RECENZE českého The Wild Age v Early Access

Sympatické Kingdom ve 3D.

Pokud znáte hru Kingdom a je jedno, jestli z mobilu nebo počítače, znáte vlastně i nový titul The Wild Age. Vysvětlení je prosté, český vývojář Martin Markus Mastný, který nedávno tuto hru vydal na Steamu do Early Access, se totiž touto legendární hrou více než inspiroval a nijak to ani nezastírá. Nejde ale o žádnou sprostou kopírku převedenou do 3D grafiky. Naopak! Vše je pojaté jako pocta, které požehnali i vývojáři původní hry Kingdom.

Pokud vám herní koncept nic moc neříká, vězte, že jde o jednoduchý princip. Jeho podstatou je budovatelský mikro management s prvky survival a tower defense. Základním prvkem je, že hráč ovládá pouze jednu hlavní postavu, o kterou nesmí přijít a vše ostatní (výroba, stavba, nábor nebo obrana) řídí nepřímo pokládáním mincí na ta správná místa. Celé to tedy můžeme shrnout pod pojem středověká tower defense strategie.

Zatímco Kingdom si zakládá na 2D plošinovém zobrazení, The Wild Age má izometrickou kameru a 3D prostředí. Postavou lze tedy pohybovat nejen dopředu a dozadu, ale také do stran, což jednak velmi pěkně vypadá, ale také trochu ztěžuje pohyb. Je třeba se totiž vyhýbat překážkám a například při přechodu přes vodu je nutné trefit mostek.

Rozmístění budov a dalších objektů je v 3D přehlednější. Nicméně vy sami nemůžete určit, co se kam postaví, místa jsou pevně dána a jakmile vylepšíte městské centrum, nové budovy jsou postaveny automaticky. Nicméně obranné věže a zdi už řešíte sami a je na vás, které z nich na vyznačených místech postavíte a které necháte bez povšimnutí.

I když herní koncept působí skutečně primitivně a celé The Wild Age je spíše oddychovou hrou, zdání přeci jen klame. Fungují zde skryté mechanismy, které postupně odhalujete buď vlastním hraním, nebo poctivým čtením nápovědy a herních tipů.

V začátcích proto není těžké vyrobit chybu z neznalosti. Například kácením stromů vytváříte louky, na kterých se začne generovat lovnou zvěř. I když jste do mýtiny investovali čas a peníze, vše je ztraceno ve chvíli, kdy na tomto prostranství cokoli postavíte, byť by se jednalo o pouhou obrannou věž pro lučištníky. Zvěř se zde už prostě neobjeví. A takových věcí je zde více, což značí určitou hloubku a nutnost věnovat pozornosti i zdánlivě nepodstatným detailům.

Největší starostí je ale samozřejmě shánění nových mincí a jejich rozdělování. Obě činnosti, pokud se dělají neuváženě, mohou mít fatální důsledky a opět se vyplatí vše dobře zvážit. Peníze generují farmy (mimo zimní období), ale i lesníci a lovci zvěře. Mince získáte také od obchodníka, kterého vyšlete (za peníz) na obchodní pochůzku, po které vám vysype hrst mincí, ale vždy až druhý den ráno. Později se dá využít i banka, do které můžete ukládat volné mince a dostávat s časovým odstupem úroky.

Cover image for YouTube videoThe Wild Age - Micromanagement Strategy Game 💰Game Guide|Gameplay Preview|

Koloritem je střídání dne a noci, přičemž jakmile se nad krajinou rozprostře noc, z portálů na obou koncích mapy vyskáčou nepřátelé, kteří otestují pevnost vaší obrany. Důležité je také pochopit, že hlavní postava, kterou ovládáte, se nedokáže nijak bránit, takže pokud nepřátelům nedokážete zavčasu utéct do bezpečí i dobře rozehraná hra okamžitě končí a nepomůže ani žádná uložená pozice neboť daná úroveň se prostě ukončí a musíte ji rozehrát znovu.

The Wild Age jinak v Early Access nabízí ke hraní celkem osm úrovní (ostrovů) ve třech obtížnostech a s rozličným zadáním jako je přežití určitého počtu dní, zabití předepsaného počtu nepřátel atd. S každým odemčeným ostrovem se odemknou i nějaké nové prvky a možnosti. Další herní volbou je režim volného hraní a je zde i funkční editor úrovní. Celkově vzato, v této fázi rozpracovanosti je hra vlastně v pohodě dohratelná a navíc nabízí end game obsah, který se podle slov autora bude ještě rozšiřovat.

Z toho, co jsem zatím odehrál, mám velmi sympatický dojem. Ano, jsou zde drobné technické potíže (třeba motion blur jsem na 21:9 monitoru musel vypnout, bolely mě z toho oči), ale jelikož komunita hlásí, co se libí a co ne, přesně to splňuje účel Early Accessu. Je jen otázkou času, kdy bude hra v ideálním stavu, aby hráčům plně vyhovovala. Zdá se ale, že většina věcí je více méně dotažená a dolaďují se detaily, které The Wild Age ještě vylepší a zpříjemní.

Držím palce, ať se vše podaří a oceňuji, že česká hra od českého tvůrce má pochopitelně i českou lokalizaci. Cena je rovněž přijatelná, takže mohu koupi s klidným srdcem doporučit už nyní. Pokud byste si přeci jen nebyli jistí, lze vyzkoušet i bezplatné demo a to se v dnešní době už jen tak nevidí.