Men of War: Assault Squad

Datadisk slabý v singlu, silný v multiplayeru.

Prapor hardcore druhoválečných strategií stále třímají ruští 1C se svojí již třídílnou sérií Men of War. Aktuálně posledním přírůstkem do oblíbené řady je právě samostatně spustitelný datadisk Assault Squad, po dvou singleplayerových hrách tentokrát cílený hlavně na hru pro více hráčů. Právě proto již náplň netvoří žádná ucelená kampaň, ale jen snůška rozmanitých bojových misí, v nichž se podíváte jak do Evropy, tak i do Afriky a Pacifiku.

Assault Squad totiž představuje rovnou pětici národů, od tradičních Rusů, přes Němce, Brity, Američany, až k novým Japoncům. Každý z těchto účastníků druhé války světové si zahraje ve třech úrovních jediného offline režimu Skirmishe, což dohromady značí solidní várku 15 misí v pěti rundách. Jakkoli jsou tyto bitvy dosti rozsáhlé (typicky jedna mise tak na hodinku a více), nevyhnete se v nich jistému stereotypu, protože podle svého názvu je nespojuje žádný velký příběh, ale jsou to pouze obyčejné bitvy, kdy musíte pokaždé dobýt a udržet tři obranné linie nepřítele, popř. splnit ty samé rozkazy - každá mise je v tomto skoro stejná.

Je bohužel vidět, že singl hra je zde pouze do počtu, byť si celou várku Skirmishe můžete zahrát také v síťové či online kooperaci, což už nezní tak obyčejně. Každopádně je to zábavnější varianta hry v osamocení, byť čtvero obtížností pro singl je díky tradičnímu hardcore zaměření celé série již od druhého stupínku dosti náročná výzva. Hlavní středobod celé hry se tak skrývá v multiplayeru, jenž nabízí rozsáhlé možnosti hraní přes LAN i internet ve čtyřech herních režimech až pro výborných 16 hráčů.

Předem potěší doslova nesmírná nabídka 37 map (!) v létě i zimě různých velikostí, inspirovaných zčásti lokacemi ze Skirmishe, přičemž v přiloženém intuitivním GEM editoru si můžete vytvořit i své vlastní. Některé lokace stačí hrát jen ve dvojici, jiné rozsáhlejší mapy pak klidně hostí velké bitvy mezi dvěma týmy po osmi hráčích. Je ale fakt, že díky dřívější MP betě (nyní je k dispozici SP demo) je současný multiplayer dosti náročný na schopnosti hráče, však jako novic tohoto dílu jsem měl proti sobě skoro výhradně velmi zkušené harcovníky, proti nimž jsem při malé hře neměl šanci, i když jsem dříve dohrál všechny předešlé díly.

Proto nováčkům doporučuji buď spunktovat kamarády a založit si privátní hru, nebo se schovat do velkých seancí, kde se vaše generálské začátky lépe rozmělní za zkušenosti ostatních. Každopádně si ostruhy vysloužíte už jen při kooperaci, která je dle mého názoru tím nejlepším na Assault Squadu. Možná se divíte, že se zatím vůbec nezmiňuji o vlastním hraní. Tak pro pořádek upřesním, že Assault Squad je v herních mechanikách, grafice, rozhraní, i ovládání naprosto totožnou hrou jako všechny předešlé díly. A to platí i o hardwarových nárocích, vyžadujících pro plynulou hru alespoň Core2 Duo 2,3 GHz, 2 GB RAM a jakoukoli grafiku s 256 MB RAM a podporou Shaderů 3.0.

To jsou zcela identické nároky jako u základní hry, byť nový datadisk vyžaduje již jen 3,5 GB místa na disku. Každopádně hra využívá starých známých pozitiv stejného enginu, jež se poprvé objevil již u prvotiny Soldiers: Heroes of World War II, tedy výborné detaily, plně zničitelné a živé prostředí, stejně jako další devizu v podobě možnosti přímého ovládání každé jednotky, nebo svobodné kamery s velkým zoomem. Velké novinky ale aby našinec pohledal, já bych snad upozornil hlavně na novou instanci zkušených a silných jednotek, tzv. Hrdinů, které vždy důkladně posilní vaši stranu v boji, a také celkově mnohem větší rozlohu map pro Skirmish, než mají minulé hry.

Hrdinové jako hlavní novinka datadisku jsou vlastně silnější (lepší morálka, vyšší palebná síla...) speciální jednotky typu zkušeného oddílu parašutistů (101. Airborne), průzkumníků (Commandos), nebo třeba extra silného tanku (KV-2, Goliath např.), které můžete při hře nakoupit jako posilu. Hrdinové se objevují jak ve Skirmishi (lze ale vybrat jen jediného pro misi), tak i v multiplayeru, pokud je tam host hry nezakáže. Pokud o tyto jednotky přijdete, nelze je jinak nahradit jako ty řadové - obyčejné. Na jejich nákup ale máte omezené zdroje, ale můžete si vybírat z vícero variant, které se nejvíce hodí pro vaši bojovou situaci, již dokážou v některých případech dosti silně ovlivnit.

Oficiální trailer

Horší ovšem je, že hra trpí celou řadou bugů, která mi jinak opět příjemné a řádně napínavé hraní dosti znepříjemňovala. Předně jsem stále řešil zasekávání vozidel a jejich špatné linky k zadanému cíli, s čímž souvisí i hodně špatný pathfinding pěších jednotek, které jsem musel kolikrát doslova vodit za ručičku. Pamatuji se, že konkrétně u minulého datadisku Red Tide jsem s nimi až takové kardinální problémy neměl. A nakonec bych to chápal u Rusů, ale i za jiné národy jsem najednou zjistil, že nové posily k mým vojákům si to přiťapaly zcela beze zbraní a já jsem tak musel zdlouhavě přerozdělovat munici a prohrabávat mrtvoly, abych své vojenské odpírače alespoň trochu vyzbrojil.

Snad tyto chyby vyřeší nějaký brzký patch, byť v kompetitivním multiplayeru na ně vesměs nenarazíte, ale i kvůli těmto bugům nelze vůbec omluvit poněkud přestřelenou cenu, za níž se zpočátku Assault Squad začal digitálně prodávat. Šílených 30 euro na Steamu je opravdová nehoráznost, za níž datadisk určitě nestojí. To už je těch asi 500,- (při přepnutí měny na levnější kurz dolaru) na našem distribučním portálu GetGames o fous lepší nabídka. Ale já bych stejně radil počkat na klasickou krabicovku, která se později objeví i u nás. Navíc byste měli také dostat české titulky a snad i první patch, pokud se do té doby objeví.

VERDIKT: Druhé rozšíření respektované RTS cílí výhradně na multiplayer, v němž nabízí hodně solidní vyžití i rozmanitý obsah herních režimů a map pro kooperaci i boje proti sobě. Škoda střídmějšího singleplayeru, jenž trpí chybami a stereotypem, byť i singlové mise stále nabízejí opravdu dlouhé a náročné bitvy na světových válčištích, které se, ostatně jako celá série, stále velmi dobře hrají.

Men of War: Assault Squad už vyšel v digitální distribuci. V krabicové verzi se na náš i britský trh dostane za dop. 599 Kč v polovině dubna.

7 / 10

Men of War