If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

NAŠE E3 DOJMY z A Way Out

Jak jsme přepadli benzínku ve vynuceném gaučovém split-screenu?

Tahle hra (oznámení) silně vybočovala z řady pečlivě vypiplaných teaserů a Lets Play videí na tiskové konferenci EA k E3 2017. Měli jsme možnost si ji aktuálně zahrát a popovídat si s Josefem Faresem, scénáristou a šéfem vývojářů Brothers: A Two Souls. Nečekejte ovšem jejich nástupce: pryč je fantasy zasazení, nahradilo ho špinavé městské prostředí ze 70. let.

A Way Out vyjde začátkem roku 2018 digitálně pro PC/PS4/X1 a je vynuceným kooperativním zážitkem, takže ho nemůžete hrát pouze sami, nýbrž jen s parťákem. S Brothers má společný koncept, že pohledy dvou postav na tu samou věc se odehrávají ve stejnou dobu a proto spolu musejí komunikovat i spolupracovat.

Na rozdíl od Brothers, kde se vše točilo kolem ovládání dvou postav na jednom ovladači, má tady naštěstí každý svůj gamepad. Buď můžete hrát lokální co-op s někým ve stejné místnosti či se připojit s přítelem online. Ovšem nečekejte nějaký online matchmaking, který by vám hledal soupeře, nic takového tu nebude, musíte zkrátka už kamaráda mít a být s ním domluveni, což by snad neměl být problém.

Zatímco trailer na EA konferenci zobrazoval hlavní postavy jménem Vincent a Leo, kterak se snaží utéct z vězení - což připomínalo scény z filmů Vykoupení věznice Shawshank či Prison Break - hratelná pasáž E3 dema pro novináře nabídla úplně něco jiného. Dvojice se tentokrát snažila přepadnout a vykrást benzínovou stanici.

Celá akce začíná s dvojicí v jejich autě, kde plánují operaci. Nejprve je potřeba rozhodnout, která postava z těchto dvou ponese zbraň. Tenhle moment určí, který hráč bude tím hlavním v následující scéně. Výběr probíhá na dialogovém kolečku a postoupit dál ve hře se dá pouze tehdy, pokud oba hráči vyjádří s danou volbou souhlas. Takhle je design hry dle vývojáře vymyšlen úmyslně, aby to rozjelo živou diskusi mezi oběma hráči.

Jakmile postavy opustí auto a vstoupí do benzínky, mohou se volitelně rozdělit (ačkoli musejí zůstat v relativně malé oblasti daného scénáře) a vše se samo přesouvá do vertikálního splitscreenu.

Ještě předtím, než dojde k samotné loupeži, lze uvnitř benzínky podniknout řada věcí. Můžete hodit řeč, vyrušit či vyhrožovat ostatním zákazníkům v obchodě, z nichž pak někteří mohou eventuálně zhatit vaše šance na rychlý úprk (pokud jsou stále na scéně) po silnici a třeba zavolat policii. Rovněž můžete sabotovat objekty, které později může obsluha benzínky použít ve svůj prospěch, až vás bude nahánět - například odpojit jejich telefonní linku, což jim znemožní kontaktovat policii, až loupež vypukne.

Většina z těchto věcí, které mají vliv na další hraní, je v prostředí zřetelně označena. Vedle toho můžete provádět interakce s celou řadou dalších věcí v prostředí jen tak pro zábavu. Zkusíte dostat žvýkačku z automatu nebo otevřít pivo z nedaleké lednice? Tyto činnosti mohou učinit obě postavy, ale každá z nich má k dění svůj vlastní komentář, odrážející jejich odlišnou osobnost. "Bylo pro nás důležité, abyste se s každou postavou důvěrně seznámili a aby na vás každá působila jako silná individualita," vysvětlil Fares.

Když jsme se trochu rozkoukali, pouštíme se do přepadení. Můj parťák, kterého ovládá vývojář, stojí přede mnou a vyhrožuje obsluze benzínové stanice. Připojuji se k němu, což dělám nakloněním se k přepážce, abych tím zvýšil celou hrozbu. Má postava se pak naklání k prodavačce, která z pokladny pouze vyhazuje nějaké drobné mince a tváří se, že toho více nemá. "A co váš sejf vzadu? Máte tam určitě schované nějaké další peníze," požaduje po obsluze druhá postava ovládaná vývojářem. V tuhle chvíli se zkouším rozhlédnout okolo a zorientovat se v celé split-screenové seanci, kdy má postava stojí za zády parťáka, což je vidět takhle vedle sebe trochu zvláštní.

Faresova postava následně míří prozkoumat, jestli je sejf opravdu plný peněz. Jenže u sejfu postává asistent prodavačky a náhle chytá parťáka za hlavu. Tohle zavání průserem. Když jsme ještě seděli v autě a vše plánovali, domluvili jsme se, že si zbraň vezme on, což jsem tehdy komentoval slovy, že mu důvěřuji. Jenže teď bylo na mě, abych ho zachránil, beze zbraně. Zběsíle proto bouchám do PS4 gamepadu (tlačítko square), abych tím spustil interakci mé pěsti s tváří asistenta prodavačky, což se naštěstí povedlo a Fares je volný.

Když se teď oba nacházíme v zadní části benzínky, vyprávění hry to využívá a ukazuje nám třetí malou obrazovkou v obrazovce, co se právě děje jinde. Původní prodavačka, která zůstala vpředu, nyní nehlídaná sahá po bouchačce schované za pultem. Když jsem to zmerčil, okamžitě jsem se rozběhl zpět do prodejny a podařilo se mi ji rychle odzbrojit.

Pak jsme si ještě zkusili v několika dalších průchodech tím samým udělat některé věci jinak. Odvíjelo se to od toho, kdo zrovna postával na prodejně, zda se povedlo odzbrojit prodavačku či zda jsme dopředu odpojili telefon. Zajímá vás, jak to celé dopadne? Vincentovi s Leem se může podařit utéct, než na místo dorazí policie. Ale pozor, může dojít i k eventuální honičce s policií, pokud ji obsluha zavolá...

Zatím samozřejmě nemohu říct, jak a jestli vůbec tento rozdílný průběh hraní na benzínce ovlivní celý příběh. Co mi bylo řečeno, A Way Out bude mít víceméně lineární děj, do nějž mohou hráči zasáhnout jen do určité míry. Každopádně tahle hra se mi na dlouho zapíše do paměti hlavně díky nutnosti spolupracovat a komunikovat s živým parťákem sedícím vedle mě.

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

Comments

More Recenze

Latest Articles