Left 4 Dead 2

Pokračování nebo jen datadisk?

Left 4 Dead je jednou z mých nejoblíbenějších her. Kromě psaní recenzí mi čas na jiné tituly nezbývá, ale k prvnímu dílu jsem se během minulého roku vracel minimálně jednou měsíčně. O podobné hře jsem dlouho snil – akční kooperace se zombie apokalypsou v jednom balení. Asi jako každý jsem byl překvapen, když Valve rok po prvním dílu vytvořili pokračování. Jaký na to mám názor po týdnu hraní plné verze?

Příběh dvojky se odehrává týden po událostech originálu. Infekce se rozšířila na jih Spojených států a i tady téměř vyhladila lidskou populaci. Několik imunních jedinců se rozhodlo bojovat a dostat se do bezpečí. Jenže evakuace CUDA (což je organizace civilní obrany) proběhla rychleji, než se čtveřici hrdinů podařilo dostat k vrtulníkům. Proto zůstali uvězněni s tisíci zombie v jižanském velkoměstě. V pěti epizodách L4D2 se pak musí dostat k místu, odkud je zachrání armáda.

Nick je gambler a podvodníček, jenž je nedůvěřivý k ostatním členům týmu. Ellis je piják piva, který celou situaci bere dosti s nadhledem a vraždění infikovaných si užívá. Rochelle je mladá černoška pracující v médiích, pro niž měly být probíhající události první velkou pracovní příležitostí. Mimochodem má na tričku napsáno Depeche Mode. Posledním do party je Coach, učitel tělocviku na místní škole. Má rád čokoládu a baví ho práce s motorovou pilou.

Epizoda Hard Rain – zatím prší jenom krev a končetiny.

Příběh je v L4D2 mnohem zřetelnější. Nejen že jsou všechny epizody propojeny časově a místně, ale postupně se mění i vztahy uvnitř skupiny. Například Nick ke konci mnohem více věří zbývajícím třem postavám. Zápletka je vyprávěna opět pomocí rozhovorů mezi charaktery, krátkými animacemi před začátkem mise nebo známými nápisy na zdech. Ačkoliv mi k srdci více přirostla předchozí čtveřice, tentokrát jsem byl tak nějak více připoután k ostatním živým hráčům. Ten pocit vychází z pozměněné hratelnosti, která ještě více akcentuje spolupráci. Valve toho docílili různými prostředky.

Nejen že zvýšili počet speciálních zombie i jejich typy útoků, ale rovněž navrhli určitá místa a úkoly takovým způsobem, aby čtveřice více improvizovala, kryla se a celkově táhla za jeden provaz. Příkladem může být závěr první epizody a základ nového módu Scavenge. V nákupním centru musíte sesbírat kanystry s benzínem a nalít je do auta, abyste v něm pak ujeli. Úkol je možno vyřešit několika způsoby, tedy v celé skupině pohromadě, nebo rozděleni na dvě části. Rozhodně ale neuspějete chaotickým pobíháním, to tak maximálně na nejlehčí úrovně.

Nalít benzín je hračka, ale přinést kanystr ke generátoru je fuška.

Kooperaci podporují i další věci. Některá místa jsou navržena tak, aby se jeden z hráčů odpojil od skupinky, která ho na cestě za zmáčknutím tlačítka musí chránit. Občas se stane, že je nutné vystrašit Witch (jedna ze speciálních zombie), například když sedí přímo ve dveřích. V té chvíli se musí tým semknout a bránit jedince, který na sebe vzal nebezpečí. Ještě důležitější je to při hraní v realistickém módu, kdy vás Witch zabije na jeden zásah.

Left 4 Dead 2

Xbox 360, PC, Mac