If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Na obzoru je nová herní ochrana

Možnost fyzického odemčení hry až po koupi.

UPDATE (13:45): V první řadě je třeba říci, že nejde o další krok pro velmi nepopulární model DRM ochrany PC her současnosti. Mluvíme o nové technologii, fungující jako takový fyzický zámek, který může být otevřen pomocí příslušné radiové frekvence - v okamžiku prodeje takto vybaveného/chráněného softwaru. Sem přitom mohou patřit všechny datové nosiče jako DVD či Blu-ray.

Účelem ochrany tedy nemá být boj proti pirátské scéně, resp. šíření nelegálních kopií, ale proti fyzickým krádežím zboží. Zcizená věc pak bude zloději zcela bez užitku. Pokud se zadaří, technologie by se mohla objevit na trhu už koncem příštího roku.

Tahle zajímavá iniciativa přitom vychází od společnosti EMA (The Entertainment Merchant Association), kde tvrdí, že zavedení výše uvedeného způsobu fyzické ochrany by mělo herním vydavatelům, filmovým studiím či samotným prodejcům ve finále přinést úsporu ve výši 800 milionů USD, resp. navýšení tržeb o 6 miliard USD ročně.

Jinými slovy ztráty z krádeží v rámci zábavního průmyslu jsou značné. Za všechny jmenuje aspoň poslední velký případ z UK, kde před rokem došlo k odcizení dodávky, naložené paletami s 16 tisíci kusy PS3 hry Brothers in Arms: Hell's Highway v hodnotě přesahující milion USD!

Dlužno říci, že EMA s touhle myšlenkou koketuje už nějakou dobu a má jít o koncept vycházející z dosud v praxi úspěšně aplikovaných nápadů. Pro příklad se uvádějí šaty opatřené bezpečnostním štítkem s ampulí, obarvující, resp. znehodnocující produkt v případě násilného odejmutí štítku. Jak ale ochrana bude přesně vypadat v praxi, tedy v případě videoherních nosičů, není v tuto chvíli zřejmé.

Nicméně je tu také varování ze strany ECA (The Entertainment Consumers Association), chránící zájmy spotřebitelů. Z tohoto zdroj jde hlas hovořící o možném "zneužití" technologie vydavateli, kteří by touto cestou mohli zamezit opakovaným prodejům jejich produktů. Řeč je zjevně o bazarových prodejích, na něž ve videoherní branži nahlížejí vydavatelé a vývojáři skrze prsty.

Comments