Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE datadisku Na východ! do Euro Truck Simulator 2

Důkladné rozšíření dálnic nám blízkým směrem.

Rok od naší recenze druhého dílu Euro Truck Simulator 2 (ETS2) stále platí, že se jedná o nejlepší dostupný simulátor tiráků, který na PC můžete mít. Sice se stále hlasitěji šušká o evoluci v podobě World of Trucks a tolik očekávané interakci s ostatními hráči, ale nějaký čas si na finální výsledek ještě počkáme.

Zatím tak všichni fandové setrvávají u ETS2 a je potěšující vidět, že starost o něj autoři neberou na lehkou váhu, protože ho celou dobu vylepšují postupně vydávanými updaty. Nejedná se přitom o pouhé záplaty chybek a celkovou optimalizaci. Občas se objevil třeba nový tahač ke koupi, byly přepracovány některé úseky silnic, přibyla spousta drobných vylepšení okolního terénu a inovována byla i některá vozidla běžného provozu + hromada nejrůznějších mikro detailů.

Za velký úspěch osobně považuji i to, že se ETS2 dokázal přes Greenlight nakonec protlačit na Steam, díky kterému tato hra dokázala oslovit mnohem širší okruh fandů, než kdyby zůstala mimo něj. Nemluvě o lokalizaci do celkem 23 různých jazyků! Zároveň je fajn, že všichni, co si koupili ETS2 z jiné distribuce, si mohli a stále ještě mohou svůj CD klíč bezplatně na Steamu zaregistrovat a získat tak přístup k trofejím a sběratelským kartičkám.

Mimo zdarma stažitelné patche si ale SCS Software pro nás nachystali i první placený přídavek pojmenovaný „Na východ!". Ten je k dostání buď jako dokoupitelné DLC, nebo jako kompletní GOLD verze ETS2 (základní hra s DLC Na Východ! v jednom balení). Jelikož je původní hra detailně popsaná v loňské recenzi, následující popis se už věnuje jen novému obsahu.

DLC Na východ! bych charakterizoval jako ukázkové rozšíření, neboť novinky nijak nemění základní herní koncept ani zaběhnutá pravidla. Instalací tedy získáváte především větší herní mapu, která se oproti základní verzi hry roztáhla více na východ Evropy.

Už při recenzování základní hry mi přišlo divné, že to čeští vývojáři zapíchli u Bratislavy a s východnějšími oblastmi jakoby ani nepočítali. DLC už tehdy asi bylo v plánu a nejednalo se o nedopatření, ale spíše o úmysl. Z rozšíření Na východ! každopádně musejí mít největší radost Poláci. Ti v základní hře mohli brázdit jen Wroclaw, Poznaň a Štětín, z čehož moc odvázaní asi nebyli.

Teď už je to ale o mnoho veselejší, protože přibylo jejich hlavní město Varšava a s ním ještě dalších 7 polských měst jako Gdaňsk, Lublin, Krakov a další. Naši východní bratři Slováci se rovněž mohou radovat, protože od původní Bratislavy nyní vedou silnice i do Banské Bystrice a do Košic jakožto nejvýchodnější výspy Slovenska. Pěkné je, že pokud se vydáte z Košic do polského Lublinu, projíždíte i Dukelským průsmykem, kde nechybí ani obligátní podstavec s ruským tankem. Smysl pro detail tedy SCS Software rozhodně nechybí.

S DLC Na východ! se do hry dostalo i dosud nijak nefigurující Maďarsko s hlavním městem Budapešť a východněji položeným Debrecínem. A aby to zřejmě nebylo nám domácím hráčům líto, je zde nyní i Ostrava, takže Česká republika je ve hře zastoupena alespoň třemi městy.

Pro ty z vás, kteří již vlastní základní hru a mají slušně rozjetou svou kariéru, je asi nejdůležitější informací to, že s novým DLC nemusíte rozjíždět vše od začátku. Jakmile si nahrajete svůj stávající profil, objeví se v něm rozšířená mapa o východní města a vy můžete začít brát zakázky do nových oblastí. Logicky byly s novými lokacemi zvýšeny počty automobilových showroomů pro nákupy nových tahačů a počty personálních agentur pro najmutí řidičů do vaší firmy.

Kromě nových prostředí se mi nepodařilo objevit žádné další novinky, které by nějak měnily dosavadní hratelnost. Zakázky na náklady mi přišly vesměs stejné a jiné možnosti ve vedení firmy se také neobjevily (například přítomnost jakékoli funkční konkurence by poslala ETS2 do úplně jiné roviny). Stejně tak jsem nezaznamenal tolik potřebné úpravy AI ostatních vozidel silničního provozu. Ostatní auta se stále chovají dosti nepředvídatelně a kolikrát se hodně divím, že s plně naloženým tirákem při devadesátikilometrové rychlosti předjíždím osobáky jako nic. Kolize aut a bouračky obecně raději nekomentuji vůbec, stále je to děs běs.

Kromě nových měst (každé má své charakteristické prvky a objekty inspirované skutečnými předlohami) se hráč s tímto DLC může kochat i přidanou novou okolní krajinou. Ta pochopitelně není jednolitá a byla opět tvořena tak, aby v rámci možností připomínala svůj vzor a odrážela i styl jízdy. Například silnice z Banské Bystrice do Košic je krásně klikatá s častým stoupáním a klesáním, což je jiné kafe, než si to šinout po fádních dálnicích.

Asi nejvíce to ale ocení ti, kteří danou oblast skutečně znají a mají jí s čím srovnat. Na tomhle je hodně patrné, na jakou skupinu hráčů SCS Software tímto DLC vlastně cílí. Můžeme to chápat jako poděkování silné fanouškovské komunitě, která je v nově přidaných a rozšířených zemích opravdu početná. Předpokládám, že hráči ze západní Evropy asi nebudou tolik řešit, jestli hranice na východu končí u Bratislavy nebo až u Košic.

Oficiální trailer DLC Na Východ!Watch on YouTube

Celkově vzato může být trochu sporné, jestli ony východní státy nemohly být už součástí základní hry, ale na druhou stranu je vidět, jak si SCS Software s modelováním krajiny a spoustou různých detailů opravdu vyhráli. Teď už je to na vás hráčích, jestli budete ochotni si za tento přídavek připlatit cca 250 Kč. Vy, co jste s pořízením ETS2 ještě otáleli, to máte jednoduší, berte GOLD verzi za 550 Kč a dostanete obojí za cenu základní hry.

VERDIKT: GOLD verze ETS2 a DLC Na Východ! sice přináší navíc jenom rozšíření mapy, ale jedná se pro našince o velmi atraktivní země východněji položených sousedů, které jsou zpracovány se silným smyslem pro detail. Je sice pravdou, že v případě koupě samostatného rozšíření dostáváte za půlku ceny celého ETS2 jen čtvrtku nové herní mapy, ale skuteční fandové této série tohle nebudou vidět zas tak tragicky. GOLD verze má oproti tomu lepší poměr cena/výkon než tomu bylo v době vydání původní hry.

8 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article
Related topics
PC
About the Author

Milan Bergman

Contributor

Comments