RECENZE Concrete Genie s českým dabingem

Kreativní a vizuálně úžasná oddechovka.

VERDIKT: Trochu repetivní hratelnost, ale klady včetně českého dabingu, VR nadstavby a celkově specifického herního zážitku převažují.

Pokud zatoužíte po originální konzolové hře, s největší pravděpodobností uspějete u PlayStationu. Sony se zkrátka nebojí spojit své jméno s projekty, které na první pohled vypadají zvláštně, a už z trailerů bývá jasné, že z nich nebude žádná masovka. Tohle je přesně případ Concrete Genie, kde nemůžete očekávat žádné superhrdiny nebo hordy zabitých nepřátel. Je totiž přesným opakem, tedy oddechovkou, kde v první řadě tvoříte malby a zachraňujete město, které pohltila temnota. Pokud nepočítáme kreslené příšerky, nikoho z lidí tady za celou hru fakticky nezabijete a vlastně smyslem celé hry je přemalovat ponurou městskou šeď do optimisticky laděných vzorů a překonávat u toho lehké překážky, aby zde byla alespoň nějaká výzva.

Hlavní postavou je zde kluk jménem Ash, který si rád kreslí do svého bloku různobarevná stašidýlka a trápí ho stav kdysi krásného přístavního městečka Denska. Potíže mu dělá i banda výrostků, která ho na každém kroku šikanuje. Právě tito výtečníci představují jediné lidské nepřátele, jimž se Ash musí v této hře postavit. Nicméně zapomeňte na jakoukoli agresivní odplatu, tohle není styl Concrete Genie. S teenagery se musíte vypořádat drobnou lstí jako je odlákání pozornosti nebo prostým útěkem někam, kde vás neuvidí. Mějte ale s touhle bandou sígrů trpělivost, děj hry není úplně přímočarý a časem třeba změníte názor.

Vaší hlavním herním nástrojem je pak štětec, kterým jednak přemalováváte jednotlivé městské čtvrtě a také vdechujete život kresleným pomocníkům v podobě „džinů". V neposlední řadě funguje tato kreslící pomůcka i jako zbraň proti nepřátelským příšerkám temnoty. Start hry je jinak velmi pozvolný ve snaze vás vše naučit. Samotné malování street-artů se překvapivě děje pomocí klasického gamepadu DualShock a můžete si vybrat, jestli budete štětcem pohybovat skrze analogovou páčku nebo pohybový senzor. Využití gyroskopu je sice o něco náročnější, ale zato autentičtější volbou a po chvilce jsem si bez problémů zvyknul.

Kreslení je kreativní, ale zase to není úplně vlastní tvorba, protože se to děje skrze předdefinované šablony ze speciálního katalogu. Stačí tlačítkem vybrat například vzor trávy nebo hvězd a posléze se gamepadem rozmáchnout pro simulaci tahu štětcem a na zdi se posléze objeví malba. Svými pohyby ovlivňujete třeba jak vysoký a rozvětvený bude nakreslený strom nebo počet opakování nebo kombinace vzorů.

Na své si tak musí přijít každý - ať už duší malíř nebo kreativec začátečník. Detailnost maleb už závisí na vás. Můžete si vypiplat opravdu úžasné kresby, ale zároveň lze naházet obrazce naprosto zmatečně a beze smyslu, přesto vám to hra uzná. Nejsou zde žádná měřítka, co je krásné a co ne. Jde jen o to, aby stěny byly barevné, a se svými výtvory musíte být spokojeni hlavně vy sami.

Jediné, co mi trochu vadí, je fakt, že tahle tvorba je zpočátku hodně zábavná a vizuálně parádní, ale po hodině hraní už začnete zjišťovat, že je i dost repetivní. Situaci zachraňuje pak nutnost sbírat další vzory, aby bylo možno kreslit podle více šablon, a objeví se třeba oživlé malby, které jsou i více zábavné. Z práce vás sice občas vyruší již zmiňovaná banda nepřátelských výrostků, ale jinak žádný velký stres.

Ovšem zdání klame a hra začne znovu nabírat dech, jak se dostanete trochu dál. Na scéně se totiž postupně objeví i ony nepřátelské příšerky, proti kterým musíte bojovat a vše začne mít mnohem akčnější náboj než na začátku. Nakonec se tedy vyššího stupně napětí dočkáte, ale i tak celková herní doba dějové linky nezabere více než 6 až 7 hodin. Zase záleží, jak hodně si dáte práci se svými malbami a to může být hodně subjektivní.

Kromě příběhu si pak můžete zahrát ještě volnou hru a kreslit si jen tak pro radost, nebo pokud máte doma VR set, si lze vyzkoušet ještě nadstavbu pro virtuální realitu. VR mod se skládá z tutoriálu a následně volného kreslení, kterému virtuální realita dodává logicky úplně nový rozměr. Na pokračování příběhu nebo herní úkoly zde ale nečekejte, je to opravdu jen bonus a vše záleží na tom, jak hodně vás kreslení bavilo.

Celková herní doba všech herních režimů Concrete Genie se tak těžko odhaduje. Někdo po dohrání příběhu ztratí motivaci, jiní se budou ke hře stále vracet jako k určité formě relaxace. Například naše čtrnáctiletá dcera se v této hře úplně našla. Nesnáší násilné hry, a když si chce odpočinout od učení, pustí si Concrete Genie a přijde při tomhle relaxu na úplně jiné myšlenky. Momentálně pro ni neexistuje lepší hra než právě tato.

Concrete Genie není žádnou hlubokou hrou, spíše naopak. Vlastně se nedá ani přesně definovat žánr, protože tady máte kus hopsačky, trochu stealthu, najde se nakonec i nějaká ta akce a pak tu máte kopec kreativního kreslení (i když podle šablon). Jak už jsem psal na začátku, tahle hra asi nebude mít zástupy fandů, ale pro ty správné hráče je i přes některé nedostatky úžasnou záležitostí.

Navíc domácí Sony zařídila kromě českých titulků i skutečný český dabing do hry! Všechny postavy mluví česky a velmi zdařile. Kvalitní česká lokalizace včetně dabingu je tak jedním z největších překvapení Concrete Genie a tím pádem je tato hra přímo ideální volbou pro dětské a dospívající hráče. Navíc za příjemnou cenu jen 699 Kč.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2019.