RECENZE Football Manager 2018 CZ

Když pošlete domů Stracciatellu.

VERDIKT: Oproti loňsku solidní porce novinek a to i v nečekaných oblastech. FM18 nelze než doporučit.

Za poslední léta jsem si zvyknul zajímat se o nový Football Manager až ode dne jeho skutečného vydání. Uzavřená betaverze, která je dostupná obvykle pár dní předtím pro hráče s předobjednávkami, totiž vždy vzbudí (zbytečně) nezaslouženou kritiku a leckdy i slušnou paniku. Snadno pak nabudete dojmu, že se svět kolem tohoto úžasného simulátoru prostě zhroutil a prakticky vše, co vývojáři udělali, je špatně. Tahle situace se ovšem každý podzim opakuje a krátce po vydání finální verze a pár opravných updatech se vše hezky ustálí. Svět Football Manageru tedy v poklidu dál funguje a letos v listopadu rozhodně potěšil více, než tomu bylo před rokem.

Taktika a týmová chemie

Vloni jsem totiž kritizoval už druhý „údržbový" díl po sobě a hodnotil „bez medaile". FM18 tak měl logicky slušnou startovní pozici, ze které se dalo dost vytěžit. Naštěstí se to obešlo bez dramatických změn v hlavním ovládacím rozhraní. Pro mě samotného by to bylo opětovnou katastrofou, než bych se zase naučil, kde co je.

První, co upoutalo mou pozornost, byla inovovaná obrazovka taktiky, což je jedno z nejpoužívanějších menu vůbec. Významně stoupla informační hodnota grafického znázornění rozložení formace a obsazení herních postů. Schéma hřiště je nyní rozděleno na čtverce, které mění barevné zabarvení v závislosti na tom, jakého hráče umístíte do sestavy.

Jedná se o predikci, jak bude v zápase fungovat spolupráce například mezi záložníky navzájem nebo mezi záložní řadou a útokem obecně. Máte tak šanci na první pohled vypozorovat, kde jsou silné a kde slabé stránky vámi navržené sestavy. Nejde tedy jen o to mít co nejlepší hráče na daných postech, ale zajímat se musíte o to, jak to bude fungovat se zbytkem týmu. Tahle část hry tu sice vždycky byla, ale jen na pozadí a bez pořádného feedbacku směrem k manažerovi. FM18 v tomto směru nastavuje nový přístup.

S tím souvisí i nová herní volba nazvaná „Týmová chemie" zahrnující v sobě hierarchii mužstva včetně sociálních skupin a spokojenosti jednotlivců. Už v dřívějších dílech Football Manageru jste mohli pozorovat, jestli jsou fotbalisti ve vašem klubu spokojení nebo naštvaní, ale ve FM18 je tohle všechno rozklíčované do mnohem větších podrobností. Například v hierarchii vidíte, kdo jsou vůdci týmu a kdo má postavení jen o málo vyšší než nosič vody.

Aby to ale nebylo jednoduché, tak vůdci týmu mohou i s těmi nejníže postavenými hráči tvořit stejnou sociální skupinu a na to velký pozor. Pokud se nyní budete dohadovat s nespokojenými hráči, je moudré vědět, jaké má postavení v týmu a jaké má vazby na ostatní členy kabiny. Pokud se i nýmand kamarádí přímo s jádrem nebo nedej bože s kapitánem, může si člověk snadno zadělat na širší nepokoje.

FM18 v rámci týmové chemie řeší i zápasovou soudružnost, atmosféru v kabině a její podporu vás jakožto manažera. Vše se podepisuje na tom, jestli se týmu v zápasech daří či ne. Nakoupit hvězdné hráče je tedy jedna věc, ale začlenit je do týmu už věc druhá a letos je to výrazně komplikovanější. I když nás teď FM18 nutí zabývat se psychologií a sociologií, nesmíme zapomínat, že tohle všechno do reálného fotbalového světa prostě patří. Ostatně díky médiím vidíme, co se ve fotbalovém světě děje viz. totálně rozhašená Sparta Praha nebo příchod Neymara do PSG, kde to taky pěkně doutná pod povrchem.

Bez nového engine, ale s novým zápasovým rozhraním

Bylo by super pokračovat třeba prohlášením, že jsme se konečně dočkali zcela nového zápasového enginu, ale na ten si bohužel ještě nějaký rok počkáme. Ačkoliv vývojáři nešetřili hláškami, kolik nových pohybů a akcí hráčů bylo nově do FM18 zapracováno, upřímně říkám, že to není moc vidět. Alespoň já pořád sleduji ty stejně toporné akce fotbalistů, přičemž v každém zápase nechybí nutkání dávat si hlavu do dlaní, z toho co tam borci předvádí. Na druhou stranu to ale není nic nového. Jen konstatuji, že tady jsme se zkrátka nikam výrazně neposunuli. Výjimku snad tvoří jen celkový dojem ze stadiónů a drobných detailů včetně nasvícení nebo vrhání stínů. V tomto ohledu je grafika FM18 asi to nejhezčí, co jsem v této sérii zatím viděl.

Hodně překopáno bylo uživatelské rozhraní, které lemuje herní zápas. Už jen představení úvodních formací je v úplně jiném a modernějším stylu. Všemu vévodí průhledná menu, která vás pak provázejí během zápasu úplně všude, včetně taktických porad nebo střídání hráčů. Smyslem je, že ať při zápase děláte cokoli, stále jste v kontaktu s hřištěm a svými svěřenci a nejste někde zanořeni v neprůhledných tabulkách. Je to samozřejmě trochu o zvyku, ale mě se tohle podání velmi líbí a už bych zpátky neměnil.

Skauti a zdravotnické centrum

A novinky ještě nekončí. O vylepšení skautingu se vývojáři už několikrát pokusili. Letos přišli s přepracovaným systémem, kdy skauti nechrlí jen dlouhé seznamy potencionálních posil, ale vyloženě vám podsouvají konkrétní hráče na základě svých posudků. Vy se pak v jednotlivých případech rozhodnete, jestli si necháte vypracovat hlášení od datového analytika nebo ho budete skautovat delší dobu, případně začnete podnikat kroky k získání hráče. Zajímavá je i skutečnost, že lze nyní skautům nastavovat finanční rozpočet. Pokud máte volné finance, lze tímto způsobem dosáhnout lepších výsledků.

Zdravotnické centrum pak dává naprosto kompletní přehled o všech zraněných hráčích a u těch zdravých dokonce stanovuje prognózy, jak si aktuálně hráči vedou, jak jsou vytíženi a jaké u nich hrozí riziko zranění. A kdyby vám to nestačilo, tak se ještě jde probírat podrobnou historií zranění všech hráčů. Zkrátka hotový nemocniční systém jak vyšitý.

K aktuální verzi FM18 pro PC mám ale i výtku. Výskyt zranění je v mnou rozehrané kariéře naprosto enormní. I při běžné úrovni tréninku a normálním zápasovém vytížení max 2 zápasy týdně, mám v průměru jednoho zraněného hráče na zápas. Řada z těchto zranění jsou na týdny či měsíce léčení, takže místo toho abych sparťanský kádr pořádně zúžil, tak mi pomalu docházejí lidi a už se rozhlížím, koho stáhnu z hostování.

Jinak jsem ale s FM18 celkově velmi spokojen, tohle rozhodně není žádná údržba ale solidně odpracovaný nový ročník, u kterého s radostí zůstanu celou aktuální sezónu. Už jen jako formalitu dodávám, že i letos je Football Manager opatřen kompletní českou lokalizací. Pevně doufám, že to tak zůstane i v dalších letech.