RECENZE FIA European Truck Racing Championship

Závody s několikatunovými monstry.

VERDIKT: Sice bez medaile, konkurence motoristických her je neúprosná a tato má co dohánět, přesto nevšední zážitek oproti klasice.

Závody tahačů nejsou zrovna typickým automobilovým sportem, ale to nic nemění na tom, že se jedná o velmi přitažlivou podívanou. Domácím fandům navíc musí dělat radost i úspěšná kariéra českého závodníka Adama Lacka ze stáje Buggyra, který po několika druhých místech urval v roce 2017 i první místo v šampionátu FIA European Truck Racing Championship. Oficiálním názvem tohoto mistrovství se ostatně honosí i nová hra málo známého studia N-Racing. Mě samotného FIA ETRC zaujalo už kvůli řízení závodních tahačů, což se v jiných motoristických arkádách či simulátorech vidí jen velmi málo.

Pomineme-li obligátní Euro Truck Simulator a American Truck Simulator, což je vlastně jen civilní ježdění po klasických komunikacích, dovolili nám ostatní herní vývojáři řídit závodní tahače na okruzích jen velmi sporadicky. Nyní se ale blýská na lepší časy, protože tu máme titul s oficiální licencí, kde nechybí reálné značky aut, skutečné závodní okruhy a samozřejmě i Adam Lacko a jeho stáj Buggyra.

Závodit s několikatunovými monstry ale není jen tak, o čemž vás přesvědčí první testovací jízdy jakéhokoliv eventu, který vyzkoušíte. Nejdříve máte pocit, že rozpohybovat tuhle mašinu trvá skoro věčnost, a když pak přijde první ostrá zatáčka, skoro ani nevěříte, že se jí povede vykroužit. Opak je ale pravdou, protože tahače jsou spíše přetáčivé, o čemž se často přesvědčíte hlavně u výjezdů ze zatáček pod plným plynem a pak účinnost brzd je až s podivem výborná. Má to však háček. Brzdy se i při normálním používání během chvilky ohřejí takovým způsobem, že se neobjedete bez ochlazování vodou.

Při volbě obtížnosti nedoporučuji ani nováčkům používat příliš nízkou úroveň, ideálně začněte od prostředních voleb. Nenutí vás to ještě manuálně řadit, ale do hry vstoupí netradiční prvek, kdy si musíte při závodění neustále hlídat teploměr brzd a dochlazovat ručně (mačkáním tlačítka) vodou z tanku. Pokud si navíc dáte závod na 100% jeho délky, může pak bezhlavé chlazení vodou způsobit, že vám před koncem závodu tato kapalina dojde a jste nahraní. Každopádně už jen samotná nutnost reagovat během jízdy na stav brzd je sympatická a je to zajímavé rozšíření povinností závodního jezdce.

Než si řádně vyjezdíte jednotlivé tratě, může být relativně obtížné se i udržet v ideální stopě. Ne že by okruhy neměly dostatek únikových zón, pokud se nevejdete do zatáčky, ale situaci poněkud stěžují i kolíky rozmístěné na krajnicích, které nesmíte srazit, jinak hrozí penalizace. S jízdním modelem se musíte prostě popasovat a zvyknout si na to, že možnosti voleb v oblasti nastavení volantu nejsou zrovna široké. Rozhodně se to nedá srovnat s tím, co si například můžete navolit např. v Project Cars 2 nebo Assetto Corsa.

Na druhou stranu nelze FIA ETRC nazvat obyčejnou arkádou, tady vám žádný pomocník zatáčky nevykrouží ani za vás nikdo nic neubrzdí. Ve výsledku se jedná o mezistupeň mezi arkádou a simulátorem, což není špatné.

Hlavní herní volby singleplayeru jsou rychlý závod, vlastní šampionát (lze si nastavit řadu věcí podle svého a třeba některé okruhy vynechat), dále je tu časovka, což lze využít k nezávaznému tréninku. Podivná je ale volba pro týdenní eventy, která je nefunkční, respektive po jejím odkliknutí se nic nestane. To není úplně dobrá vizitka u nově vydané hry a nezbývá než doufat, že časem se zde budou objevovat nějaké časově omezené události, které budou motivovat k dalšímu hraní.

Nejdůležitějším herním módem singleplayeru je ovšem kariéra. Než vám ale hra dovolí do ní vstoupit, musíte projít něco jako autoškolou a splnit patnáct zkoušek, abyste dostali licenci opravňující vás ke vstupu buď do šampionátu ETRC nebo do Světové série. Nutno dodat, že testy jsou v zásadě snadné a většinu z nich dáte na první nebo druhý pokus. Pro lepší představivost můžu dodat, že systém testů je skoro totožný jako třeba v sérii Gran Turismo, inspirace je zcela zjevná, jen v Gran Turismo se člověk mnohem více zapotí na zlatou medaili a loví doslova setiny vteřiny k dobru.

ETRC je licencovaná série FIA, Světová série je smyšlená, ale zase vás zavede i do jiných končin světa než je Evropa, takže z herního hlediska super, že zde je. Fungování obou šampionátů v režimu kariéra je jinak totožné. Máte k dispozici kalendář a odklikáváte jednotlivé události. Na začátku jsou to třeba jen tréninky, ale pak přijdou na řadu první závodní víkendy a hlavně nabídky na smlouvy v týmech. Když to takhle popisuji, zní to dobře, ale přímo ve hře je vše velmi strohé. Na tomhle by do případného dalšího dílu měli vývojáři rozhodně zapracovat, protože se jedná o srdce celého singleplayeru. Faktem je, že například při výběru týmu ani nevíte, s jakým vozem budete závodit, což docela divné. Takhle nezbývá než si vybírat podle toho co od vás týmy očekávají a vaší volby toho na co si myslíte, že máte (u lepších týmů se dopředu upisujete k vyšším cílům, na které si musíte věřit, jinak hrozí vyhazov).

V celé hře je celkem čtrnáct tratí, až na jednu všechny odpovídají reálným předlohám. Pro české hráče je největším lákadlem Autodrom Most nebo Slovakia ring, ale nechybí ani světově proslulé jako Nürburgring, Fuji Speedway nebo Laguna Seca. Ačkoliv zde naleznete přes čtyřicet různých tahačů a celkem dvacet jezdců je hodně s podivem, že v závodech i v kariéře uvidíte v akci maximálně dvanáct tahačů a to počítám i vozidlo, které sami řídíte.

Možná je to krok, který měl zajistit větší plynulost a menší hardwarovou náročnost, ale dle mého je to citelný zásah do reálnosti závodů jako takových. Přitom závodní víkendy jsou složeny poctivě z tréninků, kvalifikace o pole a super pole pozici. Tady už je to pak hodně divné, protože při plném počtu dvaceti jezdců dává dvojstupňová kvalifikace smysl, ale při dvanácti je to trochu zbytečné a otravuje to. Jinak ale přítomnost kvalifikace hájím, nemám rád hry, kde nuceně musíte startovat na konci startovního pole a prokousávat se polem dopředu.

Jelikož je za víkend na programu vícero závodů, u kterých vždy musíte projít všemi tréninky a kvalifikacemi, je vcelku rozumné stáhnout si délku závodů alespoň na půlku. Sám jsem si odzkoušel v italském Misanu odjet plný počet dvanácti kol při závodě a když k tomu připočtu trénink a kvalifikace, zabral tento event tři čtvrtě hodiny. Takže odjet při plném počtu kol celý závodní víkend je pomalu záležitost na celý večer. Nicméně jen při maximální délce závodu lze zažít ten pocit, kdy si říkáte, jestli voda k chlazení brzd opravdu vydrží až do konce. Když si závody zkrátíte, kupodivu zásoba vody zůstává stejná, takže s ní může řidič mnohem více plýtvat. V jiných hrách se pro podobné případy používá multiplikátor například pro spotřebu paliva a opotřebení pneumatik, ale tady na něco podobného evidentně zapomněli.

Každopádně singleplayer je rozhodně nejsilnější složkou hry a jestli uvažujete o koupi, musíte sázet hlavně na něj. Multiplayer je zde sice přítomný, ale při jeho spuštění záhy zjistíte, že prakticky nikdo online nehraje, takže je to problém. Leda jestli se později nerozroste základna hráčů, ale obvykle bývá nejvíce online hráčů k dispozici hned po vydání, kdy je hra nová a teprve následně lidé odpadají. Uvidíme, jestli to v případě FIA ETRC nebude obráceně, jinak je síťová hra už teď doslova mrtvá.

Cover image for YouTube videoFIA European Truck Racing Championship | Launch Trailer

Grafika celé hry rozhodně neurazí, ale zároveň si z ní na zadek nesednete, zvláště pokud máte něco odjeto například v Project Cars 2 nebo Forza Motorsport 7. Na dynamické počasí rovnou zapomeňte, ale takový mokrý Nürburgring při západu slunce je moc pěkný, grafika se zde ukazuje v tom nejlepším světle. Trochu mě taky zamrzela absence podpory TrackIR (volné rozhlížení po kabině pomocí snímání pohybu hlavy) a za vděk jsem musel vzít jen rozhlížení přes namapovaná tlačítka na volantu. Se svižností hry jsem jinak problém neměl a v pohodě si jí užijete i s průměrnou PC sestavou.

Zvuková stránka FIA ETRC vyloženě těší. Hukot silných motorů a turba je zde parádní. Celkově přináší FIA ETRS zajímavý motoristický zážitek, který se vyznačuje hlavně odlišným jezdeckým stylem, než ten který znáte z klasických závodních her. Pokud máte rádi tahače a nevadí vám hrát hlavně offline, není to vlastně vůbec špatná volba.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

FIA European Truck Racing Championship

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch