RECENZE Pure Farming 2018 CZ

Přeoral situaci mezi simulátory JZD?

VERDIKT: Není bez chyb, nemá MP, ale zase dost věcí dělá jinak nebo lépe než konkurence. S doporučením to je zatím na hraně.

Farming Simulator od Giants Software mohl být dlouhá léta naprosto v klidu. Každé dva roky se objevila jeho vylepšená generace a o nějaké schopné konkurenci nemohla být ani řeč. Ne že by zde nebyly pokusy o další farmářské simulátory, ale výsledky obvykle stály za starou bačkoru. Zlom nastal až vloni, kdy začal získávat reálné obrysy jednak simulátor Cattle and Crops (zatím pouze Early Access) a druhák se přiblížilo vydání Pure Farming. Z pohledu hráčů naprosto ideální situace. Farming Simulator sice má početnou fanouškovskou základnu, úctyhodný licenční vozový park a hromadu modů ke stažení, ale zároveň má nedostatky, které léta nikdo neřeší. Proč asi? Kde není tlak, tam není ani vůle. Pokud ale jiný titul nyní ukáže, že jde udělat něco lépe, budou muset reagovat i vývojáři Farming Simulatoru a o to tady jde. Konkurence je zdravá, je to motor pokroku.

Na druhou stranu je bláhové si myslet, že by nový titul dokázal suše spláchnout zavedený Farming Simulator (recenze Platinové edice FM17). Už jen trumfnout počty licencovaných značek zemědělských strojů je věc, která zabere čas a nezměrné úsilí. Své o tom vědí například vývojáři kamionových simulátorů ETS2 a ATS z SCS Software. Pure Farming je nová značka a chvíli potrvá, než si získá důvěru i dalších velkých jmen. Řada skutečných výrobců prostě nespojí své jméno s něčím, co nezná a čemu nevěří. Pure Farming 2018 má tedy prozatím v nabídce užší výběr licencovaných strojů od celkem osmnácti výrobců. Domácí hráče ale může velmi potěšit zastoupení značky Zetor. Neztratí se i další značky jako Agromash, Gomselmash, Landini, McCormick nebo Redlands a Skybury. S ohledem na velikost vozového parku tedy Pure Farming 2018 zatím Farming Simulator zásadně neohrožuje, ale pokud vezmeme v potaz, že se jedná o první titul z budoucí série, je to na začátek velice slušná nabídka, která se ještě dozajista rozšíří minimálně nějakým DLC. Zato nabídka herních možností boduje už nyní o to velmi příjemným způsobem.

Ne že by Farming Simulator nenabízel výuku, v jeho podání je ale neslaná nemastná, přičemž hlavní náplní hry byla vždy jen volná hra (sandbox) okořeněná posledně o lepší vedlejší úkoly. Pure Farming 2018 ovšem nabízí „příběhovou" kampaň, ve které coby městský člověk převezmete zadluženou farmu a musíte jí dostat zpátky na nohy (splatit bance dluh) a začít prosperovat. Tím je vyřešeno, proč na začátku nic neumíte a musíte se všechno naučit. Takto pojatá výuka je tedy naprosto skvělá, jelikož se učíte vše od základů, a jednotlivé procesy na sebe navazují a zapadají do kontextu. Lépe tak pochopíte, proč se co dělá a hlavně už i během učení získáváte orientaci na hlavní mapě. Herní prvky se během kampaně otevírají postupně a navíc vaše postava získává zkušenosti. Pro nákup lepších strojů tak není nutné mít jen dostatečné finance ale mít i určitou dovednostní úroveň.

Hlavní kampaň se odehrává na americké mapě Montana, přičemž ta je pouze jednou z několika zde přítomných lokací (USA, Kolumbie, Itálie, Japonsko + Německo jako DLC). Všechny regiony jsou dostupné i přes režim volné hry, kde to funguje stejně jako u Farming Simulatoru. I tohle je hodně pozitivní zjištění, protože mít na startu hned čtyři, respektive pět oficiálních map je dost slušné. Vyjma Montany sice nejsou ostatní lokace tak velké jako ve Farming Simulatoru, ale variabilitou má Pure Farming 2018 rozhodně navrch. Nejde přitom jen o vizuální změnu prostředí, ale jde hlavně o plodiny, které se dají pěstovat a s tím související i různé druhy potřebné techniky.

Například v Japonsku jsou plodinami rýže, wasabi a třešně. Pro Kolumbii je typická káva, konopí nebo chilli. V Itálii zase nechybí olivy, hrozny a lilky. USA a Německo oproti předchozímu výčtu působí trochu nudně, ale zastupují klasiku, jako je pšenice, ječmen, řepka. Ve všech regionech se jinak dají chovat i zvířata, opět typická pro každý kontinent nebo investovat do technologií. Lze například nakoupit solární panely nebo větrníky produkující elektrickou energii a tím si zajistit další příjmy.

Během farmaření na vlastních polích můžete využít prostoje k plnění volitelných vedlejších misí u sousedů, kteří potřebují obvykle s něčím vypomoci a rádi za to zaplatí. Už jen zadání ale není tak přímočaré. Nestačí jen dojet k poli souseda a hledat informační ukazatel, jako to má Farming Simulator. Obvykle je nutné navštívit souseda u něho doma nebo se s ním potkat třeba na benzínce a domluvit vše potřebné. Velkou změnou ovšem je, že veškerou techniku a její logistiku k plnění úkolů (mise je složená z několika navazujících procesů) si musíte zajistit sami. Jestliže vám soused zadá sklidit pole na druhém konci mapy, musíte mít jednak svůj vlastní kombajn a stejně tak traktor s vlečkou po odvoz obilí do sila. Ve vaší režii jsou i pohonné hmoty a samotné tankování. Na vše je časový limit, takže hra radí vše si spočítat a hlavně nepouštět se do úkolů, na které nevlastníte odpovídající techniku. Samotné úkoly nejsou žádné rychlovky. Například sklidit velké pole a rozvozit úrodu do sila zabralo hodinu a půl čistého času.

S časovým limitem na tyto úkoly sice hra straší, ale buď to to není myšleno vážně, nebo jsem omylem přišel na způsob, jak to obejít (může se jednat i o chybu, která ještě nebyla odstraněna). Plynutí herního času lze totiž libovolně korigovat (zrychlovat nebo zpomalovat), a když jsem si po zadání mise nastavil násobič času z 24 na 1, dostal jsem reálný čas 1:1. Původní zadání znělo, že vše musí být hotovo do 72 hodin, jenže s násobičem času na 1 jsem byl hotov a zbývalo 70 hodin a 30 minut k dobru, což asi není úplně v pořádku. Možná má být ale na hráči, jakou výzvu si ve vedlejších misích časovačem nastaví. Ovládání času je jinak během normálního hraní důležité. Pokud vám dozrává více plodin najednou a hrozí, že nestihnete vše před zničením úrody sklidit. Pak je ideální si čas zpomalit a vše vyřešit.

Ani vedlejšími misemi výčet herních možností nekončí. V Pure Farming 2018 sice zatím chybí multiplayer, ale kromě hlavní kampaně a volné hry v pěti regionech je ještě možné jít do tzv. farmářských výzev, což jsou dvě desítky zcela samostatných misí odehrávající se na všech herních mapách. Tady je časový limit také daný, ale běh času se již nedá měnit, navíc termíny jsou výrazně šibeniční. Například za 24 hodin sklidit čtyři pole a úrodu odvozit do sýpky. Další mise vás uvrhá do sklizně, kde vás ohrožuje požár kolumbijské džungle a vy sebou musíte hodit, aby úroda neshořela. Pak jsou tu ale i výzvy z trochu jiného soudku, třeba zahrát si na mechanika a opravit stanovený počet zemědělské techniky (opět v časovém limitu).

Tím jsme se dostali k vlastnostem, které Pure Farming 2018 výrazněji odlišují od Farming Simulatoru. To, že stroje spotřebovávají palivo, není nic zvláštního, ale tady je spotřeba i na čtvrtinové nastavení opravdu znát a nádrže se musí doplňovat výrazně rychleji. Pokud si nastavíte vyšší spotřebu, bude tato činnost ještě častější. Všechny stroje navíc podléhají opotřebení a mohou se porouchat. Je potřeba tedy řešit i jejich servis na diagnostické lince a investovat své peníze do oprav.

Jestli mě na Farming Simulatoru 17 něco skutečně štve, pak to je naprostá ignorace fyzikálního modelu jízdy strojů a vozidel. Ne, že by Pure Farming 2018 přišel s nějakou revolucí, i zde je chování velmi arkádové, ale už jen to, že zde skutečně funguje pérování, mi udělalo radost. Při rozjezdu traktoru nebo kombajnu je krásně vidět, jak se zhoupne dozadu a při brždění zase nakloní dopředu. Taková drobnost a jak dokáže potěšit!

Na druhou stranu vývojáři při startu Pure Farming 2018 rezignovali na podporu herních volantů, což docela zamrzí. Už nyní ale víme, že podpora v řádu týdnů bude do hry dodána (doufejme, že i s force feedbackem, což by bylo velké plus oproti Farming Simulatoru). Hráčů, kteří nehrají na klávesnici nebo gamepadu je sice menšina, přesto, pokud chcete přetáhnout konkurenci nějaké potencionální zákazníky, nelze tento druh periferie ignorovat. Zvlášť, když implementace ovládání, včetně přepínání mezi klávesnicí a gamepadem funguje pohodově a obě zařízení můžete bez jakýchkoliv problémů používat současně.

Podpora herních modů je naopak přítomná hned od začátku, ovšem je tu velké ALE. Zatímco u Farming Simulatoru pomalu nevíte, co si stáhnout dříve, tady je zatím situace taková, že mody ještě moc k dispozici nejsou a Steam Workshop ještě nebyl spuštěn (bude později - potvrzeno vývojáři). Takže klasická porodní nemoc, která bude vyřešena, ale musíte si zatím počkat. Na druhou stranu, ta nálož v singleplayeru je tak slušná, že tohle za nějaké zásadní mínus fakt nepočítám, takže bych zachoval klid. Tento odstavec neberte jako kritiku, ale jako prosté konstatování aktuální skutečnosti. Během hry možná ještě zarazí chybějící in-game hudba. V případě PC verze ale stačí nahodit libovolný stream internetového radia (musíte si nakopírovat URL v nastavení) nebo propojit vaší knihovnu MP3 souborů a je vyřešeno.

Grafika je rozhodně kapitolou samou pro sebe. Nelze srovnávat s Farming Simulatorem 19, ze kterého zatím moc vidět nebylo, ale při srovnání s Farming Simulatorem 17 si lze všimnout, že obě hry jdou trochu rozdílnou cestou. Pure Farming 2018 nemá tak výrazné barevné podání a snaží se spíše o reálnější vzezření. Také má kompletně odlišné stínování celého prostředí a lepší odlesky na objektech. Zároveň mi ale přijde, že i při slunečném počasí jako by hra používala nějaký šedý filtr, takže mi celkový obraz přišel poněkud mdlý.

Dohlednost je u PC verze na maximálním nastavení vynikající. U rozhlehlého pole jsem tedy nezaznamenal, aby se obilí v dálce měnilo na nějakou rozplizlou texturu, jako to umí Farming Simulator. Jediné, co jsem musel hned vypnout, je rozmazání horizontu a objektů v dálce, to na mě působilo fakt rušivě, ale je to věc osobního vkusu. V zobrazení vzdáleného horizontu si Pure Farming 2018 výrazně pomáhá umělými bariérami v podobě skal, což vyvolává trochu stísněný dojem. HW nároky mi u obou her přišly podobné, ač podle papírových požadavků má být PF2018 náročnější hlavně na RAM (ale mám 16 GB, tak se to nemohlo projevit).

Nejlepší zpráva na konec: Pure Farming 2018 je kompletně v češtině. Lokalizace je jednoznačně přínosem, zvlášť ve výukové části, kde je hromada textů. Jedinou výtku mám k překladu některých voleb, kde to asi chtělo lepší betatest nebo si lépe zkontrolovat význam překládaných výrazů. Například když máte v sýpce sklápěcím přívěsem vysypat náklad, objeví se tam volba „položit“. Jako dovtípil jsem se, co mám udělat, ale ideální to není. To samé zase třeba u vodojemu, kde máte natankovat vodu do nádrže, a zobrazí se volba „přenesení“.

PC krabicovka je ve standardní edicí je k dostání už od sedmi osmi stovek. Právě cena nakonec může převážit váš pohled na hru. Sice zatím trpí dětskými nemocemi, ale libí se mi bohatá herní nabídka a variabilnější prostředí. Pokud po virtuálním farmaření zatím jen pokukujete, tohle je ideální hra, jak s tím začít. Do začátku je rozhodně přístupnější než Farming Simulator a uvidíme časem, jaké bude srovnání vozového parku po pár DLC a také výběr modů, kterým prostě musíme dát čas a prostor pro svůj vznik.

Pure Farming 2018