Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOJMY Z ROZEHRÁNÍ Lighting Returns: Final Fantasy XIII

Budou z ní mít radost alespoň skalní fanoušci?

Není žádné tajemství, že dříve veleslavná JRPG sága v posledních letech poněkud klopýtá. Zatímco západní hry na hrdiny zažily během odcházející generace konzolí masivní vzestup, Final Fantasy jako kdyby se po odchodu jejího „otce", Hironobu Sakaguchiho, zasekla v čase. Pořád sice patří k tomu nejúžasnějšímu vizuálnímu spektáklu v rámci žánru (hlavně po stránce výtvarné, ale i technologické), nicméně přílišná recyklace a linearita, doprovázené naivním vyzněním příběhové složky, jí ubírají na přitažlivosti. Skalní fanoušci (mezi které se počítám) si ji stále dokáží vychutnat, ale nemá cenu zapírat. Už to není ta Nirvána, jakou FF představovala v minulosti.

Přesto se nedávnou MMO katastrofu s číslovkou XIV po náročném restartu povedlo proměnit v překvapivý trumf. Jiskra naděje tedy zaplála i pro „závěrečný díl (ne/plánované?) trilogie" s „Růženkou" v hlavní roli. Na rovinu se ale přiznám, že moje fanouškovské naděje byly po prvních reakcích ze světa (hra vyšla v Japonsku o pár měsíců a v USA o pár dní dříve, než u nás) řádně pošramoceny. Naštěstí to není tak horké, jak se nám „ty internety" snažily namluvit.

Jak už se na Final Fantasy sluší a patří, vše začíná dech beroucím renderovaným filmečkem. V něm se dozvíme, že svět spěje po událostech z předchozích her k neodvratnému zániku. Lightning ale dostala pověření od boha, aby - tak trochu jako Noe - zachránila duše těch, kteří budou spaseni a znovuzrozeni do nového světa. Aby to nebylo tak jednoduché, musí se přitom utkat s postupujícími silami všepohlcujícího chaosu.

Navíc to sbírání duší funguje tak trochu jako ve Final Fantasy: Spirits Within - „spasená" osoba onen proces nepřežije. Jako by ani to nestačilo, duši nelze sebrat, pokud je zatížena nějakým velkým trápením či zlobou. Úvodní sekvence hry tak zobrazuje epickou bitvu Lightning s jedním z jejích bývalých přátel (mimochodem, tyto první momenty jsou skoro totožné s čerstvým, veřejně dostupným, demem).

Tahle relativně slibná zápletka má přímý dopad na vaši agendu a klíčové herní mechaniky. Do konce světa zbývá třináct dní a vaším cílem je v tomto limitu nasbírat co největší počet duší. Zatímco časový limit hře nijak neprospěl (to se ostatně časovým limitům povede málokdy), jednoznačně pozitivní je otevřenost herního světa a vaše svoboda pohybu i volby následující mise.

Fanoušci série dlouho volali po osvobození od přílišné linearity a nyní se dočkali. Herním světem, rozděleným do čtyř masivních území (velkoměsto, „pouťové město", poušť a divočina) můžete brouzdat zcela dle vlastní chuti.

Poněkud naddimenzovaní bossové příběhových misí vás navíc donutí vyzobávat mise vedlejší, abyste byli dostatečně silní. Škoda jen, že některé z vedlejších misí jsou vyloženě nudná klišé „dones tohle tamtomu" apod. Mimochodem, onen časový limit jde docela úspěšně ošálit jednou speciální schopností na zpomalení času. I když vám ale čas vyprchá, dostanete následně zvýhodněnou šanci v New Game +. Pokud chcete mít úplnou jistotu, dejte si hru na obtížnost Easy.

Jednoznačně kladně působí nový bojový systém. Většinu času ovládáte jedinou postavu. Roli bojovníka, léčitele apod. tak získáváte „přepínáním" této postavy do ní, což doprovází náležitě efektní změna kostýmu Lightning. Kostýmy získáváte postupem hrou, je jich opravdu hodně a můžete ladit jejich doplňky, barvu či související zbraň.

Startovní trailer

Každý kostým sebou nese několik unikátních schopností, útočných i obranných. V boji pak ještě záleží na tom, zda tlačítka pro tyto schopnosti, útoky a obranu mačkáte „na čas - do protiútoku" v reakci na nepřítele nebo zda je třeba jen držíte a řetězíte tak nabíhající kombo.

Dalo by se o tom popsat hodně, ale vězte, že to je skvěle propracovaný systém, který přitom „běží" velmi rychle a plynule. V nejlepších okamžicích si budete připadat, jako kdybyste hráli na klavír - tak elegantní ovládání téhle plynulé harmonie schopností je. Škoda jen, že souboje místy doprovází tolik speciálních světelných efektů a pohybů kamery, že máte problém správně postřehnout pohyb protivníka a trefit správný okamžik.

Lighting Returns: Final Fantasy XIII pro PS3 a X360 u nás v angličtině vydala Cenega v půlce února za 1399 Kč.

koupit na Xzone.

Vedle otevřeného světa a skvělého bojového systému hra nabízí již tradičně nádherné vizuální zpracování. Jistě, najdete zde pár škaredých, šedivých uliček a míst. Většinu času ale budete zírat na nádhernou a nápaditou architekturu nebo divnotvary flory i fauny. Podpořené zvýšenou mírou detailů i speciálních efektů (oproti předchozímu dílu série). Taková Xenoblade na Wii je sice v mnoha ohledech lepší hra, ale nevypadá prostě ani zdaleka tak nádherně.

Fanoušci Final Fantasy navíc mají tradiční vztah k nezbytným rekvizitám, jako jsou Chocobové nebo Kaktuaři. A ti z nich, kdo si oblíbili postavy z předchozích dvou her, patrně ocení i ten příběh, ačkoliv je opět přehnaně melodramatický a plný naivně působících dialogů.

Intro filmeček

Read this next