RECENZE Astro Bot Rescue Mission
Když je VR pro plošinovku velkým přínosem.
Hopsačka Astro Bot Rescue Mission (Alza.cz) se pro platformu PlayStation 4 může jevit na první pohled trochu zbytečně. Plošinovky má dokonale zmáknuté konkurence u Nintenda a vymyslet nějaké nové prvky, to chtělo přijít s něčím skutečně zásadním. Přesně tohle se ale povedlo! Astro Bot je totiž čistě PSVR titul a vnáší tak do klasického herního konceptu prvek virtuální reality, který nikdo jiný na konzolích nemá.
Netřeba se bát
Ještě nedávno jsem si ale nedokázal představit, že by spojení 3D plošinovky ve stylu Mária mohlo fungovat i s virtuální realitou. Obával jsem se zejména nevolnosti, protože tento typ her je obvykle prošpikovaný rychlým posunem kamery, skákáním ze strany na stranu nebo kličkováním mezi nepřáteli. V Sony si s tímhle ale poradili na podtrženou jedničku. V Astro Bot totiž svou postavu sledujete zpovzdálí a volně se přitom vlastní hlavou rozhlížíte do všech směrů. Nehrozí tak žádné rychlé švenkování pohledem. Jakmile se ale dostanete na hranici určité oblasti, kamera se automaticky v poklidu posune, což nezpůsobuje naprosto žádné problémy. S tímto fungováním jsem byl sám spokojen a ani dvouhodinová seance bez přestávky neznamenala žádné negativní pocity. Dal jsem to vyzkoušet i svým dětem se stejnými výsledky, takže to můžu shrnout slovy, že VR komfort je zde absolutně pohodový.
Není to sice tak podstatné, ale i Astro Bot má svůj příběh. Na začátku si letí kosmická loď s malými robůtky vesmírem a napadne je zelený slizák v létajícím talíři. Ten při snaze ukrást z přídě virtuální brýle rozebere loď na více kousků a i se svou kořistí následně prchá pryč. Robůtci jsou rozmetáni po okolních planetách a tím začíná i vaše záchranná mise, která spočívá v záchraně přeživších vesmírných trosečníků. Každý z šesti herních světů se skládá z několika levelů a posléze je zakončen zápasem s bossem, jehož zdoláním se zpřístupní další planeta s dalšími misemi (celá hra obsahuje dvacet misí). Finální level každé planety je pak podmíněn stanoveným minimálním počtem zachráněných robůtků. Pokud jich hráč má méně, musí si některou z předchozích misí zopakovat a dohledat ty, které původně přehlédnul.
Jestli mám být upřímný, málokdy je hned první průchod levelem na 100% úspěšný a obvykle pár adeptů k záchraně přehlédnete. Schovávají se totiž na místech, kde to nečekáte a opravdu se po vás chce, abyste koukali i za vlastní záda, do propastí nebo výšin. Někdy jsou dokonce zašití i ve skále a musíte se k nim probourat. K jednotlivým misím se lze libovolně vracet a zkoušet dohledat všechny nešťastníky a sbírat další zlaté mince. Na druhou stranu, pokud se nechcete nervovat, stačí jich nasbírat minimální předepsaný počet a pokračovat vesele dál.
Nápadité úrovně plné překvapení
Design levelů je skutečně povedený. Je sice pravdou, že se člověk na křesle kroutí jak had, aby dohlédl všude, kam je potřeba, ale tady to patří k věci. Trochu jsem ovšem zápasil s přizpůsobením pohybu ovládacích páček tomu, jakým směrem byla hlavní postava zrovna natočená (levá není levá, když se robůtek otočí čelem do kamery apod.). Zvláště u skoků nad propastmi, kde každá chyba znamenala návrat k uloženému checkpointu, to bylo trošku frustrující. Podobně jako boje s finálními bossy, ale zase když to pak člověk dá, ten pocit je fajn.
Prostředí je s každou misí rozdílné, jednou jste v oblacích a kulisy tvoří staveniště, pak se ocitáte v jeskyni plné houbiček a jindy jste zase ve vyprahlých skalách s kaktusy nebo v zelené džungli. Člověk se fakt nenudí a to ještě autoři vymysleli skvělý způsob jak vás víc vtáhnout a zapojit do hry. Kvůli pohodlnějšímu ovládání vidíte i ve virtuální realitě svůj Dualshock. Na konci každého levelu pak používáte dotykovou destičku k dovednostní mini soutěži a čas od času si odemknete pro ovladač i zajímavé powerupy. Například lanový naviják, který můžete ze svého Dualshocku vystřelovat a přitahovat si tak některé věci. Dalším využitím je použití lana jako provazový přechod a ještě třeba pohybem rukou měnit jeho výšku, aby mohl robůtek posléze přeskočit na jiný výstupek.
V dalším světě se zase odemkne vodní tryska a takhle to pokračuje napříč všemi světy. Jediný nedostatek, který jsem při hře zaznamenal, byla občasná desynchronizace polohy virtuálního Dualshocku s tím skutečným. Na pohyb páček to vliv nemělo, ale pokud měl člověk použít ono vystřelovací lano, byl to problém. Naučil jsem se ale, že když člověk pár vteřin třepal skutečným ovladačem v ruce, pozice ve hře se po chvilku srovnala a mohlo se pokračovat dál ;) Jindy je ovšem přidaným prvkem i samotný hráč (nikoli ten virtuální, ale ten skutečný sedící v křesle), třeba když se po vás chce, abyste hlavou drcli do označené desky, která následně uvede v pohyb otočné rameno, které doplní herní scénu o další průchod. Pak jsou tady ještě srandičky typu, že po vás žvýkačková příšera nebo boss opičák plivou a pokud hlavou včas neuhnete, flusanec vám „přistane" na hledí helmy a máte podstatně ztížený výhled na dění ve hře.
Virtuální realita největším přínosem
Pokud se podíváte na okolní obrázky ze hry, asi vám to přijde jako tuctová grafika s nevýraznými barvami, ale skutečnost je zásadně odlišná. Jenomže to se nedá zprostředkovat žádným obrázkem ani videem, to se musí zažít s VR helmou na hlavě. Krásně zde funguje efekt „vtažení do děje", herní svět vás prostě obklopuje ze všech stran včetně absolutně plastického prostředí. A jak už jsem psal výše, robůtci jsou schovaní mnohdy i na naprosto nečekaných místech, takže se člověk musí doslova předklánět, koukat do stran nebo dělat otočky o 180 stupňů, aby dohlédl všude, kde je potřeba.
Hraní jsme si užili celá rodina a v Astro Bot Rescue Mission se mohou velmi dobře najít i ti z vás, které ještě žádný PSVR titul nedokázal oslovit. Má třináctiletá dcera je toho příkladem, zatím jí žádná hra (krom potápění ve VR Worlds) nezaujala, ale u tohodle vytvrdla na dlouhé hodiny a už se těší, že si zahraje příště.
I když zde není žádný režim pro hru více hráčů, není to žádný problém. Stejně tak není problém chybějící česká lokalizace. Důvod je prostý, krom úvodního menu se zde žádné herní texty nevyskytují. Dokonce i nápověda je bez textů, vystačí si s názornými animacemi toho, co se po vás chce. V jednoduchosti je někdy ta největší síla. Celkově je tak Astro Bot Rescue Mission jedna z nepřístupnějších a nejuniverzálnějších her pro VR. Koupí téhle hry se proto nedá šlápnout vedle.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.