RECENZE Spider-Man CZ

Superhrdinou hned a bez zbytečných řečí.

VERDIKT: Sony se touto exkluzivitou trefila do černého a zaválela i českým překladem! Pro fandy Spider-Mana naprostá povinnost a splněný sen

Jestli mají hráči na PS4 v něčem navrch oproti „Xboxářům", tak jsou to exkluzivity. Nový Spider-Man (Alza.cz) je toho krásným důkazem, protože tuhle pecku si skutečně na žádné jiné platformě nezahrajete. Od Sony to byl hodně povedený tah, protože hrdinové od Marvelu mají celé zástupy oddaných fandů a Spider-Man je skutečná klasika. Navíc vývojáři z Insomniac Games nejsou žádní nazdárkové a své role se zhostili bravurně. Stojí za to i zmínit, že herní příběh se nezabývá začátky tohoto hrdiny a ani se nesnaží nijak vklínit nebo navazovat na již existující filmy. Tvůrci tak měli při své práci zcela volné ruce a nemuseli se ničím svazovat.

Tomu odpovídá i samotný začátek hry. Žádné postupné rozkoukávání! Hned zkraje se coby zkušený mazák postavíte největšímu bossovi podsvětí New Yorku a to se vší parádou. I ten, kdo o Peteru Parkerovi a jeho tajném životě v roli superhrdiny nikdy neslyšel, se ve zběsilém dění velmi rychle dozví, zač je toho loket. A pokračuje se bez přestávky dál, protože tady jedna událost okamžitě střídá další. Nenechte se zmást, že vás hra sama po těžkých misích vybídne k odpočinku a poklidnému prozkoumávání města a vylepšování vlastní postavy. Většinou se už po pár minutách začnou dít věci, které vás opětovně strhnou k více adrenalinovým záležitostem.

Herní příběh a svět je skvěle navržený a jen velmi těžko se hledá nějaké hluché místo. Scénář si naprosto nezadá s tříáčkovým filmovým trhákem a Peter Parker je navíc hrdina, který prostě neví, co je to dát si pauzu, takže mu ani není souzeno být chvíli v klidu. Hra nabízí nosnou dějovou linku, která se začne prudce zamotávat ve chvíli, kdy srazíte na kolena svého prvního bosse. New York se ocitá v chaosu a policie to samozřejmě vůbec nezvládá a bez pomoci Spider-Mana je bezradná. Do toho Peter Parker řeší své civilní zaměstnání, ne zrovna vydařený vztah s přítelkyní a ještě musí vést dvojí život a tajit identitu svého super hrdinského já před svými blízkými. Víc z příběhu už ale prozrazovat nehodlám, je škoda abyste o tenhle zážitek pak přišli. Musíte si to prostě zažít sami a pochopíte.

Kromě hlavních misí jste jinak nenápadně tlačeni i do těch nepovinných a to nemluvím o doslova desítkách dalších questů, na které narážíte průchodem města. Jedná se třeba o pátrací mini úkoly ale i řešení drobných pouličních zločinů. Vše přináší buď porci zkušenostních bodů (pro zvyšování levelu postavy) nebo speciálně označených žetonů, které zase najdou uplatnění pro nákupy vylepšení.

Rozvoj postavy totiž souvisí i se získáváním nových dovedností nebo v přístupu k více jak dvaceti pavoučím převlekům a jejich unikátním modifikacím. A to stále není všechno. Dále je zde sbírka vynálezů, které usnadňují zpracovávání nepřátel či rozsáhlý seznam chvatů. Těch je mimochodem tolik druhů a kombinací, že se vám z nich nejspíše zamotá hlava. Pokud to jinak nevíte, Spider-Man nepoužívá žádné střelné zbraně a ani nevyužívá žádné dopravní prostředky, přesto je jeho pohyb po městě a boj jednou z nejkreativnějších záležitostí, co lze ve hrách tohoto typu spatřit.

Převzaté herní prvky

Abychom se ale vrátili na zem. Insomniac Games nepřicházejí s žádným revolučním počinem. Spider-Man by se dal nejblíže přirovnat k Batmaní sérii Arkham. Spider-Man má rovněž otevřený svět, ale variabilnější prostředí. Dalším ne úplně originálním prvkem je systém synchronizačních věží podobný tomu ze série Assassin's Creed. Fyzický přístup po městě sice není pavoučímu muži nijak blokován, ale jestli chcete odkrýt questy s předměty, kriminálními činy atd. musíte dekódovat věže na policejních stanicích, které monitorují jednotlivé městské čtvrtě. Čím více jich zvládnete oběhnout, tím větší budete mít přehled nad celkovou mapou města. Na druhou stranu převzaté prvky nemusí nijak mrzet, jsou dobře využity a skvěle sem zapadají a mají obvykle i něco navíc. Policejní věže musíte třeba dekódovat mini hrou za využití analogových páček.

Jak jsem už naznačil, Spider-Man se dopravuje z místa A do místa B po vlastní ose, nicméně chůze po zemi je v jeho případě spíše nepatřičná a navíc vyloženě pomalá. K jeho super schopnostem patří vystřelování pavučinových vláken, pomocí kterých doslova létá ulicemi a nad střechami domů. Tento způsob rychlého přesunu se musí lehce natrénovat, ale jak to člověku padne do ruky, je to naprostá paráda. Zvlášť, když se pak naučíte, jak pomoci tlačítek třeba na pětníku změnit směr letu do bočních ulic nebo, že vysoký barák v cestě není třeba složitě oblétávat, ale lze ho i ve vteřině přeskočit speciálním přitažením. Chůze nebo běh po vertikálních stěnách jsou pak už jen třešničkou na dortu.

Skvostný bojový systém

Další dovedností, kterou si musíte osvojit, je soubojový systém. Nepřátel je vždy drtivá přesila a ne vždy poslušně čekají, až na ně přijde řada, což je dobře. Není tak problém, během boje na blízko, schytat dávku kulek od střelců opodál. Boj musí být všechno jen ne statický. Ještě že Spider-Man umí tolik věcí, že každá situace má hned několik různých řešení. Neobejde se to ovšem bez důkladné znalosti bojových komb či úhybů a zvládnutí i přídavných schopností vlastní postavy nebo správnému použití modifikací obleků a vynálezů.

Máte třeba problém s hromadou střelců? Můžete navléknout neprůstřelný oblek, ten vám dodá dostatek klidu, aby bylo možné jednotlivé pistolníky likvidovat bez zbytečného zranění, než se k nim dostanete blíže. Jiným způsobem je pak odemčení dovednosti, která umožní Spider-Manovi vytrhávat protivníkům zbraně z rukou a jejich následnému férovému doražení úderem z blízka.

Mise vyžadují odlišný přístup k boji. Někdy je nezbytný stealth způsob, který nesmí vzbudit rozruch, jindy je to doslova hromadná bitva, kdy nepřátelé útočí ve vlnách a vy je všechny musíte zvládnout. Neustále je třeba takticky přemýšlet a vhodně zapojovat všechny dovednosti a vynálezy, které Spider-Man má. V opačném případě se na vítězství v bojích hrozně nadřete a nevyhnete se opakovaným smrtím. Uvidíte, že sami budete překvapení, kolika způsoby je možné své nepřátele likvidovat. Troufám si tvrdit, že právě tahle oblast je z celé hry ta nejpovedenější a nejpropracovanější.

Ještě více to platí pro bitvy s jednotlivými bossy. Tyto nepřátele nelze konvenčně přetlačit či postupně oslabovat obyčejnými zásahy. K základům patři nutnost v první fázi boje uhýbat a odpozorovat, v jaké chvíli by šlo na protivníka zaútočit nejlépe jedním ze speciálních úderů. Například stiskem L1+R1 si pavučinou přitáhnete předmět ze svého okolí, roztočíte a roztříštíte ho o nepřítele.

Ještě lepší varianta je, pokud se vám podaří ve správný moment nahromadit tzv. bojové soustředění a pak lze správnou dvojkombinací použít rozhodující úder. Normální nepřítel by po něm okamžitě lehnul, bosse ale pouze oslabí. Nicméně pokud takovou akci několikrát zopakujete, spustí se ingame animace, která značí, že jste ho vyřídili. Nechci toho moc prozrazovat, ale obvykle to znamená, že máte za sebou jen „poločas", po kterém se boss zmátoří a boj začne nanovo. Vtip je v tom, že taktika použitá v úvodní části boje muže být v druhém kole úplně k ničemu, protože se boss chová jinak a vy opět musíte objevit jeho slabé místo. Chvílemi je to trochu frustrující, ale o to sladší je pak uspokojení, když to pak zvládnete.

Zpracování

Grafika je na PS4 opravdu nádherná (recenzováno na PS4 Pro). Chválím proměnlivou denní dobu a také variabilní počasí. New York ve zdejším podání není sice úplně přesný, nicméně dominanty třeba jako Empire State Building není problém najít. Asi nejvíce si užijete prolétávání ulicemi na pavoučích vláknech, dojem z houpavého pohybu je vynikající a má bezva náboj. I přesun městem o dva kilometry někam dál je fajn zábavou a vždy je na co koukat.

Jediné, co by vás mohlo rušit od sledování krás New Yorku, je čtení českých titulků. Spider-Man je poměrně slušně ukecaná hra a tak zjištění, že Sony zajistilo český překlad, způsobilo vlnu nadšení. Ačkoliv se jedná o akční hru, textů je zde opravdu dost a nemyslím tím jen rozhovory a komentáře Spider-Mana. I v menu postavy je velká hromada popisků jednotlivých vylepšení a dovedností a to nemluvím o obdobě Twitteru, kde vám fandové neustále píší povzbuzující vzkazy nebo hlášky vztahující se k vaší postavě. K české lokalizaci nemám absolutně žádných výhrad a velmi oceňuji její přítomnost.

Celkově mám ze Spider-Mana parádní pocit. Hra sice není převratná, ale jak jsem už popsal výše, má skvěle napsaný příběh plný překvapení a napětí, jak z pera hollywoodského scénáristy. K tomu si připočtěte vysoké herní tempo, spousty akčních soubojů a moře kombinací, jak si vytunit vlastní postavu a máte o zábavu postaráno na několik desítek hodin, u kterých prostě není šance se jakkoli nudit.

Všechny přítomné herní prvky jsou vyšperkované skoro na maximum a ten smysl pro detail nebo rozmanitost se prostě musí ocenit. Během hraní na vás v jednu chvíli vykoukne i samotný Stan Lee, respektive jeho digitální postava. Už je zvykem, že v každém filmu od Marvelu má tahle legenda nějaký svůj štěk, ale že se vnutí i do hry, to jsem nečekal :) Fandy Spider-Mana už si dál přesvědčovat nemusím, ti už mají dávno jasno a vám ostatním, můžu je poradit, abyste tomu dali šanci. Fakt to stojí za to!