RECENZE knihy Zaklínač a jeho svět

Skvělý doplněk pro znalce a fajnšmekry.

Překrásné album obrazů ze světa Zaklínače, doprovázené stylovým textem, věnujícím se jeho historii, místům, postavám i příšerám.

Když jsem se poprvé doslechl o existenci téhle knihy, přiznám se, že jsem byl poněkud skeptický. Očekával jsem snahu o přiživení se na vycházející hře, které se bude projevovat relativně zbytečným obsahem a dětinským "vysvětlovacím" stylem, zaměřeným na "mladé hráče". Když jsem si ale vyzvedával na poště balík se vzorkem knihy k posouzení, jeho překvapivá tíha mi naznačila, že mám co do činění s něčím mnohem vážnějším.

Po rozbalení jsem byl okamžitě okouzlen poctivostí vazby i kvalitou papíru, které mi připomněly ty nejdražší a nejkrásnější obrazové knihy z mého dětství (většinou o vesmíru nebo dinosaurech - co bych za to dal, kdybych tenkrát měl takhle seriózně pojatou, česky psanou knihu o monstrech!).

Jednotlivé stránky zdobí překrásné artworky a kresby z herního studia CD Projekt Red, ale také komiksů Dark Horse. Formát A4 a křídový papír těmto velkolepým malbám hýřícím všemi barvami (stejně jako hra) opravdu mimořádně sluší a v ničem si nezadá s těmi nejkvalitnějšími herními artbooky, jaké najdete třeba ve sběratelských edicích od Blizzardu. Stejně poutavý je ale také doprovodný text, psaný z pohledu protagonistů hry. Za českou edicí knihy ostatně stojí nakladatelství Crew a Fantom Print, což jsou fajnšmekři a pionýři dospělých komiksů u nás.

184 stran knihy je rozděleno do pěti tematických částí. Texty v každé z nich jsou zarámované uvedením od Geraltova přítele, spisovatele a básníka Marigolda. Jednotlivá témata pak ale rozebírají ostatní postavy z Geraltova světa, což popisům dodává na osobitosti a pestrosti. Jsou to přitom kvalitní, vážně pojaté texty - žádné odlehčené nebo nudně popisné "pasáže pro děti". Když například Yennefer hovoří o magii, dělá to s veškerou vážností někoho, kdo jí byl od narození poznamenaný.

První část, nazvanou "Svět a jeho obyvatelé", vypráví zlatý drak Villentretenmerth (v lidské podobě vystupující jako Borch tři kavky). Jeho dlouhověkost mu pomáhá rozebrat svět i jeho historii s dostatečným nadhledem. Druhou část, nazvanou prostě "Zaklínači", má na svědomí jeden z nejstarších a nejmoudřejších z nich: Vesemir. Jeho text je plný filozofických a společenských témat, reflektující složité vztahy Zaklínačů s ostatními lidmi a společností jako takovou.

O moc veselejší není ani třetí část "Magie a náboženství na kontinentu", ve které se čarodějka Yennefer zasvěceně věnuje těmto mimořádným silám, ovlivňujícím osudy jednotlivých lidí i celého světa. Čtvrtá a možná nejzábavnější část, "Stvůry severních království", je psaná tím nejpovolanějším lovcem monster: Geraltem. A závěrečná pátá část, "Příběh Geralta z Rivie", je podaná samotným Marigoldem. Na jejím konci najdete celostránkové varování před pasáží, kde se rozebírá i děj hry Zaklínač 3.

Jakkoliv jsou texty poutavě a stylově napsané, hlavním zážitkem z knihy ale zůstávají její obrazy. Ostatně často narazíte na dvoustránkové obrazy zcela bez textu, případně alespoň celostránkové obrazy, doprovázející několik menších na druhé straně, okořeněných textem. Kniha samozřejmě nejlépe poslouží lidem, kteří se o Zaklínače doposud nezajímali, ale třetí díl herní série se rozhodli vyzkoušet. Stejně tak jde ale o skvělý doplněk pro znalce a fanoušky, kteří si osvěží své znalosti a užijí si vizuální nádheru i osobitost textu. Za tu pětistovku rozhodně stojí.

Za poskytnutí knihy pro recenzi děkujeme nakladatelství CREW, kde se dá zakoupit. Také ji stále ještě můžete spolu s komiksy zkusit vyhrát v naší soutěži, která byla o pár dnů prodloužena.