První recenze Kingdom Come moc dobře nedopadly

Kvůli chybám a neoptimalizaci.

Pokud by čtyřiceti až padesátihodinový příběh netrpěl takovým kvantem chyb a problémů, jaké jsou přítomny v současné verzi (s objemným Day 1 patchem), patrně byste měli co dočinění s jedním z nejlepších RPG roku a povinnost pro každého nehledě na to, jestli má nebo nemá rád žánr.

Tak nějak vyznívá většina prvních recenzí českého Kingdom Come Deliverance (Alza.cz), které nedopadly moc dobře. Padají v nich až podezřele často známky jako 5/10 či 6/10, zatímco osmiček či devítek moc není. Dočasný průměr na Metacritic v době psaní těchto řádků jen lehce překročil úroveň 70 procent.

Dan Vávra by asi mohl namítnout, že to zavání jistou uspěchaností. Novinářské verze totiž byly recenzentům poskytnuty (pro hraní mimo kancelář studia) až koncem minulého týdne a proběhnutí za pouhý víkend by na takovou hru s rozlehlým světem a různými konci nemuselo stačit. Nicméně byli to Warhorse, kdo stanovil embargo na dnešní devátou ráno a kdo klidně mohl hru poskytnout dříve. Na to si veřejně stěžuje i šéf recenzí na IGN Dan Stapelton se vzkazem: "I pokud nevyrábíte obří RPG, pět dnů na pořádné zhodnocení prostě nestačí. Prosíme, dovolte nám, ať naplno oceníme vaši práci."

Nejprestižnější světová média proto ohlásila, že potřebují více času na hraní a že si jejich verdikty nepřečtete dříve než za pár dnů, což bude i náš případ. Na druhou stranu se hodí vědět, do čeho zákazníci v oficiální den vydání jdou a co zatím dostávají, protože jde o standardní finální verzi prodávanou za nemalou částku (50 eur, aktuálně globální jednička na Steamu) a nikoli jen nějaké Early Access:

• Multiplayer.it - 8,9/10
  • Eurogamer.it - doporučeno
  • Press Start - 6/10
  • Everyeye.it - 8/10
  • The Sixth Axis - 4/10
  • HardcoreGamer - 3,5/5
  • Tech Advisor - 4,5/5
  • PSSite.com - 5/10
  • Game Reactor - 6/10
  • GBAtemp - 5.5/10
  • Attack of the Fanboy - 5/10
  • GameWatcher - 8/10
  • Game Revolution - 9/10
  • Heavy - 9/10
  • Windows Central - 3/5
  • Gamestar.de - 77%

Po vizuální stránce je hra nádherná, což se vědělo dopředu, ale co do výkonu prý jde o neukázněnou a nepředvídatelnou bestii, zejména v pozdějších fázích či bitvách. Prozkoumáváním prostředí hra triumfuje, momentálně je však potřeba být ostražitý a s koupí není kam spěchat. Pokud se tvůrcům podaří vychytat potíže, Kingdom Come si prý za svou unikátnost zaslouží chválu stejnou jako Morrowind či Fallout New Vegas. V tuto chvíli má připomínat spíš Two Worlds či ELEX, čili typicky zajímavý počin od studia ze střední Evropy, který je ale v řadě ohledů nedotažený.

"Zatím jsem sotva v půlce hlavního příběhu a celkové dojmy jsou prozatím velmi pozitivní. Objem práce, která padla na vybudování světa a středověkou společnost, je až na pár výjimek dechberoucí. Drobnosti jako špinavé oblečení - které snižuje vaši schopnost přesvědčit ostatní, takže vás to donutí ho občas vyprat - vysoce oceňuji a pomáhají mi plně se ponořit do daného období," uvádí IGN.

Dost nadšené jsou rané pocity PC Gameru, byť litujícího četných chyb a horšího výkonu. Problémy prý dokáže omluvit, když má navzdory nim chuť se do hry neustále vracet, aby si vychutnal věrnou simulaci středověkého světa. Raději preferuje takovou ambiciozní hru, která má dětské nemoci, než odladěnou tuctovku, ale jedním dechem dodává, že pohled jiných lidí může být odlišný a méně toho odpustí.

Kolegové z německého Eurogameru si zase myslí, že navzdory ostrým hranám jde o dobrou hru - s přihlédnutím k faktu, že to je prvotina Warhorse, kteří dostáli slibům realistického RPG. Prý jde o něco podobného jako první díl Zaklínače a přejí si, aby studio mělo stejnou budoucnost jako CD Projekt Red. Magazín Rock, Paper, Shotgun mezi chybami uvádí neviditelné zdi v krajině, ve kterých se dá zaseknout, zatímco protivníků se netýkají. Jindy NPC postava odmítá pokračovat v lukostřeleckém turnaji, který kvůli tomu musíte odpískat. Bezvadné jsou naopak prý náhodné scénáře, jako když narazíte na cestě na kostru a jste obviněni z toho, že jste vrahem.

Recenzenti PS4 verze naříkají, že kvůli chybám a náročnosti se někdy Kingdom Come stává až nehratelné. Polákům z PSSite.com se líbilo prostředí i bojové mechanismy, zatímco body dolu šly právě za špatný chod. Na něj se zlobí též The Sixth Axis, dle nichž je i PC verze místy skutečně nehratelná nehledě na to, jaké nastavení si zvolíte. Když se toho na scéně děje hodně naráz, i na nejnižší detaily hra téměř zamrzne, ačkoli měl redaktor nadupaný stroj s Core i5-6400 a GTX 1070, což je lepší konfigurace než ta oficiálně doporučená. Tato neoptimalizace je prý překážkou v pokusech o užití si hratelnosti.

Kingdom Come: Deliverance

PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch