Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Je vaše PC připraveno na Battlefield 3?

Budete muset upgradovat? A na co z HW se soustředit?

V době, kdy se vývoj většiny AAA titulů přizpůsobuje konzolím, převažuje názor, že je high-endová PC grafika věcí minulosti, reliktem zašlé éry. Ale již tento týden se zastánci stolních počítačů dočkají malého zadostiučinění, protože to Battlefield 3 od studia DICE změní: jeho engine totiž umí využít architekturu moderního hardwaru naplno a hra samotná je technologicky o míle napřed před jejími konzolovými bratříčky. Data ze Steamu nám ukazují, že dnes nemá drtivá většina všech hráčů na Battlefield 3 doma potřebné železo. Nastala tedy právě nyní ta správná chvíle k zásadnímu upgradu našich počítačů?

V tomto článku se na Battlefield 3 podíváme z pohledu hardwarové náročnosti. Hra je totiž na v ultra režimu náročná natolik, že může sloužit i jako benchmark. Můžeme tedy v klidu předpokládat, že sestava, která ji na maximální detaily utáhne, bude plně dostačující pro všechny další hry vycházející v několika následujících letech - nebo alespoň do doby, než dorazí další generace konzolí. Nabídneme vám proto tipy na vylepšení vašeho systému a zároveň vám poradíme, které komponenty chtít v novém herním počítači, je-li už ten váš starý zralý na odpis.

O hardwarových nárocích jsme psali již dříve, pojďme se proto nyní podívat už na konkrétní výsledky. Prvně jsme vyzkoušeli nedávnou multiplayerovou betu na počítači s minimálními požadavky. Na sestavě s Pentiem E2140 2.66GHz, grafickou kartu NVIDIA 250GTS (víceméně ekvivalent 9800GTX) s 3GB RAM (oproti minimu tedy giga navíc) byly výsledky dosti podprůměrné a ani na nastaveném rozlišení přitom moc nezáleželo - jak v 1680x1050, tak v 1280x720 se počet fps i na nejnižší detaily pohyboval mezi 20-30 a sestava vypadala, že má opravdu, co dělat - sekalo se jak audio, tak video.

Máte-li podobnou nebo horší sestavu, jistě si teď říkáte, co udělat, abyste si v Battlefieldu 3 mohli dopřát plnohodnotný zážitek. Předně je důležité vědět, jaké komponenty ve své počítačové skříni vůbec máte - to zjistíte například pomocí jednoduchého prográmku CPU-Z. Pak už jen zbývá jen zjistit, co všechno se dá vylepšit. A nezapomeňte na známý fakt, že BF3 nespustíte na Windows XP, nýbrž jen na Windows Vista/7.

Krok 1: Procesor

Procesor je základem celého systému. Výkon je sice závislý hlavně na grafické kartě, ale procesor je, hlavně poslední dobou, neméně důležitý. Budoucnost her bude jistě patřit vícejádrovým systémům, ale i dnes se již najdou hry optimalizované pro čtyřjádrové procesory. A Battlefield 3 je toho zářným příkladem: testy dokazují, že dvoujádrový Intel Core i3 530 rozeběhl hru na maximální detaily v minimálním rozlišení 640x480 jen na čtvrtinový výkon, než zvládla stejná sestava se čtyřjádrovým procesorem Core i5.

Doporučení: Systémy s procesorem Intel Core 2 Duo by měly jít bez problémů osadit Intelem Core 2 Quad. Po updatu BIOSu pak tato změna představuje až 200% vylepšení fps. Ale ne všechna čtyřjádra jsou si rovnocenná: výměna procesoru AMD Phenom X2 za levné lowendové čtyřjádro Athlon X4 znamenala jen 33% vylepšení, ale tento nárůst byl již mnohem větší v případě Phenomu II X4. Na nejnovějších čipech Intel "Sandy Bridge" byl sice Battlefield 3 nejvýkonnější, ale na paty mu přitom neustále šlapalo šestijádro AMD Phenom II X6 . Oba tyto procesory vyšly z našeho testu vítězně a uspěly i v poměru cena/výkon. Čtyřjádrový Phenom II pak dosahoval lehce lepších výsledků, než starší procesory Intel Core 2 Quad.

Krok 2: Operační paměť

Druhou a neméně důležitou složkou PC sestavy, je její operační paměť. U Windows 7 se sice v porovnání s nenažranými Vistami podařila snížit náročnost operačního systému, ale momentálně je již paměť natolik levná, že už její rozšíření není žádnou drahou záležitostí. V ideální herní sestavě byste rozhodně neměli mít míň, jak 4GB RAM.

Doporučení: Většina čipsetů podporuje dual nebo triple channel. Osazením shodných slotů stejnými paměťovými moduly tedy získáte extra výkon navíc. Je sice sporné, zdali se to nějakým zásadním způsobem promítne přímo v Battlefieldu 3, ale rozhodně se na to při koupi nových pamětí vyplatí myslet. Počítejte ale s tím, že se kvůli masové produkci nejnovějších modulů, výroba starších formátů značně omezuje. Proto jsou také nyní dřívější DDR2 moduly o poznání dražší, než rychlejší DDR3.

Krok 3: Grafická karta

S grafickými kartami je to trochu složitější. Slýcháme výroky, že má Battlefield 3 v současné době tu nejmodernější technologii, která plně využívá grafického potenciálu DirectX 11. Hra ale funguje i na kartách podporujících jen DirectX 10, což znamená, že si BF3 pustíte i na dnes už lehce obstarožní, ale stále dobré, NVIDII 8800GT. Takže jak to tedy vlastně je?

Ukázalo se, že grafické karty podporující DirectX 11 používají hardwarovou akceleraci pro všechny funkce nového standardu. Na starších grafických kartách lze sice tyto funkce emulovat softwarově, ale dochází pak k celkem drastickému snížení výkonu. Dřívější superrychlé DX10 grafické karty, jako je třeba NVIDIA GTX285, tak často na maximální detaily nezvládaly při 1080p ani 30fps - pro udržení výkonu pak bylo potřeba razantně snížit detaily. To sice neznamená, že si na starších grafických kartách hru se sníženými detaily neužijete, ale můžeme myslím klidně říct, že budoucnost je především v DX11. Hodláte-li tedy upgradovat svůj počítač už teď, chtějte raději novější technologii. Jinak se totiž může již záhy ukázat, že vás ona levnější DX10 karta bude stát kvůli nutnosti její brzké výměny ve finále mnohem víc.

Volba grafické karty je velmi důležitá i z mnoha dalších důvodů, ale Battlefield 3 je přelomový hlavně v tom, že zužitkoval novou DirectCompute funkci DirectXu 11: využívá tedy grafickou kartu i na spoustu různých vedlejších výpočtů, které by standardní procesory zpracovávaly mnohem déle.

Doporučení: Samotné studio DICE doporučuje pro dosažení zmíněných 60fps při 1080p na maximálních detailech dvě high-endové NVIDIE GTX580 ve SLI režimu. Během bety jsme ale přesvědčili o tom, že na 55-60fps ve většině případů s přehledem stačí pouze jedna GTX580 v kombinaci s 3.33GHz procesorem Core i7. Nejlepší koupě ve střední třídě je pak buď GTX560Ti nebo levnější (a o fous pomalejší) Radeon HD 6870.

Krok 4: Zdroj

Pokud zrovna neinstalujete jednu z nejvýkonnějších high-endových grafických karet, tak je docela pravděpodobné, že vám stávající zdroj vydrží i nadále. Pak už je to jen otázka funkčnosti - má váš zdroj dostatek napájecích konektorů, které upgrade vaší grafické karty vyžaduje? Ideální je mít dvojici šestipinových PCIe výstupů, i když často v závislosti na zvažované grafické kartě stačí i jeden. Chcete-li zjistit, jak výkonný zdroj potřebujete, použijte například tento kalkulátor - obecně ale platí, že by 600-650W mělo v současnosti stačit téměř na všechno.

Doporučení: V poměru cena/výkon dopadly nejlépe zdroje ze série Corsair CX. Udávaný počet wattů u nich sice může být na první pohled menší, než u jiných značek, ale jejich skutečný výkon z nich dělá jasného favorita na trhu. Šestisetwattový Corsair CX by měl bez problémů zvládnout téměř jakýkoliv systém s jednou grafickou kartou.

Krok 5: Pevný disk

Je-li váš počítač už několik let starý, máme pro vás dobrou zprávu - technologie pevných disků se za poslední roky posunula nesmírně dopředu a výměna úložiště se tak může velmi vyplatit. 2TB disky se dnes dají sehnat i za 3000 korun a lze je umístit na stejnou pozici, jako vaše současné disky. Tím, že je na stejné ploše disku při stejných rychlostech více dat, se jejich propustnost velmi zvýšila. I "pomalejší" disky na 5400rpm výkonnostně překonají 3-4 roky staré 7200rpm disky. Hry se s nimi budou načítat rychleji a i streamování dat po jejich spuštění se tím také dramaticky zlepší.

Lepšího výkonu dosáhnete i v případě, že stávající disk zformátujete a nainstalujete na něj pouze systém s aplikacemi - na hry pak používejte výhradně druhý disk. Slouží-li váš počítač vyjma her i k běžné kancelářské práci, zvažte výměnu systémového disku za SSD, zlepšíte tak načítání běžných, denně využívaných programů.

Doporučení: V současné době je nejuznávanějším diskem v poměru cena/výkon bezesporu Samsung F3 1TB 7200rpm. I jeho pomalejší 2TB bratříček F4 EG je stále neuvěřitelně rychlý, přičemž nestojí ani moc. Ceny SSD disků postupně klesají s každým měsícem - a jejich rychlosti se momentálně dostaly až do bodu, kdy už se další nárůsty během každodenního provozu dají jen stěží postřehnout. Naše rada? Kupte si ten, který nabízí nejlepší cenu za gigabajt dat, ale najděte si předtím na internetu postřehy týkající se jeho spolehlivosti - vyhnete se tak vyloženým propadákům a dost často navíc zjistíte i různé užitečné informace.

Závěr

Hlavní výkonnostní skoky PC technologií jsou vždy v první řadě závislé na architektuře procesorů. V tomto ohledu platí několik základní pravidel: Intel vyrábí ty nejvýkonnější procesory, ale vylepšuje svou architekturu častěji, než AMD, a proto základní desky AMD vydrží klidně i mnoho let. Ideálně byste tedy měli chtít nejnovější architekturu, která pak logicky vydrží nejdéle. U Intelu je to v současné době socket 1155, který je vlajkovou lodí procesorů Sandy Bridge a "výkonnostní" socket 2011, který bude dostupný příští měsíc a nabídne možnost využít až šestijádrové a osmijádrové procesory. AMD momentálně stále prosazuje socket AM3, ale jeho chystané osmijádrové procesory budou využívat nové rozhraní AM3+.

V současnosti by bylo asi bláhové si myslet, že by vývojáři v dohledné době naplno využili třeba osmijádrový AMD Bulldozer či čtyřjádrový Intel Sandy Bridge. I přesto se ale investice do nich vyplatí. Životnost této PC architektury se bude nepochybně odvíjet i od plánů Microsoftu a Sony na konzole příští generace. Současné mnohajádrové konzole víceméně udělaly ze čtyřjádra standard a přístup, který zvolí jejich výrobci při navrhování nového hardwaru, se nepochybně promítne i v novinkách na PC scéně. S dobře zvoleným čtyřjádrem od Intelu či šesti/osmijádrem od AMD ale máte jistotu, že váš počítač vydrží bez dalšího upgradu minimálně další 2-3 roky.

Battlefield 3 se začne prodávat již zítra večer. PS3/X360 verze budete moci začít hrát ihned, ta PCčková půjde aktivovat až od pátku 28. října. Eurogamer publikuje recenzi již brzy.

Read this next