RECENZE Star Wars Battlefront

Ve zjednodušených botách příležitostných hráčů.

VERDIKT: Audiovizuálně nejlepší střílečka současnosti, ale až příliš zjednodušená pro příležitostné hráče. Bez medaile.

Ještě nikdy jste se nemohli svobodně pohybovat ve světě Hvězdných válek tak jako v Battlefront. Věrohodně vypadající pouště Tatooine, kde vítr sype písek do očí podobně, jako sněhové vločky v případě Hothu. Ještě lépe v plné PC verzi vypadá planeta Sullust s lávovým polem a naprosto úžasné jsou džungle Endoru, kde se skrze chvějící se listy snaží k zemi prodrat paprsky světla. Většinou je však protnou svazky laseru a výbuchy granátů, které k zemi kácí tlusté kmeny vzrostlých stromů. V houštinách Endoru se nepřátelští vojáci rádi schovávají.

Hudba je nezapomenutelná, co jiného ostatně čekat od Williamsových melodií, které sice neznějí v originálu, ale v aranžmá Gordyho Haaba. Už tóny při rozjezdu úvodní obrazovky při správné hlasitosti staví chlupy po těle do toporného pozoru. Osobně jsem rád, že Battlefront nezní jako kopie filmů, přesto legendárních melodie probublávají na povrch dost často na to, aby vás utvrdily, že opravdu hrajete Star Wars. Efektová zvukařina je v podání DICE už věhlasná a i tentokrát je svištění laserů, výbuchy granátů a přelety vesmírných lodí jedním z nejúžasnějších aspektů hry.

Všech dvanáct map v základní verzi hry je zasazeno do první série filmů, tedy čtvrtého, pátého a šestého dílu. A srdce Star Wars fanouška plesá. Každá mapa se může pochlubit pasážemi, které třeba nejsou přímo z filmů, nicméně vytvářejí reakce typu: "Týýýjo, tady se procházel Han Solo" nebo "Jů, tady bojoval mladý Luke Skywalker." Prvních pár hodin se vyplatí věnovat singleplayerové náplni a projít si všechna taková místa, protože v multiplayeru na užaslé zevlování nemáte čas.

Battlefront sice nemá singleplayerovou kampaň, přesto je obsahu pro jednoho (až dva) hráče na několik hodin. Určitě je vhodné projít si tutoriál, v němž se například účastníte honičky na Speeder bikes, protože žádné podobné se v multiplayeru nedočkáte. Ani tři offline módy nejsou k zahození, nicméně bez parťáka do kooperace je jako náhražku kampaně nelze brát ani omylem.

Multiplayer je pochopitelně gró série Battlefront. Žádných originálních módů se sice nedočkáte, ale nabídka je solidní. Nejpopulárnější jsou ty pro až čtyřicet hráčů, tedy postupné zabírání bodů v Supremacy nebo ochrana či ničení pochodujícího AT-AT ve Walker Assault. I když na nich není nic špatného, přesto jsem se více bavil třeba u Droid run, což je variace na zabírání tří míst, ovšem s tím rozdílem, že musíte ovládnout a chránit po mapě se pohybující droidy.

Je tu i podle mého názoru zbytečný Team Deathmatch, podivný Fighter Squadron jen s Tie Fightery a X-wingy (plus pár dalších lodí) nebo třeba Heroes vs. Villians. V něm proti sobě bojují tři hrdinové Impéria proti třem hrdinům Rebelů, což je dle podle mě pouze výkladní skříň a možnost pro méně zdatné hráče zkusit si schopnosti Darth Vadera.

Tím se dostávám k tomu méně úžasnému: Na povrchu je Battlefront úžasná audiovizuální pohádka, ale pod povrchem není skrytá dost zajímavá náplň. Na Battlefront není v podstatě nic závdaného, jen je tak nějak celý zjednodušený a některé herní části se příliš nepotkávají. Například v Supremacy si kromě pozemní války můžete zalétat v Tie Fighteru a snažit se sestřelit pár X-wingů. Souboj velkých lodí nad bojištěm sice vypadá ze země efektně, nicméně funkčně jde o dvě bubliny, které se ovlivňují minimálně.

Nečekejte stejnou melu pěchoty a vozidel jako v Battlefield 4, tady jsou stroje, snad kromě AT-ST, spíše na efekt. Například Speeder Bikes v podstatě nikdo nepoužívá, protože i v Supremacy se nakonec bojuje jen na malém kousku mapy. Nelze zabrat pátý bod, pokud ještě nemám obsazený čtvrtý. A i získávání vozidel je takové podivné. Prostě seberete placku se znakem lodi a do pár sekund se musíte rozhodnout, zda chcete vzlétnout do oblak. Proč nemohu vlézt do lodi přímo a odstartovat ze země?

Podobné je to s hrdiny. Pokud se jedním z nich chcete stát, buď spustíte konkrétní mód nebo hledáte placku, která vás v něj transformuje. Vůbec nezáleží na tom, jak dobře si vedete nebo jestli plníte cíle, prostě jen musíte mít štěstí v tu pravou chvíli být na tom pravém místě. Díky tomu jsou hrdinové často naprosto trapní, pokud se nedostanou do rukou zkušeného hráče. Ovšem pokud je ovládne někdo lepší, dokáží rozhodovat celé bitvy a na řadu přichází efektní souboje Luka Skywalkera s AT-ST, z něhož vychází vítězně mladý Jedi.

Podle mého největší problém Battlefront je matchmaking, tedy přiřazování hráčů do týmů. Probíhá naprosto automaticky a není za ním žádná logika. Máte tak dvacetiprocentní šanci, že se připojíte do vyrovnané bitvy. Většinou jeden tým dominuje a i původně delší módy (Supremacy) se smrsknout na pár minut masakru jedné strany. Horší je, že jakmile se spustí další mapa, týmy nejsou, alespoň, co jsem si všiml během desítek hodin hraní, vůbec proházené. Takže i příští kolo má stejného vítěze.

Střílení samotné jde opět ve zjednodušených botách příležitostných hráčů. Vizuálně vypadají bitvy velmi agresivně, protože to působí, že každý laser letí prostorem tak daleko, dokud do něčeho nenarazí. Na druhou stranu z používání žádné zbraně jsem neměl vyloženou radost. Nejoblíbenějším se pro mě stal Thermal Imploder, takový silnější granát.

Star Wars Battlefront pro PC, PS4 a X1 vyšel koncem listopadu za cenu od 1099 Kč.

koupit na Alza.cz.

Ovšem zbraně mi i přes různé vlastnosti přijdou všechny stejné. Jasně, je tu variace na brokovnici a variace na útočnou pušku, ale obě udělají prázdné „piijů" a konec. Ani postupem na vyšší úroveň za dostatečný počet zkušenostních bodů si neodemknete žádné převratné pistole a celý vývojový strom je hodně zjednodušený.

A teď babo raď, jak hodnotit titul jednostranně zaměřený na fanoušky jedné filmové série, který zkušenějším hráčům nenabízí oproti jiným titulům v podstatě žádné pokročilé herní mechaniky? Problém je, že pro ně není Battlefront určen. Cílová skupina jsou lidé, kteří půjdou za pár dnů z kina a budou si chtít prodloužit pobyt mezi svými hrdiny. A těm Battlefront nabídne přesně to, co očekávají - epické kulisy obřích bitev s úchvatným audiovizuálním zpracováním a nepříliš komplikovanou hratelnost.

Já se k fanouškům Star Wars neřadím a mám pocit, že mezi zkušenějšími hráči byla očekávání jiná. Já chtěl Battlefield ve světě Star Wars, ale nic takového Battlefront není. Je sice pěkný na pohled i poslech, ale je to až příliš zjednodušená variace na známou značku. A vy si vyberte, zda Battlefront koupit, podle toho, do jaké ze dvou popisovaných skupin patříte.

Star Wars: Battlefront

PS2, Xbox, PC