RECENZE přídavku Mythos do Total War Saga: Troy

Zatím ten nejlepší do danajského daru.

VERDIKT: Nabízí zcela nový herní mód a vylepšenou hratelnost. Takhle to však mělo vypadat už před rokem.

Od vydání původní hry Total War Saga: Troy už nám uplynul celý jeden rok a s nově vydaným datadiskem Mythos je tu výborná příležitost si trochu zrekapitulovat poměrně zajímavý osud této „bokovky". Po nezdaru s Total War Saga: Thrones of Britannia jsem byl poněkud skeptický a od Troji v podstatě nic nečekal. První překvápko nastalo, když hráči dostali možnost získat tuto hru na Epic Game Store zcela zdarma. Stačila přitom drobnost, pohlídat si první den vydání a Troju si nakliknout do své knihovny. Pokud to někdo nestihl, měl smůlu a v dalších dnech si už musel koupit za plnou cenu. Navíc došlo k dohodě o roční exkluzivitě, takže až do začátku září nebyla Troja nikde jinde dostupná než na Epicu.

Řeckou mytologií opředený Total War nutno říci vyloženě nezklamal ale zároveň ani nenadchnul. Respektive vyhnul se největším neduhům, které trápily Thrones of Britannia, ale přesto to nebylo ono. Ty správné herní mechaniky zde sice byly přítomné a fungovaly, ale zklamáním byl pouze jediný herní mód, který rozhodně historický nebyl a do fantasy světa zase jen lehce nakukoval. Nemluvě o tom, že „mýtické" jednotky byly jen lidé v maskách a celkově hra trpěla malou variabilitou armádních složek. Později ještě nastoupily na scénu placené DLC s dalšími hratelnými frakcemi, které ale nijak zásadně hratelnost nezměnily. Když tak nad tím přemýšlím, skoro mi připadá, jako by si vývojáři s námi vloni trochu zalaškovali a úmyslně nám předhodili jen takový polotovar.

Je totiž zajímavé, že s vypršením roční exkluzivity a slavnostním vstupem Total War Saga: Troy na Steam přichází na scénu jednak velký update pro původní hru a také nové DLC Mythos, které z Total War Troy dělá výrazně odlišnou hru. Přídavek Mythos odemyká novou formu kampaně, která má mnohem více fantasy prvků, než měla ta kritizovaná původní. Bohové zde už například nefungují pasivně jako dříve, klidně můžete přímo na bojišti přivolat na nepřátele hněv bohů ve formě Diových blesků.

K dispozici jsou konečně mýtické jednotky tak, jak mají být. Už žádné maškary, ale skuteční Kentauři nebo vznášející se Sirény. Mýtické jednotky nyní mají i nové schopnosti a používají magické síly. Některé z nich jsou přepracované a vylepšené oproti původní hře, ale řada z nich je fungl nová. Také jejich dostupnost je odlišná. Některé si můžete najmout ve městech jako obvykle, ale ty unikátní jen při určitých příležitostech nebo za odměnu, za splněné mise nebo v rámci vývojového stromu jednoho ze tří mýtických monster.

Právě mýtická monstra jsou asi největší peckou, která tohle DLC posouvá někam směrem k sérii Total War: Warhammer. V kampani se vyskytují celkem tři: bájná Hydra, tříhlavý Kerberos a mohutný Gryf. Tyhle kolosální jednotky vám ale samy nespadnou do klína ani je nedostanete je tak za odměnu. Musíte si jednak vybrat pouze jednu a o tu se následně budete ucházet. Respektive musíte podstoupit náročnou výpravu a ve finální bitvě prokázat, že jste hodni ji mít ve své armádě. Další bonus, který díky svazku s mýtickým monstrem získáváte, je unikátní vývojový strom. Například pouze s Kerberosem můžete poté najímat celou škálu jednotek, které jsou povolávány z podsvětí.

Ať už si ulovíte kterékoli monstrum, v následných bitvách zjistíte, že s nimi je to mnohem větší zábava. Tyto ultimátní jednotky samozřejmě výrazně mění poměr sil na každém bojišti. Oproti bitvám z původní hry je to nesrovnatelné. Taková Hydra není sice moc rychlá, ale efektně máchá ocasem skrz celé řady oddílů, a hlavně kolem sebe metá spousty zeleného smrtícího jedu. Naproti tomu obrovský Gryf, těží ze své rychlosti a dokáže díky létání během chvilky rozmetat oddíly nepřátel vzdálené od sebe přes půl mapy. Vůbec využití vzdušných jednotek je v DLC Mythos dalším novým prvkem oproti loňskému základu.

Aby toho nebylo málo, tak v rámci velkého update (tedy i bez DLC Mythos) můžete nyní rozehrát i třetí kampaňový režim, který vypíná veškeré nadpřirozeno a funguje jako čistě Historická kampaň. I tahle varianta má nezastupitelný význam. Zatímco původní hra, respektive její jediná kampaň nevyhovovala skoro nikomu, teď si na své přijdou všichni. Pro fantasy fandy je zde kampaň z Mythos DLC a pro ty, co raději jedou podle učebnice dějepisu, je tu ta historická. V té fungují pouze klasické vojenské oddíly a vojevůdci nemají nadpřirozené schopnosti. Nenajdete zde žádné mýtické jednotky, ani ty, co si na ně jen hrají. K bohům se zde můžete jen modlit a získáváte za to pouze pasivní podporu. S blesky na bojišti likvidující nepřátele zde opravdu nepočítejte ;)

Celkově vzato musím uznat, že vývojáři resuscitovali Total War Saga: Troy do velmi pěkné a hratelné formy. Pokud jste původní hru s nechutí přestali hrát, teď je čas to zkusit znovu. Bohužel to už nebude zdarma, ale za DLC Mythos musíte zaplatit 25 eur (630 Kč), což není zrovna málo, a pokud nemáte ani původní hru, tak si připravte minimálně dvojnásobek. Asi nebudu sám, kdo si pomyslí, že tohle všechno už měla nabídnout původní hra. Ze hry zdarma se tak trefně vyklubal danajský dar, a pokud si ho budete chtít užít naplno, nezbude než něco doplatit.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.