RECENZE: NBA 2K14

Nejlepší sportovní série se vrací. Drží pořád laťku zatraceně vysoko?

Už pár ročníků platí, že série NBA 2K je na ovládání jedna z nejtěžších sportovních her. Nelze tu zapnout dvoutlačítkové ovládání jako v jiných hrách třeba od EA pro začátečníky, aby na jednom byla přihrávka, na druhém střela a o zbytek se postará umělá inteligence. Kdepak, NBA 2K má extrémně komplexní ovládání, kde musíte ovládat každou kličku, úhyb, každičký nepatrný manévr. Naučit se s NBA 2K13 chtělo hodně času, ale hra se vám pak odměnila. Měli jste pocit, že jste se skutečně něco naučili.

Takže, ehm, všechno, co jste se v NBA 2K13 naučili, zase pěkně zapomeňte, protože ročník 2K14 přichází zase s úplně jiným ovládacím systémem. Už teď jste vyděšení? Nebuďte, všechno funguje zase o něco lépe, a abyste tentokrát udělali na hřišti to, co chcete, nemusíte disponovat osmnácti prsty. Jenom se tak nějak musíte smířit s tím, že první dvě, tři hodinky strávíte v tréninku, než se budete moct pustit na hřiště. Jakmile vám ovšem ovládání přijde pod ruku, velice rychle zjistíte, že dokonalejší ovládání už být prostě nejspíš nemůže a to, co vám přišlo v 2K13 senzační, bude z pohledu nového ročníku neohrabané a nepochopitelné.

Naučit se NBA 2K ovládat je nezbytný první krok, protože ve hře si pak skoro neškrtnete i na Rookie obtížnost. Moc vám to neusnadní i mnohem lepší AI protivníků, kdy se lépe staví do pozice, obránci se neustále pohybují a už se nestávají situace, kdy se někde zaplete pět hráčů na jedné pozici. Rozhodně také nemůžete čekat, že se vám podaří proběhnout změtí hráčů až ke koši, pokud zrovna neovládáte velkou hvězdu, která dokáže driblovat i malíčkem. Každá vaše chyba je následně potrestána tím, že přijdete o míč, a pokud si nedáte pozor v obraně a jste příliš agresivní a nevypočítáte čas, kdy zasáhnout, rozhodčí hned pískají faul.

NBA 2K14 prostě není sportovní hra pro odpočinek, ale opravdový sportovní simulátor, který po vás požaduje soustředit se na hru a na to, co děláte. Což je ostatně jeden z důvodu, proč je tahle série rok co rok řazena mezi nejlepší sportovní hry této generace.

Jedna věc ale hraje trochu proti 2K14. Není zase tak moc rozdílná oproti předchozímu ročníku. Jediným velkým přídavkem je mód LeBron: Path to Greatness, která využívá přítomnosti LeBrona Jamese na obalu. V něm se snažíte dosáhnout legendárního statusu tohoto slavného basketbalisty buďto tím, že zůstanete v Miami Heat a vyhráváte s ním šampionáty (je třeba překonat šest vyhraných šampionátů, které drží Michael Jordan), nebo ho vyšlete do dalších týmů, aby se prosadil i jinde a vyzvedl slabší týmy na vrchol. Horší je, že vaše cesta, ačkoli máte pár rozhodnutí, je předem víceméně nalajnovaná (máte vlastně jen dvě možnosti), ale přesto jde o senzační singeplayerový sportovní přídavek už jenom proto, jak komentátoři reagují na vaše rozhodnutí a reflektují vaše vlastní kroky.

NBA 2K14 na PlayStation 4

Ostatně, komentář během zápasů, stejně jako v předchozích ročnících, je něco, co všechny ostatní týmové hry zejména od EA mohou jen se závistí obdivovat. Během hraní díky nim občas člověk zapomene, že hraje hru a nesleduje skutečný zápas, do kterého může zasahovat! Vážně, jakživ se vám nestane, aby v nějaké sportovní hře komentátoři EA mezi sebou vtipkovali a pokaždé šlo o nějaký fórek, který jste nikdy předtím neslyšeli, ačkoli jste už odehráli dobrých padesát zápasů. Nehledě na to, že komentátoři reagují na vaše úspěchy i neúspěchy z minulých utkání v sezoně nebo v kariéře. To, co 2K dokázalo v NBA s komentářem při zápasech vytvořit, tomu skoro nejde věřit.

NBA 2K14 vyšlo na PC, PS3 a X360, hru si

můžete koupit na Xzone.

Ovšem na rozdíl od možnosti ovlivnit kariéru LeBrona Jamese a změněného ovládání, příliš toho nepřibylo. Módy zůstaly víceméně beze změn, takže pokud jste v minulém ročníku strávili hodiny a hodiny vylepšováním svého hráče v kariéře, navštěvováním tiskových konferencí a konverzováním s generálním manažerem týmu, který vás draftoval, moc vás nenutí hrát ji znovu. V NBA 2K14 jsou nově schované také evropské basketbalové týmy, asi aby se hra lépe prodávala všude ve světě, ale stejně nemají svůj dedikovaný mód a možná vás zklame, že nahradili olympijské sestavy z minulého ročníku.

VERDIKT: NBA 2K14 pořád patří mezi absolutně nejlepší sportovní hry na trhu, ale pokud máte předchozí ročník, který ukázal, co všechno lze ve sportovních hrách dokázat, dost bych zauvažoval, zda letošní díl kupovat. Asi to bude záležet dost na tom, jak moc máte rádi LeBrona Jamese. A možná na tom, co všechno předvede plánovaná next-gen verze, která má ještě vyjít.

8 / 10

NBA 2K14

iOS, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC