RECENZE GreedFall

Chudší kříženec Risenu a Dragon Age?

VERDIKT: Hra, její příběh a úkoly vás zabaví na dlouhou dobu, jen škoda těch technických chyb.

Chudší kříženec Risen a Dragon Age? I tak by se dala ve zkratce charakterizovat nejnovější hra na hrdiny od francouzských vývojářů Spiders. Tohle studio, které je u nás známé hlavně díky akčnímu RPG Bound by Flame, nyní uvedlo další, situované do fantasy reálií 17. století.

Příběh GreedFall začíná na dvoře Obchodní kongregace (převtělení, řekněme, Benátčané), která je na starém kontinentu pomyslným jazýčkem vah mezi fanaticky válečně založenými Theléme (Španělé) a vědeckému poznání nakloněné Aliance Most (Arabové). Konflikt se přenáší i na ne zase až tak dávno objevený ostrov Tír Fradí (Teer Fradee), který se všichni snaží kolonizovat. A je tu i strana čtvrtá - domorodci.

Vy jako bratranec či sestřenka nově jmenovaného guvernéra města New Seréne s ním máte vyrazit coby delegát a pomáhat mu. Vaše pomoc je důležitá, protože starý kontinent (a vaši matku) sužuje záhadná nemoc Malachor, na kterou doufáte najít lék. Už před vyplutím se ukáže, co jsou soupeřící strany zač. A na ostrově, kde obě unáší domorodce, se první dojem jen potvrdí. Rozhovory tak občas připomínají pomyslný tanec slona v porcelánu - ať děláte, co děláte, stejně to nakonec někdo odnese.

Tím se dostáváme k dovednostem a RPG prvkům obecně: systém není složitý, tohle je akční RPG. Zkušenosti získáte pouze plněním úkolů a bojem. Každou úroveň dostanete jeden bod k bojovým dovednostem, každou třetí úroveň jeden do šesti možných atributů a jen s každou čtvrtou úrovní jeden bod k jedné ze šesti nebojových dovedností (výroba, intuice, zámky, věda, charisma a energie). Postup v jednotlivých dovednostech/atributech pak otevírá více možnosti v rozhovorech, využití předmětů i šanci dostat se do nedostupných míst.

Naštěstí je ve hře i vybavení, který vám ten jeden plusový bodík k nebojové dovednosti přidá, což se vždy hodí. Navíc různá brnění patří rozdílným frakcím, takže pokud si v přístavu obléknete námořnické šaty, nechají vás stráže Nautů na pokoji. Co se zbraní týče, je možný vývoj ve třech směrech a jejich kombinacích - chladné zbraně, palné zbraně, magie. Protože bodů je vždycky málo, vyplatí se soustředit vždy pouze na jednu, maximálně dvě bojové dovednosti. Pořád platí, že všeuměl neumí nic pořádně, ale neztratí se.

Se získanými společníky vaší postavy objevujete ostrov Tír Fradí. Zpočátku v přístavu New Seréne a později celý ostrov, který má svá tajemství. Je příjemné vidět, že úkoly jsou rozmanité, v souladu s příběhem, a nelitujete splnění ani toho nejmenšího vedlejšího. Jedná se více o vyšetřování, hledání stop a řešení problémů, než pouhé "najdi a přines to a to". I jeden vynechaný rozhovor nebo zmařený pokus o šarm může zcela změnit výsledek úkolu.

Průzkum prostředí se vyplácí, hra vás za něj odmění. Dají se najít hlavně nějaké ty přísady, ale i vybavení ze starých truhel a vašich obětí. Cestujete buď hezky po svých, nebo bezpečně s karavanou. Koně zde kupodivu prakticky nezahlédnete, natož abyste si jej osedlali. Hra podobně jako série The Elder Scrolls využívá nahrávání oddělených lokací, mezi kterými se dá rychle cestovat pomocí mapy světa. Kvůli načítání je v něm i krátká minipauza, kde můžete nakoupit či prodat přebytečné vybavení nebo změnit společníky.

Společníky si vybíráte většinou v základním táboře ve stylu Dragon Age a stejně se i chovají - mají poznámky k rozhovorům, sem tam něco utrousí. Představují vždycky nějaký bojový archetyp - šermíře, mága, boového mága, atd. Hrou postupují automaticky s vámi, jejich vlastnosti však neovlivníte, jenom výbavu. Pokud svými činy získáte jejich přátelství (resp. splníte jejich příběhové úkoly, které stojí za to), poskytnou vám bonus k jedné ze šesti nebojových dovedností nebo od nich můžete dostat i nějaký ten dárek.

Cover image for YouTube videoGreedFall - Launch Trailer

Hudba ve hře je příjemná a nevtíravá, až na občasné chvilky přiliš nevyniká, jen lehce podkresluje a moc si ji nevšimnete. Ruchů, až na obligátní běh, ve hře rovněž není přehršel.

Teď trochu o enginu: vyvíjí si ho Spiders sami, ačkoli byl původně založen na technologii Sony (PhyreEngine). Po grafické stránce vše vypadá velmi dobře, místy téměř nádherně, vzhled hry nikoho neurazí, avšak čelist vám z ní také nespadne. Zato vám spadne hra. A to docela často (intervaly od půl do čtyř hodin). Už v popisu pro recenzenty se uvádělo doporučení nastavit zobrazení z plné obrazovky na okno bez okrajů. Přesto hra dle všeho trpí na problémy s RAM a padá. Snad to brzy opraví patch.

Dále jsem zaznamenala problikávání některých textur (hladina moře v přístavu). Bohužel větším problémem je systém kolizí, který není pořádně dořešen, takže nejen vy, ale i NPC kolem se často někde zaseknete, třeba o kámen či pařez, který byste správně měli přeběhnout. Situaci ještě navíc komplikuje, že hra neumožňuje skákat nikde kromě předem určených lokací a to ještě formou animace. Tenhle typ chyb se občas hodí, když bojujete se silnějším nepřítelem. Co se ovšem nehodí, je když se během boje už do půlky zdraví nakousnutá bestie otočí, přestane o vás mít zájem a zregeneruje si zdraví. Posledních pár minut boje tak najednou přijde vniveč.

Docela vtipná je i situace, kdy prakticky vyčistíte mapu, dojdete k domorodcům do vesnice, promluvíte si, dojde na nějakou událost a najednou se obnoví všechny potvory na mapě a vy do nich pak parádně vběhnete... HW nároky enginu nejsou nijak krvavé, ale ultra nastavení potrápí i novou AMD R5700 XT. Dobrou zprávou tak alespoň je, že tentokrát ve hře není přítomna ochrana Denuvo.

Bohužel toho, co se dá vytknout, je více - na hře je znát, že měla asi docela nízký rozpočet, protože různé detaily, jako třeba knihy nebo jiné předměty, které dotváří atmosféru světa, zde chybí. Hra je tak docela prázdná, budovy všech tří kontinentálních frakcí jsou až na drobné detaily (hlavně zevnitř) jako přes kopírák. Ve městech je sice hodně NPC, ale jsou jak vejce vejci, chodí odnikud nikam, nepromluvíte si s nimi a mizí (doslova) jako duchové přede dveřmi. Nebo vejdete do cizího domu, vyberete tam přede všemi truhlu a nikdo vám nic neřekne.

Cover image for YouTube videoGreedFall - Gameplay Overview Trailer

Přes to všechno musím říct, že hra i příběh mě opravdu baví. Samozřejmě jsem typ hráčky, která prozkoumává kde co - prostředí je krásné a rozmanité, takže si to užívám. Rozhraní i boje jsou přizpůsobeny tomu, že hra existuje i na konzole, takže se dá vytknout akorát tak nepříliš podrobná nápověda. Např. popis jednotlivých lektvarů nenajdete v nápovědě (codexu), ale v inventáři, a přesný popis dopadu jednotlivých bonusů vybavení pak chybí. Herní zážitek je spíše trochu slabší při srovnání s Dragon Age Inquisition, je však srovnatelný s Risen 3 či Elex.

Ve hře bez problémů strávíte 30 hodin jen na hlavní lince, pokud fandíte průzkumu, počítejte i s dvojnásobnou dobou hraní. Hra je dostupná pouze ve světových jazycích, ale plánuje se neoficiální čeština. Co nebude, to jsou datadisky a podpora modifikací. Oficiální cena hry na Steamu je 50 eur. Krabicová PC verze se u nás nekoná a stejně tak ani prodej na GOG. Konzolové krabicovky však lze pořídit od 1199,- Kč.

Stojí tedy GreedFall za koupi? Jednoznačně ano, tohle je dle mého názoru jedna z pecek podzimu. Bojíte-li se chyb, počkejte si na první slevu. Do té doby snad budou nejhorší neduhy opraveny, ušetříte a váš zážitek ze hry bude o to lepší.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

GreedFall

Robin Šebelová