RECENZE Dark Souls 3: The Ringed City

Brutální závěr trilogie.

Poctivý závěrečný přídavek ke kultovní hře nabízí mimořádnou obtížnost a několik nezapomenutelných momentů na rozloučenou.

A je to tady, naposledy můžete zažít to lechtání na zátylku, když se zvednutým štítem opatrně našlapujete vstříc smrtícím nástrahám dosud neprobádané oblasti v Dark Souls (koupit na Alza.cz). Tvůrci dali jasně najevo, že další díl série neplánují, což ani nemusí, protože jak dokázali v Bloodborne, stačí aby se drželi žánru a zbrusu nové světy stejně budou vždy zajímavější, než návraty do těch starých známých. Tohle ovšem není výtka vůči závěrečnému DLC pro Dark Souls 3, jelikož to přináší dostatek unikátních prostředí, monster, bossů, postav, brnění, kouzel a zbraní na to, aby člověka překvapilo.

Zasazením je tentokrát mytické "Kruhové město" na konci světů, kde se prolíná několik zdeformovaných prostředí z minulých dílů trilogie se zbrusu novými lokacemi, chybět samozřejmě nesmí ani nějaká ta propast. Celá DS3 byla založená na tématu smrti, popela a rozpadu, nicméně tato lokace dotahuje danou myšlenku na doraz. Budete si připadat jako na konci všech věcí, což je nostalgická nálada dokonale vhodná pro poslední momenty s oblíbenou sérií. Již od začátku se budete brodit závějemi "špinavého sněhu" (jde samozřejmě o tuny popela), nad hlavou vám budou létat andělé (pochopitelně náležitě smrtící) a to je ještě nic proti tomu, kde vaše pouť tímhle ponurým městem skončí.

Není náhoda, že vstup do DLC se nachází v lokaci finálního bosse původní hry (alternativně také v lokaci bosse prvního DLC, které ovšem také naznačovalo, že máte mít za sebou původní hru). I když jste již celou kampaň prošli, dokonce i pokud za sebou máte nějakou tu New Game Plus nebo notoricky náročného bosse z prvního DLC, nebudete dostatečně připraveni na tenhle přídavek. Tvůrci vyslyšeli prosby skalních fanoušků a vyšroubovali obtížnost na novou úroveň, kde i zkušení a dobře vyzbrojení veteráni budou mít problém s řadovými nepřáteli a bossové je nezřídka popraví jednou ranou. Není to vyloženě neférová obtížnost, ale je rozhodně krutá a potrápí vás více než kdy v minulosti. Prakticky každý boss sebou kromě síly a rychlosti přinese nějaký extra nepříjemný trik navíc, čemuž dominuje největší a nejdivočejší drak jakého jsem kdy ve hrách viděl.

Kromě nápaditého prostředí, celkově příjemného rozsahu (řekněme deset hodin soustředného hraní zkušených hráčů, ochotných nechat si pomoct s bossem - protože při hře sólo se vám snadno může stát, že budete těch deset hodin "cvičit" jediného bosse) a náležité obtížnosti DLC přináší také několik zajímavých bonusů a mechanik. Od všelijakých nápaditých schovávaček přes náležitě obskurní puzzle až po nový Covenant, stavící proti sobě online hráče za velmi zajímavých okolností. Lokacím také nově dominují extra tuzí minibossové, kteří sami disponují inovativními útoky a schopnostmi. Rozhodně je nepřehlédnete a budete se s nimi muset o dané teritorium náležitě porvat, abyste se v něm vůbec mohli rozumě pohybovat.

Kromě zajímavých nových postav se objeví i nejedno solidní překvapení z minulosti a celkově jde poznat, že si tvůrci dali záležet, aby rozloučení stálo za to. Veterány nicméně může zamrzet, že v honbě za vyšší obtížností poněkud ubyl důraz na "vyprávění příběhu prostředím", jelikož lokace jsou narvané spíše hejny extra tuhých nepřátel (obzvláště vypečení jsou prokletí, kteří na vás sešlou kletbu pouhou svojí blízkostí) než zajímavými artefakty minulých dob a událostí. Celkově mám dojem, že hra je o něco více stavěná na efekt a brutální nonstop akci než na pozvolné budování napětí a atmosféry, jako tomu bylo třeba u staré dobré Demon´s Souls. Přesto jde ale stále o skvělou zábavu a díky přítomnosti onoho zajímavého Covenantu si dovedu představit, že s tímhle přídavkem fanoušci snadno stráví třeba i týden nonstop hraní. A následně měsíce nočních můr na téma posledního bosse, který je opravdu extra vražedný. A co dál? Doufejme že návrat ke kosmickému hororu (osobně bych se za Bloodborne nezlobil!) nebo nějaký ten zbrusu nový svět, vystavěný se stejným důrazem na detail i mechaniky. From Software za sebou má i nějaké ty sci-fi tituly, tak třeba překvapí něčím takovým.

Dark Souls III