RECENZE Far Cry 6 PC

Jak se střílí diktátoři na virtuální Kubě?

VERDIKT: Sází na jistotu, málo změn. Bere si z předchůdců hlavně to dobré a klade důraz na co největší volnost i pohodové hraní.

Série Far Cry má pomyslné dva milníky. Jedním z nich je dnes už legendární původní hra, která se svého času stala určitým etalonem. Druhý zlom nastal u třetího dílu, který rozvinul pojetí otevřeného světa a přinesl spoustu novinek. Další pokračování se pak už nesly pouze v duchu nástavby trojky, kdy se měnilo a rozšiřovalo prostředí a přidávaly se nové featury. Navazující odbočka po pátém díle nazvaná New Dawn pak symbolizovala spíše úpadek celé série a nyní se logicky čekalo na restart a návrat k nějakému méně bláznivějšímu příběhu, případně konvenčnějšímu používání zbraní.

Jakmile vstoupíte do světa Far Cry 6, doslova na vás dýchne Karibik. Vozový park, architektura, španělština a plamenné proslovy zdejšího „El Presidente" evokují, že jste na Kubě, jen toho Fidela někdo vyměnil za Antóna Castilla (ztvárnil ho charismatický herec Giancarlo Esposito). Shoda není náhodná, tvůrci sami přiznali, že se Kubou výrazně inspirovali, ale zdejší země se jmenuje Yara a ostrovy mají odlišný tvar. Herní mapa (hlavní ostrov a pár vedlejších) má pak největší rozlohu v dějinách Far Cry série, přičemž prostředí je velmi atraktivní. Tropický ráj se zkrátka nezapře, a pokud jste vzpomínali na palmy a pláže z Far Cry 3, tady si jich užijete ještě více. Plusem je ještě velká metropole Esperanza, což je v rámci série rovněž novinka.

Poprvé v rámci Far Cry her si můžete vybrat, jestli budete hrát za mužský nebo ženský charakter. Hlavní postava se jmenuje vždy stejně, a to Dani Rojas. Možná si teď říkáte, k čemu je to dobré, protože ve Far Cry se hrdina nikdy moc neprojevoval a do tváře mu zásadně vidět nebylo. To je ale v novém pokračování úplně jinak. Hlavní hrdina aktivně konverzuje a v ingame animacích se používá spíše filmová kamera, takže máte spoustu příležitostí se na sebe sama vynadívat. Ač jsem sám hrál za mužskou postavu, musím připustit, že ženský charakter má o poznání hezčí dabing.

Start příběhu byl tradiční - úprk ze scény beze zbraně a boj o holý život. Následovalo postupné zapojení do bojových akcí a objevování možností. I když je Far Cry 6 čirou fikcí, pozadí není tak nesmyslné jako u posledních dvou dílů. Dani se přidává k partyzánskému odboji a přijímá gerilový způsob boje proti vládní diktatuře Antóna Castilla, která vykořisťuje obyvatelstvo Yary. Začátek hry mi tak rozhodně přišel smysluplnější i když jsem věděl, že ani tento Far Cry nakonec nepůjde brát nijak vážně. To se v následujících minutách potvrdilo a ve chvíli, kdy jsem dostal za parťáka ochočeného krokodýla Guapa narvaného do mikiny s rudou hvězdou, bylo jasno. Na pozadí války proti diktátorovi se zde rozehrává další bláznivá akce. Nicméně tentokrát není tak bezhlavá kvůli odlišnému způsobu boje. Je to podobné jako když se jdete dívat na Ramba. Taky nečekáte rekonstrukci bitvy z druhé světové, ale chcete vidět, jak Stallone nakope prdel nekonečným zástupům nepřátel.

Mapa Yary je pořádně rozlehlá a skutečně jde o otevřený svět. I když vás úvodní události přemístí na vedlejší ostrov Isla Santuario, kde se máte hlavně rozkoukat, můžete se po zdolání prologu pustit klidně do průzkumu celého zbytku světa. Žádná umělá nebo neviditelná bariéra vám v tom nezabrání, je to čistě na vás. Jakmile se prokoušete začátkem a NPC postavy vás začnou zásobit hlavními i vedlejšími úkoly, už si to můžete řešit podle svého a sami si určovat v jakém pořadí co dělat. To se týká i stěžejních misí, ve kterých máte odrovnat Castillovy pobočníky. Jen hlavního záporáka si logicky musíte nechat až na konec.

Celkově zabere příběhová kampaň Far Cry 6 mezi 25-30 hodinami. Hodně záleží, jakým stylem hrajete. Já jsem třeba po celou dubu hraní dělal to, co jsem chtěl a na co jsem měl chuť, takže jsem nikam nepospíchal. Musím říci, že tenhle přístup mi nesmírně vyhovoval. Když mě zaujala nějaká část ostrova, šel jsem si jí prozkoumat na vlastní pěst nebo si plnit nějaký vedlejší úkol, který se vyskytoval poblíž. Svobodě hraní prospělo i to, že se do hry nevrátilo třeba nucené zabírání věží a také vymizení RPG prvků. Pokud se vám ale zachce, můžete zabírat kontrolní stanoviště vládních vojáků. Vystřílením nepřátel a zničením billboardu s podobiznou Castilla dojde k převzetí checkpointu lidmi z odboje a vy pak máte navždy zajištěn bezproblémový průchod či průjezd.

Far Cry 6 má i „novou" vychytávku. Nyní je možné schovat jakoukoli zbraň do pouzdra a tvářit se tak před vojáky jako neozbrojený. Má to tu výhodu, že po vás furt někdo nestřílí a nejste terčem neustálého pronásledování. Když tedy schovám zbraň můžu kolem vojáků i klidně projet nebo projít. Nesmím se však nacházet na zakázaném území, tam jste loveným vetřelcem okamžitě ať máte zbraň kdekoli. Tohle jinak umožňuje řadu misí začít vcelku nenápadně s určitým nádechem stealth přístupu. Sice se to ne vždy podaří stejným stylem dokončit (Metal Gear Solid z toho asi nikdy nebude) ale to vůbec nevadí. Oceňuju, že můžu na místo úkolu relativně v klidu přijet, omrknout kde a jak začít a pak to tam rozsvítit.

Stejně jako v pátém díle je zde obrovský arzenál zbraní a tentokrát je kladen docela velký důraz na jejich úpravu a volbu vhodné munice. Tohle už musíte řešit od samého začátku. Mobilním telefonem je vhodné si otagovat subjekty, na které se chystáte zaútočit. Díky tomu zjistíte, jak jsou vojáci vybaveni. Ti, kteří mají neprůstřelné vesty bude výrazně těžší sundat běžným typem munice. V takovém případě se vyplatí před útokem přezbrojit na pušku kde máte průrazné kulky a pokud nechcete hned spustit poplach, tak je super nasadit improvizovaný tlumič, který zajistí relativně tiché odpravení. Spousta upgradů čeká až si je sami vyrobíte, a to z nasbíraného harampádí a dalších materiálů. Vždy je proto třeba lootit, kde se dá, aby bylo z čeho vyrábět. Dílenských stolů je naštěstí na mapě dostatek, takže upravovat se dá i volně v terénu.

Trochu kontroverzní výbavou je speciální batoh „Supremo" a pak zvířecí parťáci „Amigos". Tyhle vychytávky se vám budou buď hnusit nebo je budete milovat, každopádně oboje jsou ze skupiny věcí, které jsou zde hlavně pro zábavu a odlehčení. Batoh má na začátku podobu svázaných rour od kamen a funguje jako mobilní raketomet. Výstřely se nedají dávkovat, vždy jdou v salvě a opětovné nabití trvá i několik minut. Časem můžete vyrobit upgrady a tento bágl změnit třeba v jetpack, který kolem sebe všechno zapálí, nebo na elektromagnet, který nepřátele kolem sebe usmaží.

Amigos jsou zvířátka, která vám dávají buď přímou útočnou podporou (krokodýl Guapo nebo třeba bojový kohout Chicharron) nebo pomáhají s odlákáním pozornosti, protože jsou roztomilá a nepředstavují na první pohled žádné nebezpečí (štěňátko Chorizo s kolečkovým vozíkem místo zadních nožek). Zvláštností je, že Guapo musí být asi tím nejrychlejším a nejmrštnějším krokodýlem na světě. Nevím jak, ale i na horských stezkách, kde jsem se neobešel bez kotvy a lana mě krokouš vždy nějakým způsobem dokázal za pár vteřin dohonit a držet se u mě ;) Každopádně ale platí, že pokud vám Amigos polezou na nervy, můžete je odvolat a tím je ztratit z očí.

Podobně to funguje i s dopravními prostředky. Můžete si vybrat dle libosti. Lze chodit všude pešky, vzít si koně, loď, auto nebo letadlo. Případně si lze skočit ze skály padákem nebo se projet na lanové skluzavce. Tuhle jsem našel opuštěný tank, tak jsem se s ním projel po mapě a pěkně si zastřílel. Přivolat si můžete i své osobní auto, které si následně vylepšujete střelnými zbraněmi a pancířem, kufr pak slouží jako pojízdný muniční sklad. Variabilita je tedy ohromná a je na vás, co z toho využijete.

A jak to celé funguje dohromady? Za sebe musím říct, že rozhodně nejsem zklamán. Šestý díl se mi určitě líbí více než pětka a New Dawn dohromady. Yara má svoje kouzlo a její prostředí je mnohem vizuálně atraktivnější než trochu fádní americká Montana. Na druhou stranu není ve Far Cry 6 nic zcela revolučního a nic z čeho byste totálně padli na zadek. Je to prostě vymazlený mix toho, co Far Cry série zatím dala a já oceňuju i trochu odlišný přístup k přestřelkám. Jak jsem už zmínil, gerilový boj není primárně o přímé konfrontaci na otevřeném bitevním poli. Je to o určité přípravě, výběru arzenálu a vymýšlení taktiky. Cílem je obvykle nevyvolat poplach a vyřešit toho co nejvíce relativně potichu. No a když už dojde k prozrazení, není třeba se obávat otravného opakování mise, prostě ten zbytek doklepete klasicky ve stylu Ramba a je vymalováno. Hra v tomhle směru baví a nefrustruje.

Velmi fajn je skutečnost, že vývojáři zakomponovali do mapy i velké město Esperanza. Zatímco v okolí se bojuje v terénu, kde se kryjete maximálně za překážky nebo křoví, městské ulice toho nabízejí mnohem více. Budovy mají patra a střechy a pod zemí jsou kanály. To znamená, že ve městě se jedná o mnohaúrovňové bojiště. Výrazným nedostatkem ale je, že je Esperanza vyloženě mrtvé město a také to, že drtivá většina domů je nepřístupných, což hodně ubírá na autenticitě.

Dalšími neduhy jsou už tradičně slabá AI nepřátel a v některých fázích hry až neuvěřitelný respawn nepřátel. Mě stačilo vlézt do nějaké větší hlídané zóny a proud nepřátel se už nezastavil a až nedostatek munice mě donutil ustoupit. Je to asi všechno daň za příliš otevřený svět. Tyhle věci by určitě fungovaly lépe, kdyby se jednalo o naskriptovaný koridor, ale ten by se mi příčil už ze své podstaty.

Blížíme se k závěru a já ještě musím vypíchnout grafiku. Už jsem stihnul zaslechnout řadu názorů, že vizuál Far Cry 6 není nic moc a že leckdo čekal mnohem více. Za sebe mám úplně jiný pocit a možná je to také tím na čem vlastně tuto hru budete hrát. Já recenzoval PC verzi a měl možnost jí rozeběhnout na silném procesoru s grafickou kartou RTX 3080. Kromě ultra detailů a HD Texture packu, jsem mohl sáhnout i po funkci AMD FidelityFX Super Resolution (AMD odpověď na Nvidia DLSS - je to funkční i s Nvidia kartami) v té nejkvalitnější variantě a ten rozdíl byl více než patrný. Měnicí se denní doba, spousta stínů a odrazů ve vodě nebo koukat na červánky v tomto tropickém ráji byla vyloženě kochací záležitost.

Optimalizace hry je přitom velmi dobrá. Mám zprávy, že ve Full HD si dobře zahrajete i na kartách typu GTX 1070 nebo 1080. Na jednu stranu je to super, protože tímhle železem disponují i hodně podprůměrné sestavy, ale v takovém případě musíte počítat, že se grafika na poli speciálních efektů nebude moc lišit od Far Cry 5. Naopak se silnější RTX grafikou nebo novými kartami od AMD to bude o poznání lepší. Není tedy dobré vizuál Far Cry 6 paušalizovat.

Palec nahoru patří i nepřeberným možnostem, jak si tuto hru přizpůsobit v oblasti HUD a dalších herních prvků. Na PC verzi si tak můžete nastavit i FOV, vypínat jednotlivé prvky HUD nebo je posouvat podle typu monitoru. A pokud vás třeba štvou „health bary" u nepřátel nebo problikávání interaktivních objektů, není nic snazšího, než je prostě zakázat.

Velmi příjemně ještě překvapil soundtrack ke hře, který se do daného prostředí náramně hodí. Jeho autorem je mimochodem Pedro Bromfman, jenž stojí i za soundtrackem k mega úspěšné Netflix sérii NARCOS. Hodně pak zamrzí skutečnost, že toto je po dlouhé době nový díl Far Cry, který nedisponuje žádnou českou lokalizací. Pro české hráče je toto velké mínus a propad oproti minulosti.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Far Cry 6

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC