Renegade Ops

Takhle se musí na šíleného pekelníka!

Klasické "top down" střílečky, tedy akční nářezy, na které nahlížíte z pohledu ptačí perspektivy, jsou dnes už vskutku obvyklou herní kolonkou, kde se toho ani moc nového vymyslet nedá. Prostě jednou páčkou joypadu ovládáte nějaké vozidlo či raketku a druhou v celém rozsahu 360° kropíte vše, co se kolem vás pohne. Ani nová stahovatelná arkádička od tvůrců série Just Cause jménem Renegade Ops není tolik jiná, nicméně vše zabaluje do tak znamenitého kabátku s několika čerstvými prvky, že se ze zažitého pojetí tak trochu v dobrém vymyká.

Takovéto hry o smysluplném příběhu moc nejsou, takže ani zde nepřekvapí jasně přiblblá a klišoidní zápletka s jedním pekelným magorem, který si říká přiléhavě Inferno a jenž se svojí armádou rozlezlou po celém světě chce normální lidstvo prostě ovládnout. A proto tu je jeden nesmlouvavý generalissimus Bryant, jenž se svojí partičkou čtyř vojáků z jednotky Renegade Ops zatne zlořádovi tipec v devíti úrovních kampaně, která vám podle zvolené obtížnosti zabere kolem 4-6 hodin.

Renegade Ops je totiž na dnešní změklé poměry pěkně tuhou gameskou, tedy pokud hrajete nejméně na druhý ze tří obtížnostních stupínků, na čemž se největší měrou podepisuje trochu neblahý fakt, že tady v úrovni, která vám celá zabere zhruba kolem 20-30 minut, neexistují vůbec žádné záchytné checkpointy. Takže pokud dáchnete, tak celou misi začínáte trochu mrzutě pěkně znovu od začátku. Navíc se utkáváte samozřejmě s drtivou přesilou nepřítele, v poslední misi až totálně absurdní, který proti vašemu kolovému transportéru nebo bojovému vrtulníku neváhá nasadit vše, od pěchoty a plamenometníků, přes obrněnce a tanky, až k raketometům a vrtulníkům, včetně závěrečných finálek proti samotnému Infernovi, jenž trůní v nějakém vypečeném a silném vehiklu.

A hardcore hraní opepřuje ještě velmi nepříjemný striktní časový limit tří minut na všechny hlavní rozkazy v misi, který ale naštěstí jednak vesměs postačuje a druhak se spustí až po určité době od zadání mise, takže zas tolik neobtěžuje, ale i tak jej považuji za jasně nejhorší vlastnost celé hry. Nicméně pokud vše do té zadané doby nestihnete pořešit, opět vás čeká restart kompletně celé mise. Takhle to vypadá, že hra je jen pro silné nátury, ale laťku náročnosti zase trochu snižuje znamenitý prvek upgradu vašeho vozidla ve třech liniích. Za každý splněný úkol či zabitého nepřítele dostáváte zkušenostní bodíky do vašeho levelu, jehož zvyšování vám zase dodává měnu na nákup různých vylepšení, jako je delší život, vyšší výkon zbraní a podobně.

A úhelný kámen se skrývá v tom, že bodíky sbíráte neustále klidně i v jedné misi, kterou několikrát kvůli zabití opakujete a při každém Game Over si nastřádané body měníte za vybrané upgrady, jež se hned projeví na schopnostech vašeho bojového vozidla. Z toho tedy plyne, že skoro každý nový pokus o zdolání úrovně už máte k dispozici silnější výzbroj a schopnosti než dříve, takže se zvyšuje pravděpodobnost, že tuhou úroveň už docela v pohodě pokoříte.

Hodně ovšem také záleží na tom, jakou postavu a k ní i příslušné vozidlo si vyberete. Opět si z kvarteta vojáků (PC verze dostane jako bonus i pátý charakter s Half-Life buginkou) můžete před startem libovolně zvolit, protože každý má k vozidlu jinou speciální schopnost. Jeden transportér se dokáže na chvíli totálně obrnit, druhý vystřeluje EMP šoky a třetí zase dokáže povolat letecký úder. Ten jsem si vybral já a nelitoval jsem. Hra vás totiž dokáže od prvních chvil ohromit nejen neustále rozdmýchávaným tempem skvělé akce skrze rozmanité hlavní i vedlejší nepovinné úkoly za achievementy, ale hlavně naprosto vynikajícím ztvárněním bojů i prostředí v prakticky svobodném světě, kde můžete v rámci lokace jezdit kam je ctěná libost.

Anonymní prostředí nabízí v drtivě precizní a extrémně detailní grafice pouště, lesy i industriální zóny ve dne i v noci, stejně jako vynikající zničitelnost skoro všech objektů na scéně a vskutku spektakulární výbuchy a exploze. Znamenitý obrázek doplňuje navíc skvělá prezentace příběhu pomocí kreslených komiksových oken, takže bych se nebál hru označit za nejlépe vypadající arkádovou střílečku současnosti! Trochu déle jsem si pouze musel zvykat na ne zcela přesné ovládání vozidla, jež ale na bojišti nemusí zůstat osamocené, protože do kooperace si můžete přizvat jak ve splitscreenu, tak i online až tři další pomocníky, kteří se chopí zbývajících charakterů z jednotky Renegade Ops.

VERDIKT: Renegade Ops ryze klasickou hratelnost zabaluje do prvotřídního obalu fantastické grafiky s volným a zničitelným prostředím a skvělými výbuchy, kdy vyšší obtížnost vynahrazuje praktickým růstem vašeho bojového stroje, který s každou absolvovanou misí stále více sílí. To vše se podepisuje na zábavné a živelné hratelnosti, kterou si parádně užijete jak sami, tak i v kooperaci, ale v níž vás může nepěkně rozhodit nepříjemný časový limit a vyšší obtížnost s misemi zcela bez checkpointů.

Renegade Ops vyšla jako stahovatelná hra s vyšší velikostí přes 2 GB na XBLA za 1200 bodů a na PSN za 15 dolarů. 14. října Renegade Ops vyjde také pro PC na Steamu za 13 euro.

8 / 10

Renegade Ops