RECENZE MotoGP 13

Motorky od tvůrců, kteří vědí jak na virtuální řídítka.

Další závodní sezóna a s ní i další licencovaná hra. Ale ještě než začnou vzduchem létat hlášky o minimu změn, podpořené výrazy jako datadisk, patch, či update, pojďme si říct, že nic z toho pro MotoGP 13 neplatí. Třeba už jen z důvodu, že vloni zůstali virtuální závodníci na suchu, když žádná oficiální videohra motocyklového MS vydána nebyla. A rok předtím, vlastně dva, to také nebyla zrovna hitparáda, díky MotoGP 09/10, respektive 10/11 (recenze, 6/10), a jejich ne zrovna zkušenému týmu vývojářů. MotoGP 13 proto můžeme, bez velkého přehánění, považovat za zbrusu novou hru. Přijíždějící navrch od (staro)nových tvůrců a po dlouhých pěti konzolových letech dokonce i v PC verzi.

Takhle by to mělo vypadat!

Co, ptáte se? No přece pořádná závodní hra. Aktuální MotoGP hráče při obhlídce nabídek a nastavení věru nenechá na pochybách, tyhle motorky dělal schopný a věci znalý vývojářský tým. Jež vám bez problémů umožní nakonfigurovat si takřka vše a podle svého. Komu to snad přijde samozřejmé, neměl asi tu čest s předchozími dvěma tituly z dílen Monumental Games, které právě v tomhle směru trestuhodně selhávaly. Když neznaly a neuměly ani ty základní věci, jako třeba nastavení pravidel, jízdního modelu, poškození, obtížnosti a umělé inteligence, počtu vypsaných kol..., no byla toho spousta a i to málo co hra zvládla bylo zmatené.

Smutné, ale teď už se fandové jedné stopy mohou radovat, protože letos je pod taktovkou Milestone všechno pěkně na svém místě a nic z výše zmíněných voleb pochopitelně nechybí. Navolit lze dokonce i proměnlivé počasí, opotřebení pneumatik, či náhodný výskyt technických problémů. Potěší též pestrá škála možných pomocníků, ať už jde o výpomoc s brzděním a zatáčením, nebo automatický pohyb jezdce v sedle (ve jménu aerodynamiky může sám zalehávat na nádrž), potažmo spojení přední a zadní brzdy, ovládané pak jedním tlačítkem.

Jak vidno, MotoGP 13 si z nás nedělá blázny a je hrou pro všechny. Dokáže být arkádová, stejně jako zahrát na realističtější notu, začátečníkům ochotně pomůže s řízením a klidně dá i druhou šanci (obvyklé přetočení času zpět po chybě), ostříleným borcům potom svěří motorku zcela pod kontrolu, jen ať se borci ukáží. Ze čtyř stupňů obtížnosti, tří jízdních modelů a řady helpů, by si měl vybrat opravdu každý. Sesterská série SBK nicméně zachází ještě dál, což zmiňuji z jediného důvodu - MotoGP 13 rozhodně není simulátorem. Capcom evidentně vývojářům z Milestone jasně řekl co od nich chce, že mu postačí poklidný střední proud a ať se nepouštějí do žádných větších akcí.

Scházejí snad jen Challenges, jinak maximální spokojenost

Což je ale v pořádku, pro maniaky za řídítky jsou na trhu superbiky, pro běžné hráče pak nynější MotoGP 13, která má skutečně vše, po čem by srdce virtuálního motocyklového závodníka mohlo toužit. Hlavní menu nabízí rychlý závod (Instant Race), jednotlivé víkendy (režim Grand Prix) i kompletní sezónu (Championship). Říkat, že to lze brát hopem a jen a pouze závodit, nebo si to vychutnat kompletní a všechno si pěkně užít (včetně tréninků, kvalifikací a warm-upů) asi nemusím. Mluvíme přece o rozumné hře, od šikovných tvůrců, kteří o závodech něco vědí. Přesto (nebo možná právě proto?) trochu překvapí absence tradičních výzev.

Milestone jsou svými Challenges takřka posedlí a za posledních pár let snad nevyprodukovali titul, v němž by drobné úkoly a až kaskadérské kousky pro potěchu a rozptýlení chyběly. V tomhle ohledu má tedy MotoGP 13 speciální status, srandičky bokem tu nejsou. Nevadí to, mnohým jistě scházet nebudou, ovšem překvapí to. Nic dalšího však už „zanedbáno" nebylo, takže se těšte mimo jiné také na multiplayer a hutný mód kariéry. V recenzované X360 verzi je hra více hráčů řešena jak přes Xbox Live (s až dvanácti stroji na trati) tak v režimu rozdělené obrazovky, prostě konzole a populární split-screen, tahle dvojka nezklame. Naproti tomu Career mode je záležitost vyloženě pro vlky samotáře a zaslouží si vlastní odstavec.

Do roka v Moto2 a napřesrok zaútočím na titul v MotoGP

Kariéra jako obvykle využívá všech tříd a jede v zaběhnutých kolejích, když znovu pracuje s myšlenkou „máme tady nadějného mladíka a dáme mu příležitost, jen ať předvede co umí". Pro SBK sérii takové pojetí není nové, Milestone něco podobného předváděli už před lety i v MotoGP 08, nicméně způsob jakým kariéru prezentují letos a kudrlinky jaké kolem ní navěsili, vážně stojí za pozornost. Přes lehce pohádkový nádech je totiž vcelku realistická a věrně zobrazená, s přimhouřením oka to (asi?) takhle nějak skutečně funguje.

Na úvod si vytvoříte své vlastní já, svého jezdce, včetně drobného vybavení a záležitostí typu layoutu kombinézy či přilby. Dokonce i manažera musíte najmout, jakož i zaujmout hlavouna některé ze stájí. A právě tady startují ony drobnosti a milé prvky, které nebývají tak často k vidění. Když to zkrátím, většinu času prosedíte ve svém motorhomu, před LCD televizí a s laptopem u ruky. Herní menu jsou mimochodem provedena ve 3D a vše vidíte z vlastních očí. První emaily jsou dílem okamžiku, jakož i divoké karty do některých závodů, stačí jen moudře vybírat a pak pochopitelně předvést něco na trati. No a jak už to tak bývá, po zrychlené „nulté" sezóně se jistě nadějete podpisu smlouvy a regulérního angažmá v některém ze slabších týmů.

Pokračovat asi není třeba, tuhle šablonu jistě důvěrně znáte, tady MotoGP 13 ničím nešokuje. Po nováčkovské sezóně v Moto3 je šance polepšit si a získat lepší techniku/místo v lepší stáji, či se rovnou přesunout do Moto2 a začít zase od píky. Abyste se časem a po několika dalších letech vyšvihli třeba i do vysněné třídy MotoGP, klasika. Za pozornost ovšem stojí ony ozdoby kolem. Mezi závody lze například pročítat noviny, respektive titulku časopisu, který je však interaktivní a pokaždé uvádí (potažmo shrnuje) závodní víkend, včetně výsledků a reakcí na ně. A hodně zábavy je také s počítačem a doručenou poštou.

Na Twitteru mne mají rádi, ale manažer stáje je trochu blázen

MotoGP 13 je docela ukecaná hra a lokalizace by se možná i hodila. Co se množství textů týče, trumfne s přehledem kdejakou adventuru. Jde hlavně o emaily, kterými vás informuje osobní i týmový manažer o veškerém dění, nejbližších plánech, nebo drbech ze zákulisí. Jejich prostřednictvím jsou zadávány i úkoly, typu „další víkend bychom tě rádi viděli mezi prvními pěti" případně „bylo by dobré porazit toho XYZ, ať mu trochu spadne hřebínek" a zároveň slouží také jako barometr spokojenosti a předpověď počasí. Samozřejmě obrazně řečeno, když vás manažer informuje s kým jednal, kdo má zájem a co se v paddocku povídá o vašich výkonech.

Pobavila i jakási bezejmenná napodobenina Twitteru, která pro změnu zprostředkovává kontakt s fanoušky, ale i s rivaly a kolegy závodníky. Ta je vážně skvělá a opravdu dokáže zvýraznit atmosféru, když odráží dění i náladu v celém tom motocyklovém cirkuse. Jsem moc rád, že Marek podepsal s týmem ABC. Je fajn, že si vybrali zrovna jeho, má potenciál. Vidíte, já to říkal, skvělý závod, skvělý výkon! Marek na nováčka zajel dnes fakt pěkně, máme novou hvězdu v Moto3? Zhruba v tomhle duchu komentuje hra vaše výkony a časem navíc začnete ještě rádoby sledovat skutečné borce ze světa MS silničních motocyklů a oni vás. Objeví se tudíž i tweety s dojmy ze závodů a reakce na výsledky, pročtete si komentáře k jednotlivým Grand Prix..., působí to velmi reálně.

Ale co si budeme povídat, později nadšení trochu opadne a poštu i Twitter budete odbývat. Zůstanete asi jen u toho nejdůležitějšího (smlouvy, úkoly...) a zbytek vezmete jen rychločtením, pokud vůbec. Jelikož emaily se časem pochopitelně opakují, respektive jsou psány stále ve stejném duchu, podobně jako tweety, přestože ty jsou pestřejší. Na nervy mi však brzy začal jít manažer stáje, lépe řečeno jeho zvláštní požadavky. Možná jsem měl jenom smůlu, podepsal v uvozovkách ve špatném týmu a podával až moc dobré výkony. Vyzní to jistě legračně, na každý pád, zaměstnavatel si na moje pódiová umístění rychle zvykl a později už mu i stupně vítězů byly málo. A požadoval téměř pokaždé vítězství, což asi není úplně normální. Kdo ví, možná kdybych podepsal jinde, méně se snažil, nebo občas spadnul a nedojel? ;)

Sbírání bodíků, reputace i fanoušků

Bez legrace, hned můj první kontrakt se stájí Red Bull KTM Ajo byl snový, v úvodních závodech na divokou kartu se mi dařilo a mohl jsem tedy vybírat z renomovaných týmů. Ale s jídlem roste chuť a proto i požadavky vedení byly stále vyšší a cíle náročnější. Vyhraj, dojeď lépe než Alex Marquez..., nastínil jsem to už před chvílí. A když se nezadařilo, hrozil div ne vyhazov a laptop přetékal zprávami o zklamání, o nenaplněných cílech a nutnosti se do příště zlepšit. Kariéra je ale na neustálém tlaku postavená, jednak byste měli dojít až do královské MotoGP třídy a zároveň je všechno bodováno a odměňováno, jak už to tak bývá.

Hra vám to po každém závodě pěkně spočítá a udělí zkušenostní bodíky, ne úplně za všechno, ale za spoustu věcí. Odměněno je dobré umístění, jízda se zapnutým poškozením a proti lepší umělé inteligenci (obecně vzato, čím méně pomocníků využijete a čím lepší hráč jste, tím větší progres vás čeká), no a pochopitelně také ony dílčí úkoly a splněné rozmary vedení týmu. Část odměn se překlápí také do fanouškovské základny, no ano, nejen XP bodíky je jezdec živ, potřebuje i věrné stoupence. A tak se sbírají fandové, podobně jako v Blur, či nedávném GRID 2, po úspěšném víkendu vaše fan base výrazně naroste. Stojí patrně za zmínku, že hráčovo virtuální vytvořené já sbírá zkušenosti napříč celou hrou, nejen v režimu kariéry, a že postupně odemyká různý bonusový obsah, ať už jde o vybrané jezdce a týmy, či doprovodná videa a fotografie.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti?

Neříkám, že nutně musíte trénovat, ladit ideální stopu na tom kterém okruhu a později si hrát s nastavením motocyklu. Ovšem dozajista to pomůže. MotoGP 13 totiž v několika ohledech překvapila. Tak především, odlišnosti v řízení i odezvě motorek jsou dost výrazné, je rozdíl vozit se na slaboučkých Moto3 strojích a pak skočit na MotoGP mašinu. Ta se docela smýká, její výkon je znát a zadní pneumatika ráda při brzdění tančí po asfaltu. Jistě, všechno souvisí se vším, volte proto dobře které helpy použijete i jakou obtížnost, potažmo jízdní model, nastavíte. Já strávil nejvíc času s kariérou a postupně si přidával - lepší soupeře, i neposednější stroj.

Pohled přes hýbající se plexisklo motorky

Obtížnost se brzo zdála snad i nízká, nebo opravdu jezdím až podezřele dobře ;) chtělo by to další méně šikovný subjekt na testování. Nicméně velmi rychle jsem skončil u předposlední a poslední (jsou celkem čtyři) úrovně AI a téměř s vypnutými pomocníky. Zásadní se zdá jen opotřebení pneumatik a ovládání přední/zadní brzdy. Přidávat plyn a zpomalovat před zatáčkou je záhodno opravdu velmi jemně a citlivě, jinak hrozí pády a později i rozdrbané klouzající gumy. Pokud je trať mokrá, nebo se jede vyloženě v dešti, všechno se jen násobí. Leckdy stačilo skutečně jen lehce najet na obrubník a můj jezdec už si to šupajdil po zadku do kačírku. Takže ačkoli spíše arkádovější a dělaná pro všechny, ne vyloženě nerealistická.

Což mi připomíná, garáž! I v depu je znát, že Capcom necílí na příznivce simulátorů. Už jen nastavení motocyklu, je sice podrobné a mechanik v nás si s ním může pěkných pár minut hrát, avšak není to vyloženě o milimetrech a stupních, jednotlivé položky mají jen zjednodušenou stupnici a nehraje se ani na data z telemetrie. Kvituji ovšem hlavního mechanika, přítele na telefonu, který je stejně jako před lety v SBK sérii vaším rádcem. Doslova, v adventurním duchu, prostřednictvím otázek a odpovědí, umí upravit váš stroj skutečně na přání, stačí se jen svěřit co motorka dělá a s čím máte problém. Je neklidná při brzdění? Nastavím! Máš potíže v zatáčkách? Jaké? To vyladím. Kéž by tohle uměly všechny závodní hry.

Tesla! Technicky slabší?

K MotoGP 13 v podstatě nelze mít vážnějších připomínek. Má prakticky všechno co má mít, obsahem počínaje a závodními režimy konče. Jestli za něco vyloženě chválit a lákat ke koupi, pak jistě za licenci a propracovanou kariéru, co (možná) pár týdnů vydrží. A jestli na něco lkát, pak asi znovu jen na technické zpracování. Milestone se snaží, svůj engine neustále vylepšují a s ním i grafický kabátek, jenže pořád to nestačí. Tedy grafika hry je pěkná, solidní, vlastně hezčí motorky asi ani neexistují. Navíc MotoGP soupeří maximálně s SBK, od stejného týmu a postavených na téže technologii.

MotoGP 13 pro PC, PS3 a X360 v angličtině vydal koncem června Comgad za sníženou cenu od 799 Kč.

Ovšem zmlsaným hráčům je to málo a reakce jsou všelijaké. Ano, bylo by hezké mít i motorky v grafice Forzy, nebo Gran Turisma, ať zůstanu na konzolích. Zároveň je však třeba uvědomit si situaci na trhu i pozici Capcomu a Milestone. Nejsme v budgetových vodách, ale ani v tříáčkové produkci. Takže ať se to někomu líbí nebo ne, fakticky je MotoGP 13 na vrcholu i technicky a technologicky. Tím spíš při pohledu do zpětného zrcátka na vývojáře z Monumental Games a jejich motorky jak z omalovánek.

Třináctka by správně zasloužila pochválit také za vylepšenou animaci jezdce (ač není dokonalá, nová mo-cap data pomohla), či inovovaný pohled přímo z přilby jezdce, kdy je po stranách vidět i výstelka. Zrovna tak prezentace je povedená, Italové ždímají z licence od Dorna co se dá, televizní grafikou a titulky počínaje, přes úvodní klipy pro každé závodiště a víkend, až po průvodní slovo komentátora, nebo hudbu. Akurátní složení jezdeckého pole je samozřejmostí, včetně aktuálního bezplatného DLC, třešinkou na dortu budiž premiérové svezení v americkém Austinu. A pakliže už tedy něco kritizovat, pak třeba občasný pokles FPS (na trati v Indianapolis je to snad pravidlem), nebo stíny problikávající v opakovačkách. Ale takové věci se dějí i v lepších rodinách.

VERDIKT: Italští Milestone odvedli svůj (obvyklý?) standard a při návratu k virtuálním řídítkům Mistrovství světa silničních motocyklů dokazují, že tohle umějí široko daleko nejlépe. Lepší MotoGP titul tu minimálně posledních pět let nebyl, na téhle generaci vlastně vůbec, se slzou v oku můžeme vzpomínat už jen na Climax a jejich MotoGP 2 a 3. Čímž je asi řečeno vše.

8 / 10