RECENZE Skandinávie pro Euro Truck Simulator 2

Povedený severský datadisk pro řidiče kamionů.

VERDIKT: Z východu rovnou na sever Evropy pro nejsilnější vizuální zážitek v rámci této série. Bez medaile.

Hraní Euro Truck Simulator 2 (recenze základní hry), jakožto stále nejlepšího tirákováho simulátoru vůbec, si i po letech pořád užívám. Není to ale hra, kterou si zapnu, když mám zrovna půl hoďky volného času před spaním apod. Pro mě je to záležitost, kterou si chci vždy vychutnat se vším všudy, takže musí proběhnout rituál příprav. Pěkně napasovat "wheelstand" s volantem pod stůl, kancelářskou židli vyměnit za křeslo a na hlavu narazit TrackClip pro senzor snímání pohybu hlavy, protože lepší pomůcku pro volné rozhlížení neznám (tedy krom sestav s třemi monitory, jako třeba tato, které jsou ale většinou mimo prostorové možnosti člověka, co bydlí v panelákovém bytě a s rodinou ;)

Už první velké DLC Na východ! (recenze) s mnohem detailnějším okolním světem ukázalo, jakým směrem se vývojáři rozhodli vydat a Skandinávie jede v podobném duchu. Podstatného rozšíření se tak tentokrát dočkal sever Evropy a zpřístupnily se mapy Dánska, Norska a Švédska. Škoda, že se do toho ještě nenapasovalo Finsko, ale to nic nemění na tom, že se jedná o pořádnou porci nových kilometrů v nejkrásnějším prostředí, co jsem v ETS zatím viděl.

I když se samozřejmě nemůže jednat o přesnou kopii mapy, na řadě míst se nacházejí reálné objekty, dopravní uzly nebo i celé úseky krajiny či zástavby, které snesou srovnání se skutečnou předlohou. To ostatně vývojáři na svém blogu doložili i srovnávacími fotografiemi (viz link).

Dalším mým důležitým poznatkem je, že některá města přesahují svou rozlohou víc jak dvojnásobek velikosti těch z původní hry. Například norské Oslo je toho krásným příkladem. Nicméně ani tak nehrozí, že byste se ztratili v zákoutích velkoměst, průjezd metropolemi se stále podobá spíše uzavřenému koridoru s pár odbočkami k jednotlivým nákladovým rampám a dalším herním objektům.

DLC Skandinávie obsahuje skoro 20 nových měst a nespočet továren a podniků, které Vás zaměstnají svými dopravními zakázkami. Současně se otevřel docela velký počet trajektových terminálů, které spojují Norsko a Švédsko s Dánskem, Velkou Británií a také Německem a Polskem. Terminály fungují podobně jako přeprava vlakem mezi Francií a Velkou Británií. Stačí s tirákem dojet na terminál, případně zaparkovat přímo na určené místo v trajektu a následně potvrdit svou cílovou destinaci a zaplatit za přepravu po moři.

Nechybí ani nové typy návěsů a nákladů, které mají vztah k severským zemím. Vozí se tak například sloupy či turbíny větrných elektráren nebo nově vyrobené tahače z továren Scanie či Volva. Při cestování Skandinávií se také člověk docela často setkává s mýtnými branami, které, na rozdíl od základní hry, fungují ve vylepšeném módu. Mýto lze zaplatit zastavením u závory "hotovostí" nebo také projetím extra pruhem bez závory, což simuluje automatickou elektronickou platbu.

Současně se skandinávským rozšířením přichází do hry i vylepšené nasvícení a efekty počasí. Je to patrné zejména na prosvítání slunečních paprsků nebo při pozorování fakt krásných mraků. Ještě lepší zprávou je, že tyto nové efekty přicházejí i ve formě bezplatného patche 1.17 (příští update 1.18 ještě dodá do hry oficiální značku Mercedes, která je zde zatím jen pod smyšleným pseudonymem).

Skandinávské rozšíření nepřináší nový způsob hraní, ale rozhodně vás okouzlí svým zjevem. Norská i Švédská panoramata jsou prostě úžasná, až vás to nutí každou chvíli stavět u krajnice a kochat se tou parádní scenérií s bohatou vegetací, jezery v nížinách a horami v pozadí.

Cover image for YouTube videoEuro Truck Simulator 2 - Scandinavia trailer

Krajina je zkrátka všechno možné, jenom ne fádní. Když si to spojíte s novými světelnými efekty a počasím, je to po vizuální stránce veliký skok dopředu (hlavně při srovnání s původní hrou bez DLC Na východ!). Fakt jsem s každým soumrakem svůj kamion raději zaparkoval na odstavném parkovišti, abych přečkal noc a mohl pokračovat dál až za světla, aby mi nic z okolního světa neušlo.

Datadisk Skandinávie vyžaduje původní hru Euro Truck Simulator 2 a vyšel pro PC v češtině začátkem května.

koupit na Alza.cz, Xzone nebo Muve.

A dokonce mě tady ani nerozčilovaly nedomyšlené nájezdy či sjezdy z dálnice, které jsem kritizoval v recenzi základní hry. Exit z dálnice je řešen stejně jako v DLC Na východ! dalším pruhem navíc a ne zúžením dvou pruhů do jednoho a stejně to funguje i s přípojným pruhem, takže naprostá spokojenost. S umělou inteligencí okolních vozidel to ale stále ještě není ideální. Pořád se z ničeho nic nepřiměřeně rychle objevují auta například v pruhu, do kterého se potřebuji zařadit, což dost komplikuje bezpečné předjíždění nebo připojení se do dálničního pruhu z nájezdu.

Česká lokalizace Skandinávie od Comgadu je přítomna a integrace DLC do základní hry funguje stejně jako minule. Všechny nové možnosti hry se objeví i v již rozehraných kariérách a není zapotřebí cokoli začínat hrát od znovu. Cena nového rozšíření na Alze dělá 349 Kč a leckde převyšuje cenovku základní hry, může se tak zdát poměrně vysoká. Vzhledem ke kvalitě obsahu ale myslím, že je adekvátní a fandové ETS2 se dlouho rozmýšlet nebudou.