RECENZE Tearaway: Unfolded PS4

Nápady a hravou atmosférou se jen hemží.

VERDIKT: Plošinovka plná originálních nápadů, která se snaží naplno využívat všech ovládacích prvků konzole.

Hra Tearaway vyšla již před dvěma lety na přenosnou konzoli VITA (tehdejší recenze, 8/10). Nyní se s podtitulem Unfolded objevila i na PS4. Jedná se o nový díl nebo předělávku starého? Odpověď překvapivě není až tak snadná. Pokud jste hru na VITA hráli, bude vám často povědomá. Příběh je takřka stejný: v papírovém světě se podíváte do stejných míst, hra tedy očividně staví na staré verzi.

Na druhou stranu si Tearaway zakládá na maximálním využití ovládacích prvků konzole. To platilo na VITA a platí nyní i pro PS4. A protože každá z nich má trochu jiné ovládací prvky (na VITA máte třeba zadní dotykovou plochu, na PS4 má gamepad na zadní straně světlo...), tak muselo být mnoho věcí předěláno. Hra tedy nabízí nejen nové hratelnostní prvky, ale i více či méně překopané lokace. Včetně některých úplně nových. Tearaway Unfolded působí stále svěžím a neokoukaným dojmem.

Tearaway Unfolded od tvůrců slavného LitleBigPlanet je v jádru běžnou 3D plošinovkou. Od konkurence ji odlišuje jednak grafické zpracování, kdy naprosto vše ve hře je zpracováno jako papírové vystřihovánky. Od toho se odvíjí i design levelů, kdy foukáním či rozbalováním do některých předmětů můžete změnit jejich tvar a otevřít si třeba cestu dál.

Druhou premisou hry je pokus o maximální a originální využití všech dostupných ovládacích prvků. Nechci prozrazovat všechny, ale například kombinací stisku tlačítka a pohybového ovládání můžete do herního světa svítit světlem na DualShocku. Toto světlo třeba dokáže spálit určité předměty či hypnotizovat protivníky.

Bubnováním do touchpadu rozkmitáte ve hře trampolínové plošinky. Ve hře můžete sbírat drobné předměty a házet je všemi možnými směry. Takový předmět můžete klidně hodit z obrazovky ven, pomyslně jej chytnout do ovladače a z něj zase vymrštit zpět do herního světa. Do míst, kam jej vámi ovládaná postavička nedokázala hodit přímo.

Takovýchto originálních konceptů je ve hře mnoho a využívá skoro každou možnou periferii. Máte-li kameru, hratelnost ji využívá. Máte-li možnost spustit druhou obrazovku na mobilu či tabletu, hra je zužitkuje také. Právě využití tabletu či mobilu považuji za skvělé pro hraní například s malými dětmi, pro které by byla hra jinak náročná. Jeden hráč může hrát hru a druhý mu ji pomocí tabletu mírně ovlivňovat. Z fotografií se snadno stanou textury, načrtnuté objekty můžete posílat do hry. I malé děti se mohou při hraní vyblbnout, zatímco někdo jiný hraje, jen je zde negativem absence lokalizace.

Kreslení vlastních objektů vás ale nemine ani při hře jednoho hráče. Protože se jedná o papírový svět, hra vás čas od času pověří vytvořením nějakého základního objektu. Ten od té chvíle začne na různých místech využívat. Například poté, co nakreslíte sněhovou vločku, bude váš výtvor padat, kdykoli ve hře sněží. Díky tomuto má hra zvláštní kouzlo, protože si k hernímu světu vytvoříte trošku osobnější vztah.

Tearaway Unfolded vyšlo jen na PS4 v angličtině začátkem září za 1149 Kč.

koupit na Alza.cz.

Osobně jsem, i přes podobnost s VITA verzí (její recenze), byl se hrou spokojen a s chutí jí znovu dohrál do konce. U předešlé verze jsem si stěžoval na délku, která byla tak tak na hranici únosnosti. Nový díl vám díky nového obsahu bez problému vezme sedm až osm hodin, což mi přijde naprosto v pohodě. Nového obsahu a změn je tak akorát, že hra zabaví i hráče, kteří Tearaway zkusili dříve. A hráčům, kteří ji zatím nehráli (počítám, že většina) ji mohu vřele doporučit. Věřím, že se budou dobře bavit nad neotřelými nápady a hravou atmosférou.

Cover image for YouTube videoTearaway Unfolded | Launch Trailer | PS4

Tearaway Unfolded

PS4