RECENZE Borderlands 3

Test xboxové finálky i srovnání s RAGE 2.

VERDIKT: V lecčems zůstává první i druhý díl nepřekonán, i tak ale jde o výbornou hru se skvělými postavami a pestrým prostředím.

Pět let už uplynulo od posledních Borderlands a když pomineme, že se jednalo Pre-Sequel, tak od regulérního druhého dílu nás už dělí celých sedm let. Nicméně i po takové době jsou starší díly Borderlands dobře hratelné (nemluvě o nedávném remasteru jedničky) a byl jsem zvědav, jestli vývojáři dokážou starší díly něčím trumfnout.

Hned z kraje můžu říci, že Borderlands 3 jsou ve svém jádru stále stejnou „Loot-and-shoot" střílečkou se vším všudy. Když se nad tím zamyslíme, vlastně to není žádné velké překvapení. Pokud totiž máte takhle úspěšný herní koncept, bylo by příliš riskantní měnit jeho podstatu. Horší je to už s příběhem a hlavními zápornými postavami. Trojka v tomto ohledu neselhává, jen si vývojáři v prvním a druhém díle nastavili laťku příliš vysoko. Místo charismatického Handsome Jacka si tak musíte zvyknout na uřvaná dvojčata Calypso, která sice občas zaujmou, ale velmi rychle vám začnou lézt krkem.

Nové herní postavy

Zato ovladatelné postavy mi přišly výborné. Kromě Amary, která je zástupkyní Sirén se mi nejvíce líbilo hrát buď za robotickou entitu FL4K nebo za operativce Zane. Obě postavy mají dispozice pro více taktickou hru, což mi hodně sedí. Zane využívá například zobrazení svého elektronického klonu k odlákání pozornosti a disponuje speciálním dronem, kterému lze kromě autonomní střelby naordinovat i útočení na konkrétní cíl a být tak mechanickým parťákem ve zbrani. Zajímavostí je i to, že Zane dokáže na rozdíl od dalších postav používat dvě speciální schopnosti zároveň, ale musí se vzdát možnosti házet granáty. V případě potřeby ale jde kdykoliv v menu přepnout zpátky na fungování jedné schopnosti společně s házením granátů.

FL4K je bezpohlavní bytost, která má ale pod palcem různé druhy bestií. Během boje může například vypouštět okřídlené příšerky, které na cíl hodí bomby. Tou největší výhodou ale je, že si může trvale k sobě přiřadit příšerku s chováním věrného psa. Tento společník vás pak všude brání, pomáhá v boji a podle vybraného druhu i přináší něco navíc. Například jedna bestie vám průběžně doplňuje zdraví, přitom se o slabé protivníky dokáže i sama postarat. Jiný druh je dokonce vybaven vlastní pistolí a umí vrhat radioaktivní barely na nepřátele. Jelikož je FL4K ideální na boj na dlouhou vzdálenost (rozumí si se sniperkami) může se jevit jako top volba do kooperativní hry, ale už hůře pro singleplayer. Zdání ale klame, všechny zdejší charaktery jsou pro hru jednoho hráče plně uzpůsobené, takže není potřeba mít žádné obavy.

Poslední postavou je holčina Moze, která se na první pohled může zdát až příliš obyčejná a nenabízí takové taktické hračičky, jako mají ostatní. Její hlavní dovedností je ale přivolání monstra Iron Bear, což není nic menšího než bojový mech, do kterého usedne a zběsilou kanonádou vše v okolí vykostí. Omezením je, že pohyb i střelba rychle spotřebovává palivo, přičemž po jehož vyčerpání musí Moze z mecha vyskočit a pokračovat v boji vlastními silami. Než je možné tento stroj opět přivolat, musí nejdříve vypršet časový limit. Nevýhodou je i to, že pokud se s Moze snažíte mech přivolat například na terasu nebo lokaci, kde je málo místa, tato dovednost se neaktivuje, což uprostřed přestřelky, kdy zoufale potřebujete píchnout, dokáže docela naštvat.

Přestřelky méně zábavné než v Rage 2

Hratelnost Borderlands 3 je stále stejně dobrá jako u předchozích dílů, ale pokud jste čekali v téhle oblasti nějaké novinky, budete spíše zklamáni. Na druhou stranu se vám nabízí tradiční menu složené ze spousty hlavních i vedlejších úkolů, soubojů s bossy, haldy loot boxů k otevření a samozřejmě neustálého rozvoje vlastní postavy a sbírání lepších kousků zbraní nebo štítů. S tím se váže „oblíbená" činnost, porovnávání statistik nově nalezených a již vlastněných zbraní. Škoda, že nám tuto funkci vývojáři úplně neusnadnili, mám pocit, že se to nyní provádí ještě krkolomněji než ve dvojce a jedničce. Hratelnosti třetího dílu jinak prospívá i mnohem variabilnější prostředí, protože se dění neomezuje jen na planetu Pandora, ale cestujete vesmírem na různé další lokace, které se diametrálně od sebe odlišují.

Gunplay neboli pocit ze střelby se dá rovněž označit za tradiční, protože je výborný a baví jako vždy. Nicméně když si vzpomenu na nedávnou hru Rage 2 (recenze), která má sice úplně jiné mouchy a výrazně omezenější herní svět, musím jí přiznat, že střelba do nepřátel tam byla o něco zábavnější. Mám na mysli dynamiku bitev a ten pocit, když vystřílíte celý nepřátelský tábor. V Rage 2 si prostě užíváte zběsilou a místy i hodně vtipnou akci, kdežto v Borderlands jsou přestřelky místy až profesorské a vtípky Claptrapa přijdou na řadu až pak.

Abychom si rozuměli, to není špatně, jen jsem si tohle v Rage 2 lépe užil a přispívá k tomu i jinak pojatá grafika. Komiksové vzezření Borderlands je prostě své, kdežto Rage 2 má grafiku hodně vymazlenou se spoustou všemožných efektů a výbornou fyzikou. Škoda, že Rage 2 vás po nějaké době prostě omrzí, kdežto Borderlands 3 vydrží desítky hodin v singleplayeru i kooperaci a furt vás to bude náramně bavit.

Konzole vs PC

Borderlands 3 jsem hrál na Xbox One X ve 4K a zapnutým HDR. I když je v základu grafika velmi podobná předchozím dílům, vypadá vše o poznání lépe. Obecně vzato je tato hra zatím lépe připravená na chod na konzolích, což mi moc nejde na rozum. Při hraní jsem nezaznamenal žádné viditelné poklesy fps a hrálo se mi pohodlně, kdežto PC verze se zatím trápí.

Pomineme exkluzivitu Epic Storu, mnohem fatálnější je dýchavičnost hry i na silných sestavách, značící zatím mizernou optimalizaci nebo nepřipravenost cutscén pro monitory s poměrem obrazu 21:9, což je na dnešní dobu trochu nepochopitelné. Až se ale technické potíže na PC vyřeší, skoro jistě přeskočím na PC verzi, už kvůli komfortnějšímu ovládání. Nemůžu si pomoct, ale hra typu Borderlands se mi na gamepadu nehraje zrovna nejlépe. Naučit se to dá, headshoty se také vcelku daří, ale pokud chci hrát stylem snipera, tak neznám lepší herní ovladač než kvalitní myš a klávesnici.

Celkově se dá Borderlands 3 shrnout, že jde spíš o takovou sázku na jistotu (evoluci), která potěší a samozřejmě opět skvěle zabaví. Příběhově ale trojka trochu pokulhává a určitou míru zklamání by mohli pocítit ti z vás, kteří čekali, že nový díl bude v každém ohledu lepší než jeho předchůdci.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Borderlands 3