RECENZE Resident Evil 4 Ultimate HD Edition PC

Jaký je návrat hratelnostně o dvě generace zpátky?

Kolega Martin Zavřel se mnou asi nebude souhlasit, ale série Resident Evil to má za sebou. Nevěřím, že by mě jakýkoli budoucí díl chytil a nepustil tak jako dřív. Právě čtvrtá inkarnace, kterou jsem hrál před šesti lety na Wii, mě ke slavné značce Capcomu přivedla. Až potom jsem objevil původní trilogii. Resident Evil 4 je mnohými považován za nejlepší ze série, a tak jsem rád souhlasil, že se k němu po letech díky nově vydané Ultimate HD Edition pro PC vrátím.

Nicméně jsem vytáhl kalkulačku a zjistil, že současná verze je již sedmou v pořadí. Počítejte se mnou. Původně byl Resident Evil 4 pro GameCube, posléze Playstation 2, PC, Wii, iOS, Xbox 360 a PS3, a teď znovu na PC. Co se tedy od minule změnilo? Za docela vysokou cenu dvaceti eur (550 Kč), resp. 399 Kč (krabicovka od Cenegy) dostanete, co se obsahu týče, původní hru a Separate Ways.

Na PC můžete konečně využít klávesnici a myš, i když netuším, proč to nešlo už poprvé, kdy jste se bez gamepadu neobešli. Pro pár zarputilých myšařů a klávesařů jistě dobrá zpráva, pro nás ostatní, schopné používat gamepad, zbytečnost. Proč? RE 4 už je prostě hra stará dvě generace a Capcom se bál do ovládání říznout hlouběji. Schvaluji věrnost tradici ve smyslu nemožnosti střílet a chodit, nicméně ostatní relikvie minulosti bych si klidně nechal ujít. Třeba myší se neotáčíte, jako v jakékoli jiné PC hře, ale rotujete kamerou kolem hlavní postavy.

Zapomeňte na to, že kam koukáte, tam jdete. Ne, chůze je oddělená od pohybu myší, protože doleva a doprava se otáčíte klávesami A a D. Při cupitání po mlhou protkaných vesničkách se na to dá zvyknout, ale horší je přechod z chůze do střeleckého postoje a zpět, kdy kamera lítá jako splašená koza.

Navíc je putna, jestli sledujete něco nad nebo pod sebou, protože jakmile vytasíte pravým tlačítkem myši pistoli, Leon srovná mířidla přímo před sebe. To je silně matoucí, hlavně když jste pod tlakem, snažíte se utéci přesile a zároveň alespoň pár vesničanů trefit kulkou do hlavy. Zkrátka, jestli můžete, zapojte konzolový ovladač, s nímž to sice také není žádná moderna, ale pořád je ovládání intuitivnější než po PCčkářsku.

Podstatně vylepšená je grafika. Nemá cenu zastírat, že ze všech dosavadních verzí vypadá nejlépe. Rozlišení, jaké chcete, vyhlazování, poprvé možnost hrát v plných šedesáti FPS a vylepšené textury. Jenže přechod do HD je dvousečná zbraň. Na jednu stranu je všechno ostřejší, ale zase si všimnete očividných omezení, s nimiž autoři museli dříve počítat. Na Wii jsem díky nižšímu rozlišení v podstatě nikdy nedohlédl "na konec" scény, kdežto ve FullHD je prostě vidět, jak úzký koridor kolem vás je a že za ním je rozplizlá textura.

Resident Evil 4: Ultimate HD Edition pro PC vyšlo na Steamu koncem února a 14. března levněji i jako krabicovka od Cenegy.

Posledními drobnými úpravami je integrace Steamu, takže máte k dispozici ukládání do cloudu, achievmenty a pár sběratelských karet.

Startovní trailer z reedice

Na devět let starou hru jsou HW nároky poměrně krvavé. Ačkoliv třeba finální Titanfall mi běží na plné detaily ve FullHD kolem čtyřiceti snímků za vteřinu, na stejné nastavení jsem se u RE4 HD Ultimate Edition musel spokojit se třiceti.

VERDIKT: Kdokoli hrál Resident Evil 4 dříve, nemá důvod investovat nejnovějšího portu. Klidně mě označte za zpátečníka, ale na Wii mě Leonovo dobrodružství bavilo více. Na druhou stranu, pokud jste čtyřku nehráli a nemáte problém s ovládáním nebo herními postupy, které jsou dvě konzolové generace staré, budete se skvěle bavit. Můžete si doplnit pařanské vzdělání, dostanete skvělý béčkový horor a zjistíte, jaký byl poslední slušný Resident Evil.

5 / 10