RECENZE přídavku Convoy do American a Euro Truck Simulator 2

Oficiální multiplayer do domácích kamionů.

V minulosti bylo možné si zahrát s dalšími hráči v Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator jen skrze neoficiální multiplayerový mód, který v mých očích vždy fungoval dost rozpačitě. Jednak jste se museli smířit s absencí veškeré AI dopravy, takže na vás čekaly jen prázdné silnice a potkávali se jen s ostatními hráči. Dalším problémem bylo, že při počtu připojených lidí se vždy našlo dostatek pitomců, kteří to ostatním jen kazili.

Od nedávného updatu obou her na verzi 1.41 je už ale dostupný nový oficiální herní režim „Konvoje", který jednoduše spustíte z menu své kariéry. V něm vidíte jednak list již existujících konvojů, do nichž se můžete připojit, nebo si vytvoříte svůj vlastní a řeknete kamarádům, aby se k vám přidali. Lze nastavit i privátní připojení chráněné heslem nebo vyfiltrovat pouze „Steam přátele".

Stropem v každém konvoji je osm hráčů, což je rozumné optimum. Sice si každý z vás může jet, kam se mu zlíbí, ale hlavním předpokladem tohoto herního režimu je společná jízda. To ostatně můžu potvrdit z vlastní zkušenosti. Hned jak jsme se dostali do společného konvoje, začali jsme se s ostatními domlouvat na společné zakázce, abychom měli všichni stejné místo nakládky i vykládky.

Komunikace v konvojích je vyřešena klasickým textovým chatem nebo hlasově prostřednictvím simulované CB vysílačky. Je to sice jen malý detail, ale při audio komunikaci hra používá speciální filtr, takže to skutečně zní, jako kdybyste s někým mluvili přes rádio. Dále si díky širokému nastavení funkcí můžete upravit fungování hry pro co nejlepší zábavu. Například pro společné ježdění je fajn si zapnout bezkolizní nakládku a vykládku, což znamená, že ve startovním a cílovém místě zakázky se nebudete štosovat ve frontách, než se odbaví ostatní hráči, ale můžete to zvládnout všichni v jednu chvíli bez zdržování.

Při našem testování jsme pak kolize na silnicích nechali zapnuté, stejně tak jsme nevynucovali omezovače rychlosti. O drobné nehody a pokuty sice nebyla nouze, ale to patřilo tak nějak k věci. Za AI okolní dopravu jsme byli rádi, ale zároveň nás ostatní auta potrápila více než při hraní v singleplayeru. Nevím, jestli to byl jen pocit, ale přišlo mi, že při jízdě v konvoji docházelo k nezaviněným střetům více než obvykle a často jsme byli svědky toho, jak nás na dálnici předjížděla auta pravým pruhem.

Při společné jízdě funguje synchronizace denní doby mezi hráči navzájem, což dává smysl. Stejně to má fungovat i s počasím, ale tady to ještě není úplně odladěné. Třeba v jednu chvíli kolegovi venku lilo jako z konve a já měl sluníčko. Přitom jsme jeli s rozestupem pár desítek metrů od sebe. Trochu jsme spekulovali, jestli za to mohla skutečnost, že on měl v globálním nastavení hry nastavenou větší četnost srážek, než jsem měl já, ale synchronizace v konvoji by asi měla mít větší váhu.

Pro mě samotného je pak výrazným nedostatkem pouze to, že pro hraní konvojů jsem musel mít všechny své běžně používané herní módy vypnuté. Nepatřím k těm, co si aktivují nějaké zásadní grafické nebo mapové úpravy, ale hodně mě mrzí, že nemůžu použít třeba svůj skin tahače nebo upravené zvuky motorů. Ten, kdo někdy zkusil například zvukové mody od modera Kriechbauma, určitě ví, jak hodně tyhle věci vylepšují prožitek.

Cover image for YouTube videoEuro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator: Join the Convoy!

Nic naplat, do konvojů mohou vyrazit pouze kamiony vytuněné oficiálními přídavky, takže ve výsledku nevypadají, a hlavně nezní tak dobře jako v singleplayeru. Další související komplikací je, že i když máme od SCS Software k dispozici oficiální manažer modifikací, chybí v něm něco jako uložení a načtení uživatelské konfigurace. Pro představu v ETS2 pro singleplayer používám cca 15 různých modifikací, které musí být seřazeny podle své priority.

Pokud chci hrát konvoje, musím v manažeru všechny modifikace deaktivovat. Když se pak chci vrátit k modované hře v singleplayeru, musím si jednotlivé mody v manažeru opět zapnout, a hlavně znova ručně seřadit, což je po několika opakování trochu otravné.

Jinak jsme si společné jízdy s ostatními náramně užili. Rozhodně se dá říci, že ve více lidech to je ještě lepší zábava, hlavně když ostatní kamioňáky dobře znáte. Jelikož se jedná o pohodové hry, je prostor poklábosit přes vysílačku o všem možném. Ti, co jedou vpředu, mohou navíc varovat ty vzadu před nečekanými situacemi nebo hlásit volno v protisměru pro bezpečné předjetí pomalého vozidla apod.

I při hraní konvojů získávají všichni hráči finanční odměny a herní zkušenosti, které si lze započítat do svých singleplayerových kariér. Jde tedy o skvělé zakomponování do stávajícího herního režimu. Konvoje tak nejsou nějakou bokovkou, staly se regulérní součástí vaší řidičské kariéry v ETS2 i ATS.