If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Jak přežít ve světě Zaklínače 2

Tipy a triky pro každého.

Není to sice úplně pravidlem, ale oproti svým západním sestřičkám se hry východoevropské (nojo, tak tedy i středoevropské) vyznačují vyšší obtížností. Nebo složitějšími, ambivalentně vysvětlenými principy. Zaklínač 2 mezi tuto sortu „neslečinkovských" titulů s hroší kůží patří, a protože by byla škoda, aby náročnější rozjezd někoho odradil (viz našich vřelých 9/10), přinášíme snůšku základních rad do života. Jejíž cílem je ulehčit životy začínajícím Geraltům – po detailním rozboru lootu z každého souboje na obtížnost Insane, se budete muset poohlédnout už někde jinde.

Nezapomínejte též, že v balení se hrou se nachází vpravdě obsáhlý manuál, který většinu potenciálních otazníků nad fundamentálními herními principy smaže. V případě nouze také můžete sáhnout po přibaleném návodu, který kromě hlavní dějové linky popisuje i drtivou většinu vedlejších questů. Jich, ani žádných příběhovým rozhodnutí, se tudíž následující text nedotkne.

Ovládání a meditace

Protože se na toto neustále objevují dotazy: stisknutím levého CTRL vyskočí dynamické a nepostradatelné menu. Právě skrze něj usedáte do meditace, vybíráte právě užívané znamení (kouzlo) nebo ke klávese „R" přiřazujete sekundární zbraně jako vrhací dýky, pasti a petardy (a.k.a. granáty).

Režim meditace je pak kapitolou sama pro sebe. Jedině v tureckém posedu může Geralt míchat elixíry, pít je a rozdělovat zkušenostní body získané za postup na vyšší úroveň (funguje i klávesa „C").

Oproti jedničce nemusíte k meditaci vyhledávat ohniště, ale zase už není možné „dopovat se" se za pochodu lektvary, neb meditace je celkem logicky přístupná jenom mimo souboje. To znamená, že potyčky je nutné naplánovat předem.

Postup výše

Zaklínač 2 sice na první pohled nabízí trojici specializací, ale určitě se nejedná o RPG se striktním oddělením na bojovníka, mága a alchymistu. Je tuze nemoudré zaměřit se pouze na jednu větev, i bojovník by si měl uzobnout z dalších dvou. Než se k nim ale vůbec dostanete, musíte šestkrát investovat do základních, „výcvikových" schopností. Stejně jako všude jinde, i zde lze každou vylepšit dvakrát. Bezpochyby byste si měli obstarat Houževnatost (posílí zdraví) a Sílu ducha (zvýší výdrž/regeneraci zdraví). Zato jak Regenerace výdrže mimo boj, tak Odrážení šípů, jsou dle mého investice zbytečné.

Až se vám odemkne zbytek vývojového stromu, možnosti se neskonale rozšíří a popsat všechny další skilly by bylo nad rámec této příručky. Pokud se ale např. rozhodnete pro cestu šermíře, měli byste si dvakrát „koupit" Krutost (procentuální navýšení zranění), Piruetu (zasáhnete více soupeřů najednou), Nezdolného i Nezranitelného (zdraví nahoru, utrpěné zranění dolu) a dvojici nejzazších skillů.

Aspoň jednou také investujte do Práce nohou (prodlouží úskoky), ale klidně se vykašlete na Strážce (zlehčuje beztak zbytečné blokování) či Náhlou smrt (zanedbatelně zvýší šance na okamžité zabití). V alchymistické větvi pak nezapomeňte na dvojitou Syntézu (opět pro navýšení zdraví), k magii se dostanu později.

Mimochodem, pokud v druhé kapitole naleznete zápisky z Malgetova domu nad pláží a odmítnete je prodat Detmoldovi, v Loc Muinne díky nim můžete vymazat všechny své investice do schopností a body přerozdělit znova. Jak? Zápisky ukažte čaroději Brasovi (postává vedle hospody na náměstí), ten je pro vás rozluští i vysvětlí následující postup před vranským strážcem skrývajícím onen „schopnostní poklad". Vchod k němu se nachází ve stokách pod Loc Muinne (hned vedle siláka Numa, tzn. východně od věže), kde vás podivně osloví zářící nehmotný strážce. Ke vstupu potřebujete znát zamotanou verbální formuli od Brase a posléze je ještě třeba zdolat logickou hádanku. Papír a tužka přijdou vhod.

Mutageny

Jste v druhé kapitole, v inventáři jich máte už asi dvacet, ale pořád není jasné, co s nimi? Mutageny jsou genetická vylepšení permanentně posilující Geralta, souvisí se šplháním po úrovních, ale ke slovu přijdou až někdy v druhé polovině, spolu s odemčením nepokročilejších schopností. Např. u šermíře to znamená poslední trojici. U kýženého skillu se pak objeví miniaturní kolečko, na nějž kliknete pravým myšítkem a rázem do něho budete moci implantovat některý z mutagenů. Jen myslete na to, že jejich aplikace je nezvratná.

Ačkoliv to trochu nedává smysl, na rozdíl od volných slotů u inkriminovaných skillů není o mutageny ve volné přírodě nouze, takže vždy implantujte pouze ty „silné". Normální a slabé bez výčitek obratem prodávejte.

Život zaklínačův je boj

Jen co se po spuštění trochu rozkoukáte a dostanete do víru dění, Lavalletovci vám dají promptně po tlamě. Jak se nejen přes krutý začátek dostat? Já osobně jsem hodně spoléhal na úskoky pomocí mezerníku (rychlé a spolehlivé), zatímco blokování jsem takřka nevyužíval.

Ještě důležitější je znamení Quen, které kolem Geralta vytvoří elektrický štít a představuje nedocenitelnou pomůcku nezávisle na jeho zaměření (takže tady ať ve stromu schopností vylepšují všichni). V závislosti na úrovni Quen pojme magické brnění několikero úderů a ještě k tomu agresory na oplátku kopne. Jasná volba!

Velmi užitečné je též znamení Yrden (k němu ale ať levelují už jen „mágové"). Na zemi vytvoří past, jež soupeře na několik vteřin ohromí – tedy přesně na dobu, která je při soubojích s bossy rozhodující, nemluvě o tom, že útoky zezadu působí mnohem větší zranění. Ostatní znamení můj Geralt šermíř využíval spíše pro zpestření. Ohnivé útočné Igni již zdaleka není tak silné jako v jedničce (naproti tomu tlakové vlny Aardu přibraly) a Axie, jímž zblbnete a na svou stranu přeberete nepřítele, se mi zdálo trochu bezzubé.

Mimochodem, nezávisle na zaměření byste si ve vývojové větvi pro znamení měli pořídit Magickou výdrž, která umožní častější používání znamení, popř. blokování. To je důležité zejména při soubojích s bossy, kde si sice pochvalujete služby Quen, ale ono zároveň blokuje automatickou regeneraci staminy.

Jinak bojování s meči v ruce je samo o sobě nenáročné a hlavně později nemá daleko ke zběsilému clickfestu. Jediný důvod, proč údery časovat (nemáte-li vylepšené blokování), je ten, že při zběsilém klikání Geralt máchne i poté, co už nechcete. Taktika soubojů spočívá hlavně v chytrém kombinování úderů se znameními, úskoky, správnými elixíry a petardami (ty jsou účinné zejména proti skupinkám slabších nepřátel typu nekkeři). Samotné rubání, vyjma časování pokročilého blokování, už žádná věda není.

Každopádně v závislosti na typech nepřátel užívejte lehké, resp. těžké údery, přičemž druhá varianta většinou funguje lépe. Kdykoliv to jde se také snažte skupinky nepřátel rozdělit (většinou se nechají odlákat) a najdou-li se mezi nimi štítonoši, nechte si je až na konec. Pro eliminaci chaosu také používejte uzamčené zaměřování na nepřátele, abyste každou chvíli nepřeskakovali mezi nepřáteli, a ačkoliv to kmenová fanouškovská skupina nebude slyšet ráda, s Xbox 360 ovladačem si zabojujete lépe.

No a základní pravidlo ze všech nejzákladnějších – ocelový meč platí na lidi (klávesa 1), stříbrný na monstra (2). Jedinou mocnou výjimkou je Ca... však uvidíte ke konci! Musíte ale plnit vedlejší questy.

Bullet time!

Cože? Matrix v Sapkowskim? Tak trochu ano a určitě jde o prvek, který byste měli využívat. Kdykoliv během soubojů totiž můžete levým CTRL otevřít ono meditační pop-up menu, které zpomalí čas a dovolí bleskově přehazovat mezi znameními a dýkami / petardami. Jak bylo nadhozeno výše, úspěch spočívá v kombinování všech bolest způsobujících prostředků, jež má Geralt u sebe.

Příště: questy, loot, nákupy, jak ulehčit zádům, alchymie, oleje a runy...

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article

The Witcher 2: Assassins of Kings

Xbox 360, PC

Related topics
About the Author
Milos Bohonek avatar

Milos Bohonek

Contributor

Comments