Familiar) - ač pouze u jedné postavy v partě - nebo kouzlo regenerace potěší.

I díky bohatému magickému reportoáru jsou boje hodně zábavné a nabízejí různé přístupy. Je fakt, že „velkých" novinek tu není tolik jako ve vylepšených verzích Baldur´s Gate, ale to je do značné míry tím, že tam jsou vázány na nové najmutelné postavy. A do IWD se noví členové party jaksi nehodí, protože nehrajete za hlavního hrdinu, ale za kompletní tým.

Příjemné je, že na rozdíl od obou EE verzí Baldur´s Gate (hlavně tedy dvojky), je tahle vylepšená edice bugů prostá a dobře odladěná - nebo aspoň mě tak funguje. Důležité pro posouzení poměru cena/výkon je i začlenění obou oficiálních datadisků. Ano, užijete si nejen hlavní příběh IWD, ale můžete si odskočit i mezi barbary v přídavku Heart of Winter, respektive do megadungeonu Trials of the Luremaster (cesta k těmto příběhům je přímo začleněna do děje IWD, takže si to celé můžete vychutnat pěkně na jeden zátah).

Icewind Dale Enhanced Edition vyšlo pro PC 30. října a stojí 20 eur (pro mobilní platformy později).

koupit na Steamu.

I když někomu může připadat pět šest stovek za starou hru „jen" ve vyšším rozlišení a s mnoha menšími vylepšeními jako vyhozený peníz, já si to teda užívám. Je pravda, že víceméně podobného zážitku mohu docílit s původní hrou a datadisky vytuněnými mnoha modifikacemi, ale takhle je to nejen pohodlnější, ale taky funkčnější a jistější. A pro hráče, kteří původní hry nevlastní, je to opravdu výhodná investice. Dostanou totiž desítky hodin osvědčené zábavy v ještě osvědčenějším virtuálním světě postaveném na snad nejosvědčenějším RPG systému, který existuje. A navíc si můžete napříč platformami zahrát multiplayer až v šesti hráčích. Pro mě osobně je tohle super návrat do Ztracených říší.

VERDIKT: Dobře vyladěné klasické izometrické RPG ve vyšším rozlišení a se spoustou úprav a přídavků. Úprav sice leckdy nikoliv přelomových, ale přesto příjemných. I díky začlenění obou datadisků jde o bezva fantasy zábavu na několik desítek hodin.

8 / 10

Icewind Dale: Enhanced Edition

Android, iOS, PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch