RECENZE Football Manager 2019 CZ

Co je letos pro virtuální trenéry nového?

VERDIKT: Pro nováčky a majitele starších dílů doporučeno. Upgrade z FM18 na FM19 zvažte, změn není tolik a vylepšení ocení méně znalí hráči.

Co by to bylo za podzim, kdyby nevyšel i nový ročník fotbalového manažeru od Segy a Sports Interactive? Zatím se toto pravidlo daří udržovat, ale stále častěji si musím pokládat otázku, s čím vývojáři tentokrát přijdou? Budou vylepšení k něčemu nebo naopak hře ublíží? Dočkáme se masivní předělávky 3D zápasového engine nebo je tady další sezóna s tím stávajícím? Pravdou je, že Football Manager 2019 není ve znamení zásadních změn, ale není to nutně špatně. Jak už jsem psal v minulých letech, lepší méně smysluplných vylepšení než vynucené novinky, jen aby se neřeklo (například totálně překopané uživatelské rozhraní apod.)

Nejokatějším vylepšením letošního ročníku je nová volba taktického stylu a obrazovka taktiky. Je to zajímavé, protože v loňské recenzi jsem psal o inovaci právě taktiky a hned rok na to přichází další změny. Nutno dodat, že zvláště pro nováčky a ty, kteří nemají v malíku styly jako Tiki-Taka, Gegenpress nebo Catenaccio bylo takřka neproveditelné si něco takového sami navrhnout (určitou možností bylo stažení již hotových taktik od jiných hráčů přes Steam Workshop). V tuto chvíli si ale hráč vybere jednu z nabízených možností a FM19 jasně v bodech napíše, v čem tento styl vyniká a jak se budou fotbalisté na hřišti prezentovat.

Názornost umocňuje i animace hráčů v poli a jakým stylem pracují s míčem. Poté už stačí vybrat si preferované rozestavení a taktickou přípravu máte z 90% hotovou. Pokud se ale cítíte být odborníky na slovo vzatí, můžete nad nabízenými styly jen mávnout rukou a navrhnout si od nuly svůj vlastní.

Obrazovka taktiky pak víceméně vychází z loňské verze, jen jsou přehozená okna rozestavení a hráčské soupisky. Taky je zde detailnější pruh taktického stylu s výčtem všech použitých instrukcí, což je super, protože to máte stále na očích a není moc potřeba se překlikávat do jiné obrazovky.

Ještě větší proměnu prodělaly tréninky mužstva. Ty v minulých ročnících sice nabízely určité možnosti, ale obvykle to pro člověka končilo přidělením tréninkových povinností jednotlivým trenérům a volbami, na co se má trénink zaměřovat. V předsezóně fyzička, na ligu standardky nebo technika atd. prostě jak bylo potřeba nebo co si vyžádala situace před blížícím se ligovým či pohárovým utkáním.

Vývojáři si pro letošek dali za cíl tréninky totálně překopat a dodat tomu i novou grafickou úpravu. Té vévodí kalendář tréninků s detailním rozpadem jednotlivých dnů do třech částí. Nyní máte možnost naordinovat svým svěřencům až tři různé činnosti v rámci jednoho dne. Ráno můžou třeba pilovat útočení přes křídla, pak si dát odpočinek a den zakončit zápasovým preview nadcházejícího utkání. Možností a kombinací jsou doslova desítky a tím to nekončí, protože kromě tréninku mužstva jako celku se řeší i individuální tréninky. Otázkou samozřejmě je, do jaké míry se budete chtít tréninkem takhle detailně prokousávat, zvlášť když nemáte šanci okamžitě rozpoznat dopady. Účinnost se obvykle projeví až s odstupem času, což je ale normální.

V každém případě, ale platí, že hra vás k ničemu nenutí. Jakmile uznáte, že se této činnosti na takhle detailní úrovni věnovat nechcete, delegujete jí na svého asistenta a ten si s tím poradí. Vy se pak můžete věnovat zábavnějším částem hry a být v pohodě. To ostatně platí pro celý Football Manager 2019, jak si jej nastavíte, takový ho pak máte. Generální manažer tu není od toho, aby dělal úplně všechno, ale zase, když mermomocí chcete, tak hra vás skutečně nechá starat se i o ty nejtitěrnější detaily.

3D zápasový engine má novinku v podobě videorozhodčího, ale je to vlastně jen taková drobnost, která přichází ke slovu jednou za několik zápasů. Jinak jsem během zápasů nevypozoroval žádné razantní zlepšení. Pohyby hráčů jsou víceméně stejné, přibylo možná pár fines. Stále zůstávají někdy neohrabané jindy až nepochopitelné situace. Například na křídle unikne můj hráč a jde pomalu sám na bránu, ale u vápna se zastaví, jak kdyby narazil do zdi a místo střely čeká a nakonec nepochopitelně přihraje na obsazeného hráče z druhé vlny. Podobné situace nejsou nijak výjimečné a ke kixům dochází i v obraně. V tomhle směru si na revoluci budeme muset zkrátka ještě nějaký ten ročník počkat.

Hodně se psalo o tom, že FM19 má nyní oficiální podporu německé Bundesligy (platí pro první a druhou ligu). V praxi to znamená, že pokud rozehrajete novou hru a převezmete německý ligový celek, váš tým bude mít skutečná loga, reálné dresy a fotky hráčů. Je to sice fajn, ale v základní hře bez úprav zůstává stále hodně evropských týmů bez licence. Troufnu si říci, že 90% zanícených hráčů Football Manageru stejně sáhne po logo a face megapacku ze stránek https://sortitoutsi.net/ aby problém chybějících licencí vyřešila globálně. Licence na Bundesligu je tedy rozhodně fajn, ale ve výsledku nic moc neřeší, alespoň do okamžiku, kdy bude mít FM oficiální licenci všech významných evropských lig.

Lehce upraveno bylo i uživatelské rozhraní celé hry. Naštěstí se jedná jen o kosmetické detaily, nic zásadního. Na FM19 se mi tedy rozhodně lépe kouká, ale netvrdil bych, že kvůli tomu musíte jít stůj co stůj do nového dílu. Ono je vlastně obecně problém, jak se postavit k hodnocení nového Football Manageru. Z pohledu nového hráče, nebo někoho, kdo vynechal FM18, bych FM19 jednoznačně a bez výhrad doporučil.

Samozřejmostí je i česká lokalizace formou textu, která si roky udržuje svojí vysokou úroveň. Ten, kdo přemýšlí o upgradu loňského ročníku na novou verzi, by měl ale nákup zvážit. Těch změn totiž není tolik a ostřílení hráči je vcelku logicky ani nedocení (hlavně zjednodušenou volbu taktických stylů). Pak se nákup za plnou cenu nemusí jevit zrovna výhodně.