Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Microsoft ustoupil i s povolením publikování nezávislým vývojářům

Xbox Live se více otevře indie hrám a každý Xbox One se může stát debugem.

Zdá se, že Microsoft konečně pochopil pointu internetových vzpour a tvrdé kritiky od malých studií, odrážejících se pak i do předobjednávek a celkové aury konzole. Po nedávné otočce o 180 stupňů s uvolněním DRM restrikcí v noci na dnešek "vyměkl" i v klíčové otázce podpory nezávislých her. Navzdory dřívější neústupné politice tedy nakonec povolí jejich vydávání na Xbox Live i bez velkého distributora za zády, jako to bylo v minulosti a kvůli tomu mnoho her ve verzi pro Xbox 360 vůbec nevzniklo.

"Kterákoli osoba bude moci být tvůrcem her na kterékoli konzoli Xbox One a využívat všech funkcí Xbox Live. Nezávislí vývojáři budou moci nově sami vydávat své výtvory, i s podporou Kinectu, cloudu či achievementů, což jim zajistí velké zviditelnění pro masy na Xbox Live," potvrdil korporátní viceprezident Marc Whitten pro Engadget.

Reagoval tím na zjištění Game Informeru, který krátce předtím odhalil, že autoři indie her budou moci na Xbox One sami určit prodejní cenu a termín vydání, což dosud nesměli. Nejdůležitější v tomto ohledu je, že se zjednoduší velmi složitý a drahý (pro mnohé jednotlivce neuhraditelný) certifikační proces na Xboxu, na který si před pár dny stěžovalo i např. velké studio Wargaming.net snažící se o převod F2P World of Tanks, když ho označilo doslova za neakceptovatelný kvůli dlouhému schvalování aktualizací.

Certifikace her pro Xbox One by měla nově probíhat ve zkráceném, pouze čtrnáctidenním období, podobně jako to funguje na iTunes s hrami pro iOS a vývojářům to jakžtakž vyhovuje. Microsoft bude samozřejmě i nadále ověřovat, jestli hra neporušuje podmínky služby nebo neobsahuje nějaké zásadní chyby, aby tím chránil uživatele konzole před viry či zneužitím, ale tento proces má být povrchnější než dosud.

Zajímavá změna, která v budoucnu značně usnadní život i novinářům, se týká debug verzí konzolí. Aby vývojář mohl spustit a testovat rozpracované verze her na Xbox One, nebude si už muset obtížně shánět debugový model konzole, který je mnohem nákladnější na výrobu (kvůli omezenému množství) a čekalo se na něj obvykle klidně i rok. Nově to má podle Game Informeru fungovat tak, že z kteréhokoli běžné prodávaného Xbox One se může "mrknutím oka" stát debug konzole, stačí, když k tomu dá Microsoft (asi na dálku) autorizaci, což může být teoreticky využito i pro účely hromadného betatestování nehotových her. Microsoft zatím tyto detaily nepotvrdil, ale ani nedementoval, vše se od něj dozvíme až koncem srpna.

Read this next