RECENZE Forza Horizon 5 CZ

Větší, variabilnější a zábavnější.

VERDIKT: Neztratila nic ze svého kouzla a zase vás k sobě připoutá na dlouhé měsíce. Revoluční novinky v hratelnosti ovšem nečekejte.

Herní série Forza Horizon byla svého času rozdílovým hráčem na poli exkluzivit. Z dnešního pohledu je to skoro neuvěřitelné, ale řada lidí si pořídila konzoli Xbox One jen kvůli možnosti zahrát si tehdejší Forza Horizon 2. Druhý díl totiž v době vydání působil doslova jako zjevení. Byl mnohem otevřenější než jednička z Xbox 360 a měl naprosto úchvatnou a snad nekonečnou hratelnost. Třetí i čtvrtý díl pak dál stupňoval namlsanost fandů, ale už u Forza Horizon 4 nebylo nezbytné vlastnit Xbox, stačilo jen trochu schopnější PC. Microsoft totiž přestal řešit exkluzivity a raději rozšířil hráčskou základnu na více platforem. Možná i proto nepřišel pátý díl souběžně se zahájením prodeje nového Xbox One Series X a v klidu si počkal až na letošní podzim. O Forze Motorsport 8 ani nemluvím, ta je v nedohlednu a kdo ví, jestli vůbec bude vydána alespoň v roce 2022.

Všichni jsou už v Mexiku

Zasazení Forza Horizon 5 do střední Ameriky, konkrétně do Mexika, mi udělalo obrovskou radost. Po dvou dílech z Austrálie a Velké Británie, kde všichni jezdí po „nesprávné" straně silnice, to pro mě byla obrovská úleva. I když, jak se původně spekulovalo o Japonsku, to jsem snášel opravdu špatně :) Mexiko je všech ohledech super a rozmanitost prostředí je tady úžasná. Však to ještě rozebereme později.

Základem hratelnosti je opět plně otevřený svět, kam vstupujete prostřednictvím Horizon Festivalu. Už od samotného začátku si ale můžete dle libosti projíždět mapu, která je o půlku větší než ta z Forza Horizon 4. Desítky herních událostí si postupně odemykáte sledováním příběhu a plněním klíčových závodů. Vždy po nasbírání určitých zkušeností se vám odemkne další kapitola příběhu se speciálními misemi. Hned na začátku se tak například vypravíte až k jícnu aktivní sopky. Arkádové závody jsou samozřejmě stále tou hlavní herní náplní, ale kolem nich je obrovská nálož dalších eventů jako jsou kaskadérské kousky, pokořování rychlostních limitů, hledání zapomenutých pokladů ve starých stodolách a spousty dalších.

Autoři se s každým dílem snaží přinést ještě větší porci volnosti a kreativity pro hráče. Zaměření závodů si tedy opět vybíráte podle svého gusta ať už se jedná o off-road variace zablácených teréňáků nebo pouliční stíhačky v naleštěných sporťácích za milióny. Už minule jsme měli možnost rozhodovat o tom, kde na mapě se otevře nový festival a mohli jsme si i navrhovat vlastní tratě. Na tomhle je krásně vidět vývoj napříč jednotlivými díly Forza Horizon. Už dávno se jen neúčastníte, teď jsou z vás spolutvůrci celých festivalů. Nové tratě si hráči mohou vytvářet a sdílet mezi s sebou, navíc si do nich nyní můžete zakomponovat prvky jako jsou různé skokánky nebo plošiny pro výkruty, které ze závodů dělají prakticky kaskadérskou show.

Vozový park už na startu obsahuje přes pět set vozidel, což je docela masakr a klobouk dolů před vývojáři. Je to o cca padesát aut více než měla při svém spuštění Forza Horizon 4 a jak dobře víme, ten počet aut se bude v dalších měsících ještě více rozrůstat o další vydávaná DLC. Všechna auta jsou samozřejmě plně modifikovatelná, a pokud nejste fandové vlastního tuningu, není problém stáhnout si celé sady hotových vylepšení od ostatních hráčů, kteří je sdílejí. Snadnější to už být ani nemůže. To samé platí i o polepech a lacích pro všechna auta ve hře.

Nová roční období a biomy

Asi největším novinkou minulého dílu bylo proměnlivé roční období, přičemž střídaní čtyř vizuálně odlišných trimestrů utvářelo unikátní hratelnost Forza Horizon 4. Pátý díl změnami ročních období také disponuje, ale asi chápete, že pokrýt sněhem celou mapu Mexika nejde. Díky odlišné geolokaci přistoupili vývojáři k proměnám odpovídající více charakteru střední Ameriky. Střídá setu tak jaro a léto s různě slunečními a deštivými obdobími. Není to sice taková bomba jako minule, ale Forza Horizon 5 to dohání dalšími aspekty, které zase nebylo možné aplikovat na mapě Velké Británie. Například v období sucha vás může překvapit písečná bouře a v období dešťů zase tropická smršť.

Větší herní mapa nabízí hráčům mnohem více prostředí, respektive biomů, kterých je ve hře celkem jedenáct. Například v jedné části světa máte písečnou poušť, která přechází v hornaté území a pokračuje travnatým kopcovitým prostředím, jenž přechází v prokvetlé nížiny a hustě obydlená města. Když pak směřujete k opačnému pobřeží narazíte na divokou džungli, bažiny a tropickou pláž s palmami. Ta variabilita je skutečně úžasná a je to ve výsledku velmi odlišné od trochu fádního prostředí Forza Horizon 4.

Díky biomům hráč více pociťuje změny počasí. Střídá se den a noc a co chvíli prší. Novinkou ale je, že podmínky jsou odlišné na různých částech mapy, což zjistíte ve chvíli, kdy přejedete z jedné zóny do druhé. Efekty počasí velmi dobře vynikají ve vylepšené grafice. Zvláště všemožné sluneční odlesky nebo odrazy prostředí od mokrých kapot, či mokrých vozovek jsou doslova úchvatné. Džungle, kde grafici dali vyniknout obrovskému množství rostlin, je fantastická a když se s autem vyškrábete na nějakou horu, můžete se krásně kochat obrovským výhledem do dálek. Po herní stránce je Forza Horizon 5 stále naprostou špičkou. Hra nepostrádá nic z toho, co měly přecházející díly a nabízí desítky hodin suprového ježdění. Za dobu recenzování nebyla šance takto rozsáhlou hru zdolat komplet a já se přiznám, že jsem za to rád. Tohle si totiž doufám budu užívat ještě dlouho a chci se stále vracet. Stále platí, že dohráním příběhové kampaně zde nic nekončí a jede se pořád dál. DLC navíc vždy ještě více rozšiřují a prodlužují hratelnost, ale ty už si musíte pochopitelně přikoupit za další peníze nebo hned na začátku investovat do dražší edice hry (ideálně Premium).

Na druhou stranu jsem si nyní začal více uvědomovat, že tento herní koncept závodů začíná narážet na svoje pomyslné hranice. Zatím stále jedeme na vlně vylepšení a rozšiřování, ale už nyní chybí nějaká opravdu zásadní revoluční změna nebo novinka. Přesto stále o Forza Horizon 5 můžeme mluvit jako o největším, nejpestřejším a možná vůbec nejzábavnějším díle vůbec. Otázkou je, jestli bude stejný recept stačit i na případný šestý díl?

Xbox Series X vs. PC

Verze pro počítače je dostupná buď přes platformu Steam nebo na Microsoft Store. Verze z MS Store má velkou výhodu, že funguje v režimu „Play Anywhere" takže po její koupi můžete FH5 instalovat jak na PC, tak na Xbox zároveň a dochází k synchronizaci herního profilu a uložených pozic. Lze třeba odjet pár závodů na konzoli a druhý den pokračovat v hraní na svém PC, přičemž plynule navážete na svůj herní postup odehraný na odlišné platformě. U Steam verze nic takového nefunguje, ta je komplet samostatná a neumožňuje žádnou synchronizaci, byť vyžaduje provázání s vaším MS účtem.

Co se týká kvality, tak pokud máte Xbox Series X, můžete Forzu Horizon 5 rozjet v plném 4K s 30 FPS. K dispozici je i výkonový režim, který vás posune na 60 FPS, ale dochází k dynamické úpravě rozlišení během hraní. Osobně jsem upřednostnil kvalitnější zobrazení, a navíc musím ocenit výslednou podobu obrazu při použití HDR.

Na PC jsem si mohl dovolit díky grafické kartě RTX 3080 jít na až za hranu extrémního nastavení. I když jsem pozapínal úplně každičkou volbu a všechny posuvníky dal na maximum, stejně jsem z toho při rozlišení 3440x1440 dostal konstantních 80-90 FPS. Pokud jsem se s některými posuvníky vrátil do výchozích (extrémních) hodnot, nebyl problém se pohybovat i nad 100 FPS. Jediné, co mi kazilo dojem, bylo chybějící HDR, kterým můj PC monitor nedisponuje. Většinu času jsem tedy recenzoval na Xboxu, z kterého jsou i obrázky v naší galerii.

Ohledně Forzy Horizon na PC jsem si u čtvrtého dílu prošel bolestnou zkušeností a pochopil, jak důležité je mít rychlý disk. V době vydání FH4 jsem měl v PC pouze malý systémový SSD disk a herní data uložená na točivém disku. V základní podobě hra fungovala slušně, i když načítání bylo výrazně zdlouhavější než na mém tehdejším Xbox X. S rostoucím počtem DLC (desítky balíčků v rámci Ultimate edice) jsem se ale dostal do stavu, kdy nebylo hru prakticky možné na PC spustit.

Forza Horizon 5 už jsem ale mohl uplynulé týdny recenzovat na novém PC s velkým NVMe SSD diskem a spouštění hry je nyní časově shodné s Xbox verzí, tedy v řádech sekund. K funkčnosti PC verze nyní nemám žádných výhrad. Snad jen, že mi v novinářské verzi nezafungoval volant Thrustmaster T-GT II. Je to zvláštní, protože totožná ovládací periférie mi ve Forza Horizon 4 a Forza Motorsport 7 šlape naprosto bez problémů. Doufám tedy, že verze s Day 1 patchem už tyto problémy mít nebude.

Závěrem ještě chci poděkovat českému zastoupení Microsoftu, že nám poskytl tuto hru předčasně na zrecenzování a zároveň dávám velký palec nahoru za českou lokalizaci formou titulků. I když se jedná o závodní hru, přesto je neuvěřitelně ukecaná a čeština je tím pádem hrozně fajn. Jsem rád, že v době, kdy jiné velké společnosti typu Ubisoft hodily lokalizace přes palubu, Microsoft a Sony dál investují nemalé prostředky, aby si čeští hráči mohli zahrát jejich top tituly v češtině. Opravdu velké díky za to!

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.