RECENZE Car Mechanic Simulator 2018 CZ

Proč se vyplatilo počkat?

VERDIKT: Před měsícem by hra doporučit nešla. Nyní je ve stavu, kdy už dělá fandům radost a je lepší a obsáhlejší než minulý díl.

U počítačových her není nic divného na tom, že si své místo pod sluncem vybojuje i koncept, který simuluje něčí zaměstnání. Některé tituly jsou ale natolik úspěšné, že mají své pokračování. A pak je tu Car Mechanic Simulator (CMS), který to dotáhl ještě dál - má svou vlastní sérii. Po ročnících 2014 a 2015 sice nastala menší pauza, kterou vývojáři vyplnili neustálou tvorbou DLC, ale nyní se o slovo přihlásil plnohodnotný třetí díl.

Auto jako puzzle

Simulátor automechanika jsem si sám vyzkoušel už před lety a uznávám, že mě to chytlo. Je to ideální hra na odreagování, kde ale člověk potřebuje logicky uvažovat a ještě se i něco dozví o fungování aut. Ano, realita je samozřejmě ohnutá pro herní účely. Když otevřete kapotu, vypadá to, jako by tam půlka věci chyběla, protože kvůli přehlednosti hra nezobrazuje spoustu balastu a drátů. Jinak ale všechny hlavní součástky a díly přítomné jsou a zapadají do sebe jako jedno velké puzzle. A o tom to je. Pokud nejsou vadné součástky známé dopředu, je potřeba na základě indicií (popis problému od zákazníka) nejdříve problémové součástky odhalit a poté se k nim demontáží dostat a vyměnit.

Dá se to přitom udělat různými způsoby. Pokud jste vybaveni pouze základním nářadím a svým nadšením, prostě to auto do mrtě rozeberete ala pouliční opravář a dříve nebo později naleznete to, co jste hledali. Pak to všechno musíte zase ve správném pořadí vrátit. Je to ten nejnáročnější a nejzdlouhavější postup, takže s rostoucími zkušenostmi a možnostmi začnete rádi používat diagnostické přístroje a pomůcky, které vám velmi rychle odhalí, které díly jsou příčinou závady, a můžete pak jít na jisto. Čím více zakázek zmáknete, tím více vyděláte, jako ve skutečném světě a ani zde vám zákazníci nepočkají ve frontě donekonečna.

Uspěchaný a nezvládnutý start

CMS 2018 na mě udělal dojem už svým trailerem, po kterém jsem se těšil na vylepšení stávajícího konceptu a slušné množství nových věcí. Jenže ouha, krátce po vydání se začaly dít věci, které ukázaly na velmi uspěchané vydání. Počáteční optimalizace byla příšerná a to i na silných strojích, kde komu hra padala a prakticky všichni hráči naráželi na spousty drobných chyb, které ale často měly fatální důsledky. Některé uložené pozice nešly už nikdy načíst, někdo přišel o těžce vydělané peníze a jindy zase nešly některé vymontované součástky vrátit zpátky nebo se objevil jiný problém s používáním vybavení dílny.

Ten, kdo CMS 2018 nepořizoval ihned po vydání, udělal rozhodně dobře. Autoři si naštěstí začali sypat popel na hlavu a přikročili k vydávání jedné záplaty za druhou, přičemž tenhle maraton zřejmě stále ještě nekončí. Pokud si chcete udělat názornější představu, můžete nahlédnout do logu vydaných updatů. Za měsíc a kousek tedy vývojáři stihli aplikovat 29 záplat a 1 hotfix a jak sami vidíte, seznam oprav a zásahů už ani nemá smysl počítat na desítky ale rovnou na stovky.

Být to Early Access, je to vlastně v pořádku, jenže CMS 2018 byl na konci července vypuštěn jako finální produkt a to byla zásadní chyba, kterou pomohli vyřešit až nic netušící platící zákaznici formou regulérního betatestingu. V této chvíli bych mohl recenzi už jen doplnit o seznam novinek a smést to ze stolu s nelichotivým hodnocením s tím, že se jedná o názorný přiklad toho, jak se nové hry nemají vydávat. Dal jsem ale přednost tomu počkat, jak se situace vyvine a jelikož tuhle herní sérii mám skutečně rád, jsem ochoten přimhouřit obě oči a dát jí šanci ve stavu v jakém se nachází nyní na začátku září.

Začínáme znovu

Takže, jak na tom nyní jsme? Zásadní sdělení je, že s aktuálním patchem 1.2.9 hra nepadá, jede na plné detaily ve slušných FPS a uložené pozice lze rovněž načítat bez strachu o ztrátu herní kariéry. Zůstává ale všudypřítomný lag při chůzi a rozhlížení myší. Osobně si myslím, že kdyby hra umožňovala vypnout rozmazání obrazu při pohybu postavy, situace by byla vyřešena, ale zatím tato možnost chybí. Problémy s inventářem, součástkami apod. jsou v drtivé většině také eliminovány, a pokud člověku něco nejde spustit, většinou je na vině chybějící aktivovaný sklil nebo nedostatečný zkušenostní level. Shrnuto a podtrženo, CMS 2018 je po technické stránce nyní plně hratelný.

Tutoriál pro nové hráče je řešen zajímavě, ale mohl by být trochu intuitivnější. Musíte se totiž dovtípit (nebo si všimnout nápovědy při loadingu), že jeho smyslem je vyzkoušet v plně vybavené dílně úplně všechno a zakončit to omrknutím testovací dráhy a krátké projížďky autem. Až teprve poté začíná vlastní hra.

Na rozdíl od CMS 2015, kde jste začali s naleštěnou a prostornou dílnou, která by si designem nezadala ani s průměrným autosalónem, v CMS 2018 je začátek mnohem skromnější, ale zato mnohem autentičtější. Palec nahoru dávám za skvělé prostředí podzemní garáže bez oken a pouze s jedním zvedákem. Získáváním zkušeností a dovedností lze posléze garáž rozšiřovat o další prostory a tolik potřebné vybavení. Časem tak přibyde prostor pro opravy součástek, lakovna, diagnostická dráha (znáte, pokud jste někdy byli se svým autem třeba na STK), další zvedák nebo přístroje pro odhalování závad.

Dobrou zprávou je, že řada obsahu, který byl v CMS 2015 dodán formou placeného DLC je v CMS 2018 rovnou v základu. Řeč je třeba o SUV autech k opravám, prohledávání starých stodol kvůli součástkám nebo objevům starých klasických aut. Ty lze vykoupit, opravit a posléze na aukci s pěkným ziskem prodat. Dobrý kousek k pozdější renovaci se ale dá sehnat i na městském šroťáku, což je další lokace na mapě. Co ale jako DLC zůstalo, jsou přídavky v podobě konkrétních značek aut. Zatím je dostupné jako placený přídavek Mazda a Dodge.

Reálnější sestavy dílů

Významným zlepšením prošla manipulace s některými díly, jako jsou sestavy tlumičů nebo pneumatiky s ráfky apod. Ty se nyní skládají ze sestav, které musíte po vymontování z auta ještě rozložit a posléze zase složit. V praxi to znamená, že tlumič se musí vložit do speciálního držáku, který uvolní pružinu tak, aby se dala vyjmout a nahradit jinou. Výměna ráfků u kol je nyní docela zdlouhavý proces, ale zase více reálný!

Kolo je nejprve nutné sundat z auta, posléze je zapotřebí za pomocí „zouvačky" vysvobodit ráfek od pneumatiky a stejný proces zase zopakovat při nazouvání. Stále ještě není hotovo, protože kolo teď není vyvážené. Takže ho dáte ještě do vyvažovačky a necháte protočením hezky vyvážit. Teprve nyní je kolo připravené k opětovné montáži na auto. No, a jelikož má auto obvykle čtyři kola, tak si tento postup dáte čtyřikrát. Zní to sice jako pěkný opruz, ale takhle to skutečně chodí i v reálu, proto tenhle přístup oceňuji. Stejně tak je nyní možné vyndat a vyměnit autům celé bloky motorů nebo si dokonce seskládat svůj vlastní motor z nakoupených nebo posháněných dílů.

Pokud pominu naprosto odpudivé úvodní menu hry, celkově je grafika dílny, aut a součástek o poznání jinde než u CMS 2015. Součástky vypadají suprově, mají krásný kovový lesk a že jich od minulého dílu přibylo! Výběr je skutečně obrovský. Celkově má garáž výbornou atmosféru a vytknout musím jen opětovně nezvládnuté textury rzi na autech.

Celkově si myslím, že autoři to s nánosy rzi přehánějí a její ztvárnění působí jako pěst na oko. Doslova jak kdybych vzal kýbl se štětkou a pomazal blatníky nebo kovové ráfky kol. Vylepšení by snesly ještě externí lokace jako šrotiště, venkovní zkušební dráhy nebo i již zmíněné stodoly. Tam si naopak připadám, co se grafiky týká, že je vše o deset let pozadu. Nepřikládám tomu ale tak velký důraz, protože 95% herního času stejně strávíte v garáži a tam se člověk může doslova kochat, takže u grafiky ve výsledku převládá velmi pozitivní dojem.

Nové ovládání vhodné i pro konzole

Zmínit ještě musím totálně překopané ovládání. Vše, co jste si pamatovali z minula, můžete s klidem zapomenout. Jelikož je CMS 2018 děláno kromě PC i pro Xbox One a Playstation 4 změnili vývojáři klasické ovládací menu na konzolové kruhové výběry. Po prvotním šoku, jsem si ale velmi rychle zvykl a vlastně šlo jen o to získat si nový návyk při aktivování demontážního nebo naopak montážního režimu. A jelikož jsem nikdy neměl moc v lásce používání klávesových zkratek (lenost si je zapamatovat), jsem nyní mnohem radši, že vše obsloužím klikáním myšky v kruhovém menu, kde je vše pěkně u sebe a uprostřed obrazovky.

Dokonale zmaten jsem byl jen při použití stojanu na vyjetý olej. V CMS 2015 bylo nutné nádobu přistavit pod olejovou vanu a poté na vaně fyzicky uvolnit vypouštěcí šroub. Když jsem se o to samé snažil tady, k mému překvapení šroub nešel uvolnit, respektive nebyl vůbec aktivní k nějaké akci. Vtip byl nakonec v tom, že nyní se vypouštění oleje aktivuje přímo na stojanu s olejovou nádobou a to přes kruhové menu. Vypouštěcí ventil se pak jaksi uvolní sám a automaticky.

Nedalo mi to a vyzkoušel jsem si celou hru ovládat i přes Xbox ovladač a není to špatné. Myš a klávesnice je stále TOP, ale pokud máte pouze konzoli, ovládáni se rozhodně nebojte, vše je dobře uchopitelné, jen to zkrátka není tak komfortní. To víte, některé šroubky a součástky jsou fakt titěrné a chce to preciznost.

CMS 2018 je opět v české lokalizaci, zdráhám se říct kompletní, protože v tuto chvíli to tak úplně není. Co chvilku na vás vykoukne nějaké nepřeložené slovíčko nebo text, ale je to dáno tím, jak překotně nyní vznikají nové updaty pro hru a stíhat tohle lokalizovat za běhu asi zkrátka není možné. Věřím tedy, že lokalizace si ještě sedne a pak bude opravdu úplná.