RECENZE The Legend of Zelda: Wind Waker HD

Možnost k objevení jedné ze skvělých her Nintenda.

Link a Zelda jsou jedni z nejstarších hrdinů počítačových her, když nepočítám čárky z Pongu nebo Pacmana. I díky tomu vládne přesvědčení, že všechny díly Legend of Zelda jsou stejné. Ovšem zrovna Wind Waker je z 3D titulů pro velké konzole asi nejoriginálnější. Ať už vizuálním zpracováním, úvodem do příběhu nebo herními mechanikami.

Wind Waker se odehrává dlouhá staletí po událostech v Ocarina of Time. Příběh Linka, Zeldy a Ganondorfa se z historie přesunul do škatulky legend a bájí. Ve světě Wind Wakera na něj odkazuje pár tradic, jako například oblékat chlapce do zelené kápě v den jejich iniciace z chlapce v muže. Poté, co vás babička do zeleného hábitu navlékne, vezmou události rychlý spád. Kdosi unese vaší sestru, k ostrovu připlují piráti a před vámi se otevírá svět pokrytý oceánem, z něhož se vynořují ostrovy plné jedinečných obyvatel, záhad a pokladů.

Po pár desítkách minut získáváte loď. Když seženete ještě plachtu, můžete volně plout po neklidných vodách. V tu chvíli se z lineární Zeldy stává otevřený sandbox. Na jednu stranu to vítám, protože podobnou volnost jsem si neužil v žádném jiném díle. Na druhou stranu stále platí tradiční zákony. Zbraně a nástroje získáváte postupně a až s jejich pomocí zdoláte pokročilejší dungeony a plnohodnotně prozkoumáte ostrovy.

I když přirazíte na pevninu, nejste schopni třeba bombou rozmetat obrovský kámen u vchodu do jeskyně, pomocí bumerangu otevřít dveře přes tři spínače nebo s padákem z obrovského listu přelétnout široký příkop. Přesto jsem u každého ostrova zastavil a porozhlédl se kolem. Proč? Protože jestli série Zelda něčím vyniká, je to radost z objevování.

Než získáte schopnost se přesouvat po mapě o rozměrech 7x7 čtverečků skze vzduchové víry, je plavba na lodi zdlouhavá a monotónní. Můžete se kochat západy slunce nebo si prohlížet mapu, nicméně přejet jedno políčko trvá cirka minutu a teď si představte, že jich musíte zdolat šest. Až po pětadvaceti hodinách se mi podařilo získat vysněnou urychlovací plachtu, což však byla spíše moje neschopnost, než vada herního designu.

Navíc jsem hrál Wind Wakera týden před vydáním. Teprve po něm Nintendo spustilo integraci s MiiVerse. Pomocí foťáku zvěčníte váš památný moment a napíšete k němu komentář, obojí vložíte do lahvičky a hodíte ji do moře. Ostatní hráči ji naleznou bloudit po hladině oceánu nebo vyplavenou na pláži. Právě zprávy v lahvi mi později krátily dlouhé chvíle na palubě.

Ani tentokrát nechybí ikonické dungeony, jen mi přijde, že je kobek, jeskyní a námořních pevností méně, právě na úkor plavby. Nicméně puzzle jsou zábavné a snad ještě náročnější, než kdy jindy. Párkrát jsem se na jednom místě zasekl na dlouhé desítky minut. Ale znáte to, jakmile objevíte řešení, které jste měli celou dobu před očima, zaplaví vás vlna endorfinů. Jen jsem se musel zuby nehty držet, abych přímo ze hry na GamePadu neotevřel internetový prohlížeč a nevyhledal si návod. Vždy jsem odolal, ale věřte mi, že jsem několikrát měl ukazováček těsně nad tlačítkem Home.

Wind Waker HD je konverze z GameCube. Nehrál jsem původní verzi a asi díky tomu úplně neslintám z desítek větších a menších změn. Pro pamětníky zmíním třeba čtyřnásobně rychlejší vyndávání pokladů z mořského dna, svižnější zobrazování textu nebo zjednodušený Triforce Quest. Přehled všech změn naleznete například zde. Jenže já jako panic, Wind Wakerem nepolíbený, vidím spoustu prostoru pro zlepšení.

Proč autoři do hry nezakomponovali autosave? Proč nevylepšili ovládání? Link se nedokáže při běhu rovnou otočit, ale vždy udělá malý oblouček. Říkáte si drobnost, ale zkuste se trefit na žebřík, zejména když pospícháte. Skvělé je pohybové míření GamePadem, ovšem po pár hodinách se vám mohou v tu nejhorší chvíli rozhodit akcelerometry a vy v hektickém souboji s finálním bossem nejste schopni zamířit. Ačkoliv funkci pohybových senzorů zastane i pravý joystick, díky namapování luku třeba na tlačítko X, to není příliš pohodlné. Palec si kvůli hraní nerozpůlím.

The Legend of Zelda: Wind Waker HD pro Wii U vydal na přelomu září a října v angličtině distributor ConQuest.

Grafika působí díky nadčasovosti komiksového zpracování skvěle. Svět je vykreslen v plném HD rozlišení a ačkoliv třeba stíny mohly vypadat lépe, celek působí úžasně. Parádní je dynamická hudba, ale to je v sérii standard. Na rozdíl od jiných Wii U titulů jste oproštěni od dlouhých nahrávacích časů.

VERDIKT: Konverze Wind Waker HD je možnost objevit jednu z dalších skvělých Zelda her. Pomáhá k tomu parádní technické zpracování, spousta drobných změn a smysluplná podpora Wii U GamePadu, ale pár neduhů zůstalo. Nudnější jsou pasáže na lodi a občas hapruje ovládání. Jinak dostanete skvělou zábavu na cirka třicet pět hodin pro dokončení příběhu, byť za plnou cenu 1399 Kč. Desítky dalších hodin můžete ztratit plněním vedlejších úkolů, ačkoli vývoj konverze prý zabral tvůrcům jen půl roku.

7 / 10

The Legend of Zelda: The Wind Waker

Nintendo GameCube