ROZDÍLOVÁ RECENZE Wii U verze Rayman Legends

Proč se jedná o nejlepší platformu pro plošinovku?

Říká se: "Nesahej psovi do jeho misky se žrádlem a neber iphoňákům Instagram." Do stejné škatulky se na jaře přidali majitelé Wii U rozezlení z rozhodnutím UbiSoftu zrušit exkluzivitu Rayman Legends a posunout datum vydání na léto. Svoje kořeny na PC, PS3 a Xbox360 sice velmi dobře maskuje, ale přesto plnohodnotnou verzí Rayman Legends je jen ta na Wii U, protože hra byla od začátku navržena pro unikátní ovladač.

Základy jste si mohli přečíst v nedávné Michalově recenzi PS3 verze, já se zde proto zaměřím pouze na rozdíly na Wii U. Grafika vypadá a běží stejně dobře na všech platformách. Jedinou odlišností je zanedbatelně pomalejší nahrávání úrovní na PS3.

Využití dotykové obrazovky přímo ve hře funguje báječně. Nevyzkoušel jsem Rayman Legends v maximálním počtu hráčů, ale i ve čtyřech byla sranda. Přibližně polovinou úrovní probíháte stejně jako na jiných platformách, ale druhá půlka znamenitě využívá dotykové vrstvy. Ale ani v těch méně interaktivních levelech si nemusíte v multiplayeru okusovat nehty. Buď lze hrát s normální postavou jako všichni ostatní nebo můžete skrze displej pomáhat například rozptylovat nepřátele nebo přitahovat lahvičky se zdravím.

Úrovně, kdy se Rayman vymění s Murphym, takovou tou létající příšerkou, jsou na Wii U plně podřízeny GamePadu. Tam, kde v jiných verzích Murphy sám létá kolem a vy ho ovlivňujete jen mačkáním tlačítka v ten správný moment, jezdíte na Wii U po dotykové obrazovce jako šílení. Posouváte plošinky, přeřezáváte lana, střílíte z praku, zaháníte nepřátele nebo otáčíte celým ovladačem, čímž rotujete určitými předměty.

Asi nejzářivějším příkladem rozdílu v hratelnosti jsou úrovně s potravinami ze třetího světa. V nich musíte Raymanovi prokousávat cestu dortovým těstem nebo čokoládou. Na ostatních konzolích to opět provádíte pouze mačkáním tlačítka v ten pravý moment, kdy Murphy prolétá prostředím v pevně daných smyčkách, kdežto na Wii U cestičku těstem tvarujete naprosto svobodně.

Díky dotykovému ovládání je Wii U verze o trochu jednodušší, protože lze svobodně vymýšlet postup s Murphym a nejste vázáni tím, co pro vás vymysleli autoři. Navíc v multiplayeru jedním ukázáním osvobodíte spoluhráče z bublin v momentě, kdy se jim povede skočit třeba do trní. Jestliže nepoužíváte dotykovou obrazovku, je nutné se v bublině přiblížit k ještě živým spoluhráčům a oni vás až poté úderem osvobodí. Zejména v  denních a týdenních výzvách (challenges) se mi místo prstu osvědčil přesnější stylus.

Video z Rayman Legends na Wii U

I z hlavního menu je jasné, že hra byla vystavěna právě pro konzoli od Nintenda. Pohybujete se v něm na dotykové obrazovce, můžete rychle skočit do centrální místnosti s úrovněmi nebo se okamžitě mrknout na online žebříčky. V horní polovině obrazu se navíc objevují aktuální události. Třeba v momentě, kdy posbíráte dostatek teenies, abyste mohli osvobodit jednoho ze svých kamarádu, se přibude ikonka, která vás přenese před vchod dané úrovně.

Rayman Legends pro Wii U, PC, PS3, X360 a další platformy vyšlo koncem srpna.

Stejně tak skočíte do galerie postav nebo k levelům z Rayman Origin. Zkrátka intuitivní ovládání inspirované notifikačními lištami chytrých mobilů. Vtipně jsou vyřešeny bonusové předměty, které získáte za sebrání maximálního počtu "světlušek" v úrovni. Na dotykovce se objeví los a vy si výhru musíte setřít.

VERDIKT: Rayman Legends si nejlépe užijete na Wii U. Asi nejblíže mu je zážitek na VITA, kde ovšem musíte oželet multiplayer na jedné obrazovce a zahrajete si maximálně ve dvou. Na druhou stranu na platformě od Nintenda má Rayman větší konkurenci. Ačkoliv jsem v posledních letech hrál už tři různé Raymany, ani jeden mě nebavil tolik, jako skákání v jakémkoli dílu New Super Mario Bros.

9 / 10

Rayman Legends

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, PC