REPORTÁŽ Pavla Oreški z návštěvy konferencí EA a UbiSoftu na E3

Názory na oznámení i s oznámkováním reakcí publika.

Letos jsme si čtyři pondělní E3 konference rovnoměrně rozdělili. Ačkoli to znamenalo, že jsem nešel ani na Xbox ani na PS4 (kde byl Martin Zavřel), nemám proč být smutný. Zaprvé proto, že od EA jsem nečekal moc a přitom viděl mnoho a na UbiSoft jsem minulé dva roky prostě neměl štěstí. I když jsem měl pozvánku, tak jsem se dovnitř v minulých letech prostě nedostal. Ale dost bylo vzpomínání, vrhněme se do budoucnosti.

Electronic Arts konference na E3 2013

Přesně tak totiž EA pojali nejen svou E3 tiskovku, ale s novou generací konzolí, konkrétně pouze s PS4 a Xbox One spojili svůj osud. Skoro to vypadá, že nemají jiný plán, takže kdyby obě konzole neuspěly, asi bude ve velkých problémech i EA. Na druhou stranu i jejich zásluhou jsou obě výkonné mašinky zase o něco atraktivnější.

Konference se na rozdíl od minulých let konala na jih od Convention Center, kousek od haly s presentací Xboxu i PS4. Pro mě to znamenalo hodinovou procházku, kterou jsem ale zvolil úmyslně, abych si konečně koupil datovou simku. Doufám, že se vám živé foto i textové zpravodajství z centra dění líbí. Ještě musím zmínit okolí sálu, kde se tiskovka EA konala. Jde o univerzitní kampus, který byl po průchodu špinavým a smradlavým centrem LA balzámem na duši. A nosní dírky!

Ale vrhněme se na hry. Pro mě osobně nemohla EA odstartovat ničím lepším než Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Ostatně podobně naladěni byly skoro všichni v sále a kromě dvou dalších her, o kterých si povíme později, sklidili zombíci největší potlesk. Na druhou stranu kombinace FPS a tower defense nikdy moc nefungovala a i živá ukázka z hraní působila staticky. Popravdě bych si Garden Warfare zahrál spíše jako singleplayer, ale doba je holt taková. Reakce publika: 1-

Titanfall od Respawn tu byl sice zmíněn, ale neviděli jsme toho tolik, jako na Xbox One konferenci. Přesto na tuhle hru EA logicky musí hodně sázet, což bylo vidět i na obří hýbající se soše v předsálí. Ze záběrů, které jsem viděl, na mě ovšem nedýchlo nic zajímavého, ve zkratce bych Titanfall popsal jako o singl osekaný Call of Duty s velkou plechovou příšerou v centru bitvy s prostředím připomínající Crysis. Reakce publika: 3.

Nejvýše hlasivky vřískajících teenagerů převlečených za seriózní novináře sklidil mini teaser na Star Wars Battlefront. Až mě zamrazilo. Reakce publika: 1*

Need for Speed: Rivals vypadalo na obřích plátnech sice úchvatně graficky, což bylo podpořeno skvělým zvukem, ovšem hratelnostně je to pěkný zmatek. Nějaká novinka? Tím, co rezonuje letošní E3 je rozhodně persistentní online svět a ani NFS se mu nevyhnulo. Ale potřebujeme být neustále na dosah kamarádům ve všech hrách? V NFS mi neustálé připojení přijde jako uměle našroubované na známý koncept než vlastnost, která by měla tuhle sérii posunout vpřed. Navíc mi přišlo hloupé, jak bylo „živé hraní" nahráno. Bylo na spojení dvou her v jednu něco zajímavé? Ne, protože oba hráči se téměř nepotkali. Reakce publika: 2-

Dragon Age Inquisition sice ihned po zobrazení loga roztleskalo všechny, ale nedostatek informací po skončení renderu sál zase schladil. Jak přesně Dragon Age 3 definuje nextgen RPG? To se kvůli datu vydání až za rok a půl asi nedozvíme ani na výstavišti. Reakce publika: 3

E3 filmeček Dragon Age 3

Show kolem EA Sports her byla jako každý rok spíše pro Američany. Však jste měli vidět týpka vedle mě, jak při oznámení UFC zvedal pěst ke stropu a pořvával „Yeaaah". Ale zase nemám pocit, že by s novou generací konzolí přišlo něco speciálního. Grafika samozřejmě poskočila o ohromný kus vpřed, ale kromě lepší detekce pohybů nic převratného. Alespoň jsme se jednou zasmáli, když se nás maník z UFC zeptal, jestli chceme cítit, jaké to je dostat pěsťovku do tváře. Reakce publika: 2

Battlefield 4 multiplayer vypadal opět graficky perfektně a zvuk otřásal základy celé budovy. Navíc 64 hráčů v pozadí bylo působivých! Ale všimli jste si, že celá mise byla v podstatě naskriptovaná, hlavní hrdina a jeho parta nesmrtelní? Takže kromě hezkého průchodu misí jsme asi reálné hraní online neviděli. Nicméně se nemohu dočkat, až se dostanu ke stánku, kde si budu moci BF4 osahám na vlastní pařáty. Reakce publika: 2

Celkově mi pocit z EA tiskovky kazilo všude viditelné naskriptování všech živě hraných demoverzí. Jakoby se autoři báli ukázat, že hrají hru, že může přijít lidská chyba. Chápu, že na konferencích není místo na dlouhé experimentování a nepovedené akce, ale takhle na mě předváděčky prostě nepůsobily dobře.

Na druhou stranu mělo EA skvělou show, kterou jsem minulé dva roky nezažil. Hlavní podíl na tom měla doslova vymodlená pokračování, v čele s další hrou ze série Mirror's Edge. Jak EA začali, tak také skončili, aneb vypustili pořádnou bombu. Reakce publika: 1*

UbiSoft konference na E3 2013

Teď už to mohu říci naplno: za vstup na show UbiSoftu musíme poděkovat kolegovi ze Score, který na E3 nejel a tudíž mi uvolnil místo v sále starého divadla v centru LA. Nicméně jsem se opět naučil něco nového: „Když si vytiskneš pozvánku s kódem, zkontroluj si, že se kód vytiskl celý!". Abych se nacpal do autobusu směr Downtown, musel jsem použít všechny chvaty a hmaty mé okouzlující osobnosti. Nakonec se povedlo a já se uvelebil v sálu, čekajíc na začátek. Dlouhou chvíli jsem si krátil kvízem, který běžel na velkém plátně, tak jako prý každý rok. Z něho jsem se dozvěděl například to, že série Rayman je stejně stará jako výstava E3!

Pódium vypadalo jak z osmdesátých let a tak jsem tipoval, že bychom se mohli dočkat oznámení pokračování Blood Dragon. Logičtější se zdálo býti Just Dance 2014, ale Ubi začal Rocksmith 2014. Nicméně ještě předtím, než vůbec někdo vyšel na pódium, lidé začali spontánně tleskat. Na tom je krásně vidět, že EA nevyhrála cenu za nejhorší společnost v USA jen tak pro nic za nic. Tedy aspoň Ubi mají lidé v lásce víc než EA. Reakce publika: 2

Video z mulťáku Splinter Cell mě nadchlo snad jen hlavně technologií, kterou nedávno představil Microsoft pod názvem IllumiRoom. Nicméně opět jen renderovaný filmeček, stejně jako u Raymana, The Mighty Quest for Epic Loot (už dříve ohlášená F2P) a South Parku. To byl hlavní rozdíl oproti EA, která sice velmi kontrolovanou formou, ale přeci jen hlavně ukazovala všechny svoje hry v pohybu. Naproti tomu při presentaci Ubi se většina sálu téměř neustále smála ať už vtipným videím nebo potrhlé moderátorce. Francouzi jsou více v pohodě. Každopádně čím více ukazovali Ubi pouze trailery, tím méně potlesku se jim dostávalo. Reakce publika: 2-

První ještě neprosáknutý kousek bylo The Crew. Opět jsme byli upozorněni na persistentní svět a obecně celý popis až nebezpečně připomínal nové NFS (DriveClub či Test Drive Unlimited). Samozřejmě kromě otevřenějšího světa a volně modifikovatelných vozidel. Na druhou stranu grafika mi přišla mnohem horší než u letošního Need for Speed na Frostbite 3. Nejvíce mě do očí praštili před auty nepřirozeně uhýbající chodci. Nikoho pochopitelně nepřejedete, takže každý po vlastních pohybující se jedinec se podivně zlomí v pase a tím se vám vyhne. Ubi nemá tak propracovaný engine, protože hned zpočátku ukázky bylo vidět nepříliš povedenou detekci kolizí. Zatím na mě působí The Crew jako generické ježdění, které do světa díru neudělá. Reakce publika: 2-

Video z hraní The Crew

Všechny přítomné dosti zklamal vítěz minulé E3 - Watchdogs. Viděli jsme stejný trailer, který už dříve unikl a žádné živé hraní? Chápu, chtěli si ho schovat na vystoupení u Sony, ale takhle celá zmínka nechala na jazyku hořkou pachuť, jako když si v Downtownu dáte v zaplivaném bistru zapečené brambory. Reakce publika: 4-

Just Dance 2014 asi nikoho nepřekvapil, snad jen tím, že umožní hrát až šesti lidem naráz. Ale jak je to možné, když nový Kinect prý umí registrovat jen čtyři postavy? Že by nové Playstation Eye bylo výkonnější? Nebo nejde o šest lidí před obrazovkou, ale o čtyři + další dva u tabletů nebo ovladačů, kterými ovlivní dění na obrazovce? Tak jak jsme například viděli u jediné dnešní zmínky o Wii U (o nepodpoře VITA škoda mluvit)? Reakce publika: 3-

Rabbids Invasion mě příjemně překvapili a může jít o zásadní titul pro Xbox One v jeho snaze o zabodování mezi příležitostnými hráči. Osobně se musím přiznat, že dívat se na animovanou pohádku a ještě si u toho zasoutěžit, to zní jako skvělá zpráva. Reakce publika: 4

Assassin`s Creed 4 působil úplně stejně hloupě jako Watchdogs. Animované filmečky v Ubi dělat umí, ale je potřeba jimi zasekat tolik času na tiskovce? Z grafiky AC 4 stříká Far Cry 3 jako krev z useknuté ruky ve filmech Quentina Tarantina. Reakce publika: 2-

Trials Fusion (pokračování Evolution na rok 2014) a Frontier (mobilní odnož série) budou sice hezké hry, ale zase nebylo vidět nic moc nového. Nejprve jsem si myslel, že budou oba tituly nějak propojené, že je budete moci hrát na konzolích i tabletech. Ale ouha, není tomu tak. Reakce publika: 3-

Naštěstí největší bombu si Ubi nechali nakonec. Tom Clancy's The Division vypadalo naprosto úchvatně, ale kromě toho jsme opět neměl pocit, že vidím hratelnostně něco nového. FPS MMO bez jakékoliv originality? Průchod misí byl generický, jediné, co mě zaujalo, byly skvěle provedené animace. Je vidět, že The Division je konečně skutečným nextgen titulem Ubi. Reakce publika: 1-

Video z hraní Tom Clancy's The Division

Ačkoliv konference Ubi byla atmosférou v sále uvolněnější a docela dost jsme se s kolegy zasmáli, chyběli ji skvělé momenty a překvapení, které dokázali z rukávu vytáhnout EA. Celé portfolio Ubi mi připadá rok od roku uniformější. Lidé pracující pod Ubi po celém světě "vyprdávají" jedno vejce vedle druhého, které se od sebe liší jen zabarvením neboli zasazením prostředí. Sorry Ubi, tuhle E3 jsi rozhodně nevyhrál.

Na videozáznamy obou konferencí se podívejte zde, více o nich šla řeč v E3 podcastu nebo živém LIVEBLOGu, o konferencích Microsoftu a Sony reportoval Martin Zavřel jinde. Tento článek vyšel v rámci vlastního zpravodajství Eurogameru přímo z místa konání veletrhu E3 2013 v Los Angeles - více o jeho pokrytí.