Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z bety LittleBigPlanet pro VITA

Jak se neořezalo nic z PS3 brášky a jak prospěly dotyky?

Není žádným tajemstvím, že série LittleBigPlanet patří mé velmi oblíbené (recenze, 9/10). Jakmile jsem tedy obdržel novinářský kód do bety nového dílu pro handheld PlayStation VITA, hýknul jsem nadšením, odložil vše na vedlejší kolej a šel ji vyzkoušet. Půjde o plnohodnotný díl? Nebo o ořezanou handheldovou verzi? Dřívější pochybnosti podporovalo i předání hry jinému vývojářskému studiu. Jak to tedy nakonec dopadlo? Předem sprostě vyspoileruji, že dobře.

Kdo hrál minulý díl, bude tu hned jako doma. Tvůrci se nesnažili znovu objevit Ameriku, a tak je hra v jádru totožná s LittleBigPlanet 2 na PlayStation 3. Došlo k několika celkovým vylepšením a novinkám v editoru. Jejich seznam může na papíře vypadat krátký, ale po zkombinování s již existujícími prvky nabízí mnoho nových možností jak pro tvůrce levelů, tak samotné hráče.

Za asi nejdůležitější vlastnost považuji, že tento handheldový díl v editoru není nijak ořezaný, jako tomu bylo u PSP verze. Naopak obsahuje vše, co šlo převést z dvojky na PS3. Odstraněno bylo tedy jen pár kablíků na Controlinatoru z důvodu, že VITA nemá tolik tlačítek jako DualShock. A zmizelo pár věcí z prvního dílu, které již neměly smysl, protože jejich funkcí lze dosáhnout efektivněji a snadněji pomocí sofistikovanějších nástrojů z pozdějších dílů. Tímto ořezáním tedy nijak netrpí samotné tvůrčí možnosti. Jen se tímto vyplevelením stane nabídka stavebních prvků drobounko přehlednější.

I když byla betaverze zaměřená hlavně na testování funkcí editoru, ukázala i pár levelů z chystané nové kampaně (tzn. nový obsah, nikoli recyklace z LBP2). Nejvíce mě zaujala jednoduchá plošinovka, kde jste museli dovést do cíle jakousi slizkou kouli. Pohybovat se mohla pouze pomocí skoků. Jen jste ťukali na obrazovku a tím udávali směr, kterým má skočit. Celá tato hra měla černobílou atmosféru Limba a naplno využila nových možností ukládat informace (viz níže). Celý level se skládal z několika podúrovní a v každém z nich bylo možno nalézt několik hvězdiček. Odemčené levely a nalezené hvězdičky zůstaly uložené, i když jste se he hře vrátili později. Tedy něco, co doposud nebylo v LBP možné.

Druhý zajímavý level byl již obyčejnou skákačkou se Sackboyem. Ale pomocí přední i zadní dotykové plochy bylo potřeba natahovat pružiny. Případně přesouvat plošinky dopředu a dozadu, podobně jako v Escape Plan. I když nutno uznat, že hratelnost se v tomto levelu od Escape Plan lišila. V Escape Plan bylo přešprtávání plošinek využito k přecházení záludných smrtících pastí. V LBP se jednalo pouze o zpestření a omyl neznamenal okamžitou smrt. I když se musely používat najednou tlačítka i dotykové ovládání, nikdy jsem neměl pocit, že nestíhám.

Co se týče hraní uživatelských úrovní, tvůrci hry jsou si naštěstí vědomi, že se jedná o hru na cesty, kde hráči nemají k dispozici internet. Oproti PS3 verzím tedy přibyla možnost si jednotlivé uživatelské levely stáhnout na kartu a hrát i offline i v místech bez internetového připojení.

Vrátím-li se k editoru, mezi nejzásadnější editační novinky patří přidání senzorů pro snímání dotyků na přední i zadní straně a práce se senzory pohybu. Tato novinka se může jevit jako pouhá drobnost do chvíle, než si člověk začne pohrávat s možnostmi. Nové senzory lze klasicky provázat úplně s čímkoli a hráčům se pomocí pár nových komponent otevírají široké možnosti.

Přibylo samozřejmě i několik dalších funkcí. Například lze do levelu umístit tzv. Memoriser, který slouží jako paměťová karta a lze do něj uložit hodnotu signálu. Tato hodnota poté zůstane uložena i po opětovném rozehrání levelu. Co víc, hodnota se přenáší i mezi různými levely. Lze tak konečně umožnit hráčům ukládat postup v delších úrovních. Nebo přenášet informace v případě, že tvoříte rozsáhlou hru, kde se přeskakuje mezi několika levely.

Většinu dalších novinek editoru bych již označil na prkotiny, i když potěší. Při volbě tloušťky objektů lze již zvolit, zda má přední i zadní strana obsahovat i tenkou mezivrstvu, kterou bylo doposud nutno lepit jako separátní objekt. Nebo se dočkáte vylepšených možností pro práci s texturami a výzdobami.

Obrovským přínosem je také využití dotykového ovládání všeobecně. I když je editor v LBP silným nástrojem, tvorba vlastních objektů přes gamepad byla lehce krkolomná a vyžadovala trpělivost. Díky dotykové obrazovce lze nyní tvary jednoduše nakreslit jedním prstem. Pomocí dvou prstů jej zvětšit a natočit dle libosti. A případně i jednoduše rozřezat. Tvorba se tím značně urychluje. Stejně tak lze díky zabudovaným kamerám snadno vytvořit a použít vlastní textury. Věřím, že se díky tomu dočkáme méně levelů, které někdo z lenosti splácá jen z nudných kvádrů. Dělání přesných kvádrů je nyní stejně náročné, jako tvorba vlastního komplikovaného tvaru.

Hra samozřejmě ještě nebyla zcela bezchybná, ale do popisu záporů a nedostatků bych teď nerad zabředával. Jednalo se pouze o betaverzi, nedostatky byly nahlášeny a mnoho z nich bude nejspíš ve finální verzi odstraněno.

Nejvíce mě mrzelo, že jednotlivá menu šlo ovládat pouze dotyky. Ne pomocí tlačítek, která jsou pro běžné funkce jako "zpět" či "ok" rychlejší. I dotykové ovládání v menu fungovalo pouze na principu mačkání zobrazených ikonek. Z mobilů jsem již zvyklý na některá gesta, která jsem intuitivně očekával a neuspěl. To je asi jediný nedostatek, který není vyloženě chybou a je tedy riziko, že zůstane i v plné verzi. U ostatních technických bugů věřím, že budou odstraněny.

LittleBigPlanet pro VITA zatím nemá přesné datum, vyjít by mělo někdy letos na podzim.

rezervovat na Xzone.

Celkově jsem byl z konverze pro VITA velmi mile překvapen. Jedná se nejen o kvalitní handheldový díl, ale s největší pravděpodobností se stane nejlepším dílem celé série. Změny a novinky nejsou početné, ale o to zásadnější a posunují hru o kus dál. Jak v možnostech pro hráče, tak celkové pohodlnosti ovládání.

Read this next