Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Mafia II: Joe's Adventures

Zahraj to znovu, Joe, v důstojném nástupci originálu.

Po menší odmlce dostáváme znovu příležitost zažít něco nového v ulicích Empire Bay. Tento přídavek nastiňuje Barbarovy peripetie v době, kdy Vito Scaletta hnil v base. Jde o jakési soukromé vyšetřování a splácení účtů. Joe's Adventures nelze upřít efektní a povedený start – začíná totiž přesně ve chvíli, kdy federálové seberou pana Scalettu. Je 26. února 1945 a Joe Barbara se právě probouzí vedle jedné ze svých „přítelkyň", aby posléze sledoval oknem zatčení kámoše Vita. Dál už to jde jako na drátkách, stačí pár telefonátů a jednoduchá matematika, někdo musel práskat. A ten někdo bude mít cosi dočinění s benzínkami, kde se prodávaly kradené lístky...

Hned v úvodu proto zavítáte na vlakové nádraží Empire Bay, tentokrát skutečně zaplněné cestujícími i bagáží. Právě v jeho hale, na jeho nástupištích a mezi přistavenými vagóny, pronásleduje Joe důležitou osobu. To vše ve skvělé atmosféře zimního města zapadaného sněhem a podbarvené jadrným slovníkem pana Barbary, ve svérázném dabingu Vlastimila Zavřela. Kromě řady nadávek potěší také autentické zadýchání a lapání po dechu, inu pro tlouštíka je to zápřah a Vlastík jako profík to ví. Ocenit musím i řadu zdařilých cutscén, přibližujících děj a veškerou konverzaci. Tohle DLC zkrátka přímo navazuje na původní Mafii II a je v ostrém kontrastu s poněkud neosobní a strohou vendetou zabijáka Jimmyho (recenze). Využití se dokonce konečně dočká jedna z telefonních budek.

Joe's Adventures mají prostě rozjezd, jak se patří, přičemž autoři sypou z rukávu trumfy a překvapení, jak na běžícím páse. Během poklidné jízdy za vládním sedanem dost možná rozpoznáte inovovaný repertoár zdejších rozhlasových stanic, rozšířený o několik dalších dobových fláků. A pakliže se do muziky příliš neponoříte, neměla by vám uniknout ani prapodivná trasa, kterou detektivové volí. Kampak to jedou? A vůbec, co je tohle za tunel, ten z Empire Bay neznám? I tak se možná budete ptát, až po konzultaci s mapou města zjistíte, že se právě blížíte ke zbrusu nové lokaci, totiž k přehradě za městem!

Joeovo DLC odemyká (kromě jiného) také severní část mapy, do níž vás zavede nová silnice, vtipně se napojující za vrakovištěm Mika Bruskiho, respektive dlouhý tunel s ústím hned vedle motelu Metal Squirrel. Kromě pěkných nových vyhlídek na město, přehrady a přilehlého lesíka, se připravte také na loděnici a budovy jacht klubu na břehu jezera. Během škrcení, lámání vazů a plížení pod střechou loděnic se i zasmějete, pracovat v téhle zimě asi není žádný med. Díky trailerům vás nepřekvapí honička aut po zamrzlé přehradě či spíše po popraskaných krách.

Tím ale pohádka bohužel končí, obrazně a vlastně i doslova, protože dál předvádějí Joe's Adventures prakticky totéž, co před nimi Jimmy - arkádovou hratelnost, mise na čas s obodovanými zásahy, výbuchy a headshoty, takřka bez příběhu. Kdo čekal dějovou návaznost, či vyprávění ve stylu Mafie II, bude asi lehce zklamán. Zimní úvod je v podstatě jedinou propracovanou „filmovou" pasáží, další cutscény si užijete už jen v samém závěru kampaně a zhruba v její polovině. Zbývající úkoly jsou rovněž o poznání jednodušší, přímočařejší a se zadáním v podobě textové obrazovky. Na mapě a v ulicích byly znovu jen rozházeny obří otáčející se ikony, k nimž stačí přiběhnout a splnit co neviditelná NPC žádá.

Po zdařilém rozjezdu přídavku je to docela šok, na druhou stranu autorům nelze upřít alespoň kontinuitu a odkazy na Mafii II. Joeův parťák Tony kupříkladu operuje výhradně v přístavu, pod křídly Dereka Pappalarda a jeho kšeftíky se točí převážně kolem pašovaného zboží a kradených aut. Jako bych to už slyšel, „tohle mělo být už v původní hře!". Možná ano, možná ne. Tony je nicméně nová postava a Derek pouhá šedá eminence někde v pozadí.

Joe se také potká s mladíčkem Martym, kterého tahá vesměs jenom z průserů. Další z nových lokací je totiž stanice metra, nabízející mimochodem docela intenzivní přestřelku. Ozve se i starý známý Giuseppe, padělatel a kasař (učil Vita, jak na zámky), převážně s prácičkami točícími se kolem jeho neopatrných zákazníků. Joe pro něho varuje nebožáky před policií nebo legalizuje hledané vozy.

Joe pracuje ve svém DLC s auty docela dost, ať už jde o zmíněnou výbušninu a variaci na film Nebezpečná rychlost, nebo převoz vytuněného pohřebáku s poškozenými brzdami. Velmi často se navštěvují i všelijaké dílny a garáže, potažmo Bruskiho vrakoviště, pokaždé veskrze s cílem zamést stopy a zmást policii. Nečekaně dojde i na malé závody, když je nutno předvést kvality upraveného sporťáku. Joe prý docela obstojně řídí, takže testovací jízda pro mechanika Charlieho, skrz checkpointy rozmístěné po městě, by neměla být problém. Navrch je tu i drobné taxikaření, ale nebudu prozrazovat detaily.

Joeova herní náplň je tedy rozhodně zajímavější a různorodější než v minulém přídavku za plešouna Jimmyho. Barbera umí být brutální a akční, stejně jako se dokáže i plížit a zůstat skrytý, případně vyzvat soupeře na férovku. Pár boxerských vložek si tvůrci jednoduše nemohli odpustit, ale nenudí – však jednou jde o mastňácký turnaj a hraje se o pohledný roadster, podruhé jede zase Joe vysvětlit štamgastovi z bordelu, že na štětky si dovolovat nebude. Panáček mimochodem bydlí v honosné vile nad městem, aneb další nově otevřený interiér, další překvapivý výhled na Empire Bay a zpřístupněná lokace...