Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Oficiálně: PlayStation 5 o Vánocích 2020 a spousta další detailů

Sony se náhle rozpovídala.

Z nějakého záhadného důvodu si Sony vybrala 8. říjen coby den, kdy odhalila spoustu dalších podrobností o PlayStation 5. Jediným možným vysvětlením a motorem snad může být, že Microsoft zamýšlí něco podobného na listopadovou akci X019 a chtěla prostě být první...?

Oficiálně jsme tak dostali potvrzeno, že vydání PS5 je cíleno na konec 2020, tedy na Vánoce či listopad příštího roku, přesně jak se delší dobu spekulovalo. Je to vůbec poprvé, co to slyšíme přímo od zdroje, černé na bílém.

Ovladač u PS5 bude mít haptickou zpětnou vazbu (namísto současných vibrací), nové bedničky, konektor USB Type-C a adaptivní triggery, což vývojářům dovolí udělat z L2 a R2 použitelná tlačítka i nastavit jejich odpor dynamicky v závislosti na dané herní situaci. Prý tuhle funkci mohla mít už PS4 Pro, ale Sony nechtěla rozdělovat hráčskou základnu. Ovladač PS5 má být prý o něco těžší než ten z PS4, ale stále lehčí než ten současný xboxový s bateriemi.

Názvem konzole skutečně bude PlayStation 5 (žádné překvapení) a zvládne hardwarově akcelerovaný raytracing (v GPU, nikoli jen softwarově) i ambient occlusion. Krabicové hry pro PS5 použijí 100 GB velké optické disky, které vloží do mechaniky přezdívané 4K Bluray přehrávač, díky němuž budete moci sledovat filmy a televizní seriály v nejlepší možné audiovizuální kvalitě.

Zajímavé je, že PS5 dovolí hráčům instalovat jen části hry, které opravdu chtějí hrát. Souvisí to s vysokými nároky na místo na harddisku celých her, které už nyní mají nezřídka 100 GB. Proto výrobce navrhl nový systém, který už nebude hry vnímat jako jeden velký soubor s daty, nýbrž je rozdělí do menších celků - typicky například rozdělení singleplayeru od multiplayeru atd. Až dohrajete singleplayer, nic vám nemá bránit ho prostě smazat a nechat si jen mulťák.

Zcela nové bude také uživatelské rozhraní PS5: "Nechtěli jsme, aby lidé museli hry zapnout ke zjištění, co je v nich nového. Namísto toho to bude fungovat tak, že multiplayerové servery nabídnou hráči rovnou servery, na které se může připojit. Singleplayerové hry zase poskytnou informace, které mise byste ještě mohli jít splnit a jaké odměny dostanete za jejich dokončení. Veškeré tyto volby budou viditelné v novém rozhraní na hlavní obrazovce a vy si jen vyberete, do čeho se chcete zrovna pustit," vysvětlil Mark Cerny ze Sony pro Wired. O tom rádci, umělé inteligenci PlayStation Assist, zatím mluvit nechtěl, prý je běžné, že řada jejich patentů skončí v příštích produktech, zatímco jiné se nevyužijí.

Dále bylo potvrzeno, že některá studia už nyní disponují vývojářským kitem PS5. Jednu z velkých her má dělat studio Bluepoint, autoři remaku Shadow of the Colossus, jiné tech-demo PS5 pocházelo od tvůrců japonské VR hry Astro Bot Rescue Mission. Zasvěcené hlasy pro Kotaku vyvrátily zvěsti, že by snad Sony špatně komunikovala s third-party vývojáři, prý tomu je přesně naopak, hardware má být už excelentní, stejně jako nástroje dodané včas.

Jak víme z dřívějška, nový SSD disk zařídí, že konzole bude startovat rychleji, sníží se doba nutná pro loadování her i streamování. Ve hrách jako Spider-Man pro PS4 byla prý některá data na harddisku duplikována až 400x, aby to urychlilo načítání, ovšem zde to už nebude potřeba, což ušetří místo. Záležet má jen na tvůrcích her, zda ho využijí pro větší a detailnější herní světy či jiné věci (SSD má zmenšit i velikost patchů). Instalace her nicméně bude povinná, aby se vyřešil rozdíl v rychlosti optického disku a SSD.

Oficiální PS Blog závěrem připomněl, že stará dobrá PS4 ještě neřekla poslední slovo, když na ní míří trojice velkých hitů: Death Stranding, The Last of Us 2 a pak Ghost of Tsushima (stále bez upřesněného termínu), u nichž ovšem zatím nebylo řečeno, zda někdy vzniknou remastery pro PS5.

V konverzi Gran Turismo Sport pro PS5 devkit prý bylo při hraní na novém ovladači znát, jestli jedete na silnici nebo po vedlejším štěrku. V PS4 verzi to prý chybí, protože se to testerům nelíbilo, že ovladač příliš často v kuse vibroval. EA pouze zatím neurčitě řekli, že experimentují s raytracingem a strojovým učením od GPU, což prý poskytne zajímavé možnosti pro hratelnost. Nadcházející generaci konzolí prý definuje rychlost všeho z jejich útrob.

Co se týče zpětné kompatibility PS5, zatím víme díky Famitsu jen tolik, že "vývojáři prý věnují veškerou energii na to, aby ověřili, zda dokáží garantovat kompletní zpětnou kompatibilitu či ne".

Read this next