RECENZE Pikmin 3

Teletubbies s poupátkem v průzkumné RTS o sběru ovoce.

Není zvykem, aby ambiciózní tituly exkluzivně pro jedinou platformu vycházely uprostřed léta, ovšem Pikmin 3 pro Wii U se do rozpálených slunečných dnů náramně hodí. Kromě jedné úrovně za polárním kruhem se odehrává v prosluněných lukách, které brázdí malé potůčky. Základní surovinou jsou nádherně vymodelované kousky šťavnatého ovoce. A v neposlední řadě se téměř celé putování tří vesmírných průzkumníků odehrává ve dne, takže i při ostrém slunečním svitu procházejícím vaším oknem vidíte, co se na televizi děje. Žádné odlesky nehrozí.

Nintendo šlo vždy vlastní cestou a ani jejich variace na žánr RTS není výjimkou. Tam, kde jiná studia posílají na smrt stovky vojáků, tanků, letadel a vetřelců, se kreativci z Japonska přiblížili na špičku nosu k zemskému povrchu a sledují osudy tří kosmonautů. Ti byli nuceni po téměř kompletním vyčerpání přírodních zdrojů opustit svou planetu Koppai a hledat obživu na jiných místech sluneční soustavy. Jejich rasa se živí ovocem, takže je jasné, co budou při svém putování hledat i oni.

Na rozdíl od prvních dvou dílů už hlavním hrdinou není Kapitán Olimar, ale tři členové posádky posledního z průzkumných vesmírných korábů - Alph, Charlie a Brittany. V úvodu ztroskotají a musí se nejprve v cizím prostředí najít, aby posléze mohli opravit svou loď a přivést domů spásu v podobě sladkých i kyselých plodů. Nicméně Olimar stále hraje důležitou roli, tentokrát už jen jako NPC.

Z toho plyne, že najednou lze ve hře ovládat až tři postavy, které si mohou rozdělit celkem stovku pikminů. Samotní velitelé díky své velikosti nic moc nezmůžou, jejich síla tkví v umu kontrolovat malé různobarevné postavičky, které daly této hře název. I když "kontrolovat" je silné slovo, oni je prostě hodí na cíl a pikmini udělají to nejlepší, co umí - útočí nebo přenášejí. Jestliže postavičky dopadnou na zvíře, začnou na něj dorážet. Pokud přistanou na zdi, zbourají ji. A jestli ukážete na kousky rozlámané keramiky, složí ji o kus dál do podoby mostu.

Akcí je samozřejmě více. Základem je schopnost pikminů nosit ovoce, z něhož na palubě vesmírné lodi trojice hrdinů vyrobí nektar. Každý den, který tráví průzkumem, vypijí jednu nádobu. Každé ovoce je jinak veliké, některé naplní jednu, jiné tři nádoby. Zásobu je nutné si hlídat, protože jestliže vám lahvičky dojdou, vaše dobrodružství nadobro skončí (nebo nahrajete pozici a předchozí den si střihnete znovu). Na druhou stranu se mi až na jednu naskriptovanou událost nestalo, že bych měl životadárné šťávy nedostatek. Obtížnost hry není nikterak vysoká. Přesto jsem pár dnů opakoval, ale spíše z touhy po lepším výsledku než kvůli zákysům.

Více o náplni herních misí v E3 dojmech.

Kromě jahod, melounů nebo grepů je potřeba na svou základnu nosit zdechliny nepřátelské fauny či otrhávat květy rostlin. Z nich se v pikminím tripodu narodí nové postavičky. Sehnat jídlo na další den, porazit nepřátelská zvířata a prozkoumat okolí skrze jednoduché logické hádanky musíte vždy za dvacet minut. Přesně tak dlouho trvá den na planetě PNF-404. Po setmění je každý pikmin bez dozoru bezpodmínečně zlikvidován nočními predátory. Ke konci mi rozsekaná struktura začala vadit, protože se stmívalo pravidelně v momentě, kdy jsem se dostal o kousek dál, ale místo nadšeného postupu vpřed jsem musel začít hledat poztrácené pikminy a vracet se k základně. Mnohem více by se hodil podobný formát pro přenosnou konzoli.

Malé roztomiloučké postavičky asi nejvíce připomínají Teletubbies s lístečkem, poupátkem nebo kytičkou na hlavě a je jich celkově pět druhů. Základní červení jsou silní pro útok, černí ve tvaru kamenů dokáží rozbíjet skleněné struktury a mají tvrdý první dopad na nepřítele. Ten druhý už je ovšem o poznání slabší. Žlutí doskočí výš, umí spojit dráty pod proudem a útočit na elektrizující potvůrky. Modří se ve vodě neutopí a umí pod hladinou i zaútočit. Poslední fialoví jsou letci, kteří nadzvedávají předměty.

Základní pravidla hratelnosti jsem nastínil, přesto je Pikmin 3 tak trochu jiná strategie i z jiných důvodů. Vaším primárním cílem není, až na finální bosse, pozabíjet nepřítele. Hlavní myšlenkou je průzkum okolí, hledání ovoce a postupné otevírání cest ve zpočátku omezeném herním světě. Pět úrovní není mnoho, ale budete se do nich pravidelně vracet a otevírat dosud neobjevené části. Tou nejdůležitější činností na povrchu planety je ovšem starost o pikminy samotné. Meloun dokáží přenést zpět do základny bez dozoru, ale jestliže jim předtím nepřipravíte cestu, mohou se chytit do pavučiny nebo se dostat do spárů obludy. A věřte mi, že vás vždycky trochu píchne u srdce, když byť jediný Pikmin zemře. Vaše role je totiž spíše rodičovská než generálská.

Určitou samostatnost svých jednotek lze využívat pro sběr zvláště chutného nektaru, který krátkodobě pikminy nabudí. Hodí se to zejména u soubojů s většími potvůrkami, kdy většina útočí na přerostlou vosu, ale desítka jedinců sbírá dorůstající plody poblíž základny a doplňuje zásobu. Občas se hodí možnost celé vojsko rozdělit a samostatně prozkoumávat různé části mapy. Je škoda, že autoři tuhle možnost více nevytěžili, protože se do podobných situací nedostáváte často. I logických puzzlů, které vyžadují spolupráci všech tří postaviček je jako šafránu.

Malá frekvence dělení na skupiny zamrzí i proto, že autoři parádně vyladili ovládání. Pikmin 3 můžete hrát na televizi a pouze s GamePadem, jen na GamePadu nebo pomocí WiiMote, nunchucku a opět s pomocí GamePadu. Sám jsem si vybral poslední možnost. S WiiMote je totiž posílání pikminů nejpřesnější a nejrychlejší, zároveň na GamePadu vidíte přehlednou mapku, pomocí níž máte nejen přehled o situaci na bojišti, ale zároveň skrze dotykovou obrazovku přesouváte jednotlivé týmy na různá místa. Když jsem hrál pouze s GamePadem, nikdy jsem nebyl schopen rychle reagovat na výpady nepřátel, na druhou stranu jsem měl lepší kontrolu nad kamerou.

Video z hraní

Párkrát jsem hledal pod stolem oči vypadlé z důlků při pohledu na perfektně zpracovanou grafiku. Není výrazně lepší než v jakékoli jiné hře na současnou generaci konzolí, ale zamiloval jsem si úžasné syté barvy a detailnost mikrosvěta. Pikmin 3 je nádhernou reklamou na ovoce, protože pokaždé, když jsem našel nový druh, jsem měl sto chutí se do něj zakousnout. Pikmin 3 by se měl pouštět v hodinách rodinné výchovy, kde se mluví o zdravé výživě. To by byla pecka.

{

Pikmin 3 pro Wii U vyjde tento pátek 26. července.

rezervovat na Xzone.

Příběh jsem proběhl za cirka devět hodin. Není to málo, ale ani moc. Zážitek si prodloužíte v Mission módu, který otestuje, co jste se během kampaně naučili. Jde o komornější úrovně, ale často s ďábelským časovým limitem na sběr ovoce nebo likvidaci nepřátel. Multiplayer zastupuje mód Bingo Battle. Je pouze lokální a namísto plnohodnotného souboje dvou skupin musíte plnit úkoly z tabulky devíti zadání tak, abyste ji jako první proškrtli vodorovně, svisle nebo diagonálně. Holt Nintendo. Kdo jiný by vymyslel RTS bingo, kde máte za úkol sbírat mandarinky, manga nebo třešně? Ale srandy jsem si s kamarádem užil hromady.

VERDIKT: Pikmin 3 je nádherně vypadající variací na real-time strategie se špetkou logických hádanek. Nejúžasnější je na ní, jak je jiná a jak vás donutí se s láskou starat o stovku malých potvůrek. Konečně smysluplně využívá jedinečnosti Wii U ovladače, ale nabízí trochu menší porci zábavy, než bych si byl představoval. Wii U si kvůli ní kupovat nemusíte, ale jestli ho máte, tak si Pikmin 3 určitě pořiďte.

8 / 10

Pikmin 3

Nintendo Wii U