If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Rozhovor o konci časopisu LEVEL ve staré podobě

O důvodu, okolnostech, pocitu z odstavení i budoucnosti.

Páteční oznámení vydavatelství Burda Praha o jeho ukončení vydávání papírového časopisu Level vyvolalo napříč domácí scénou podzvižení, až si ho kvůli osmnáctileté tradici všimla i neherní média. Zpočátku to vypadalo jako krach dalšího papírového časopisu v řadě, který mnozí věštili už před mnoha lety z neodvratitelných ekonomických důvodů a tvrdé internetové konkurenci, ostatně stejně zavírají krám i přední tištěné magazíny ve světě.

Nicméně postupem času vyplavalo na povrch, že situace je krapet zašmodrchanější a že o definitivní zánik Levelu tak úplně jít nemusí. Někteří insideři ji dokonce neváhali označit pojmem "hostile takeover", tedy tzv. nepřátelské převzetí, jelikož odprodej časopisu byl realizován bez vědomí a proti vůli staré redakce, která prací pro Level žila a dýchala. K obdobnému případu u nás došlo v minulosti pouze jedinkrát, v roce 2006 na serveru GameZone specializovaném na hraní multiplayerových her. Český Telecom tehdy ze dne na den nečekaně změnil dodavatele obsahu i technologie, čímž odstavil svého dosavadního smluvního partnera. Avšak ve finále tento kotrmelec nedopadl příliš dobře, protože veškerá hráčská komunita se ihned přesunula na narychlo založený a dodnes běžící GamePark, kdežto GameZone bylo za pár let zavřeno.

I o těchto ožehavých tématech jsme si povídali se zástupcem šéfredaktora zrušené staré podoby Levelu. Zdeněk Princ o víkendu poskytl Eurogameru tento otevřený rozhovor, zatímco nový držitel značky Ondřej Průša a lidé s ním spojení se před okolím opevnili bobříkem mlčení.

Kdy jste se vlastně v redakci o ukončení vydávání dozvěděli? Co ti blesklo hlavou v moment, kdy ta zpráva přišla? Měli jste čas se s čtenáři v papíru nějak rozloučit?

Zdeněk Princ, zástupce šéfredaktora zrušeného Levelu.

O ukončení vydávání jsme se dozvěděli až po odevzdání Levelu č. 230 do tiskárny, takže jsme už bohužel neměli možnost cokoliv změnit a jakkoliv se se čtenáři rozloučit. Hlavou mi blesklo právě tohle - nemožnost říct lidem po více než 18 letech vydávání časopisu alespoň to nashledanou - to jsme ale ještě nevěděli o tom, že celá situace nakonec dopadne tak, že značka Level změní pouze vydavatele, který má zřejmě v úmyslu s tvorbou časopisu pokračovat.

Bylo ukončení Levelu v Burdě vážně na spadnutí už někdy v minulých letech? Přeci jen ta prodejní čísla nejsou vysoká již déle. Řešila se tato možnost už při odstranění VideoDVD? To loňské zlevnění o 60 Kč asi nijak nepomohlo?

Ta čísla byla rok od roku nižší, pevně ale věřím tomu, že pokud by vydavatelství vyhodnotilo, že je časopis ztrátový, ukončilo by jeho vydávání dříve. Zlevnění časopisu byla snaha přilákat nové čtenáře, při pohledu na veřejně dostupné statistky prodeje tento krok ale ve výsledku valný efekt neměl.

Kolik lidí podle tvého odhadu dojde v důsledku těchto změn o práci nebo se budou muset začít živit nějak jinak než hrami?

Myslím, že všichni, kdo se podíleli na tvorbě časopisu, jsou natolik zkušení a pro trh důležití, že své uplatnění v herním zpravodajství určitě najdou, otázkou však je, zda sami chtějí. Pro mě je teď z pozice šéfredaktora Hrej.cz směrodatné stabilizovat tým autorů, kteří psali pro Level i pro Hrej, a nabídnout jim takové podmínky, aby zůstali.

Nevnímáš zpětně jako taktickou chybu, že vznikla vaše herní odnož zdarma na webu s podobným (jen aktuálnějším) obsahem, kterou si vydavatelství de facto kanibalizovalo prodeje placeného papíráku?

To si nemyslím. Ačkoliv vydavatelství vedlo dva herní projekty, které čistě z logických důvodů sdílely jednu redakci, fungování a administrativa byla oddělená. I to je ostatně důvod, proč Hrej.cz funguje dál pod vedením Burda Praha.

Kolik by dle tvého názoru musel v současnosti Level stát korun, aby dokázal přimět více čtenářů ke koupi?

Těžko říct, kde je ta hranice, ale myslím si, že 200 Kč za časopis s plnou hrou je více méně v pořádku, záleží to na tom, o jakou hru se jedná. V případě vyškrtnutí přílohy, by pro mě z pohledu obyčejného čtenáře bylo přijatelných 80 Kč. Bavíme se tu ale jen hypoteticky. Nevím, nakolik by podobný model fungoval ve skutečnosti.

Můžeš nyní prozradit, jestli jste měli nějaké interní cíle, pro jejichž splnění by Burda nechala Level pod sebou dál vycházet? Neuvažovalo se ještě o nějakém jiném řešení situace - třeba snížení počtu stran, zmenšení redakce, přechod na digitální placenou aplikaci, vydávání Levelu jako jen plně hry bez časopisu atd.?

Je vcelku jasné, že pokud se časopisu z nejrůznějších důvodů nedaří, přemýšlí se například nad způsoby jak ušetřit a přesunout finance jinam. Co se týče snížení počtu stran, nejedná se o tak závratnou částku, která by měla ve finále na něco vliv. Pracovat z domu a tím snížit náklady na redakci se nabízelo, ale pro fungování všech mechanismů to zkrátka není optimální. Digitální placená aplikace s elektronickou verzí časopisu je takový malý mýtus - všichni čtenáři jsou přesvědčeni, že by právě digitální verze něco zachránila, v praxi je to ale spíše naopak. Majitelů mobilních zařízení, v tomto případě tedy spíše tabletů, samozřejmě přibývá, ale s tak nízkou cenou a vysokými vstupními náklady na vývoj digitální verze je to ztrátový byznys. A nakonec vydávání časopisu bez přílohy - to je věc, která je relativně riskantní a nikdo si nemůže dovolit něco si za běhu jen tak vyzkoušet. Jinými slovy, pokud se příloha zruší a upraví se podle toho cena, je téměř nemožné v případě neúspěchu něco vracet zpátky. Já osobně chápu tendence vydávat časopis do 100 Kč s kvalitním formátem a papírem, ale otázkou pro spotřebitele je, zda by je pak samotný časopis ve skutečnosti opravdu zajímal natolik, abychom opět nebyli ve ztrátě. Vezmeme-li v potaz, že ukrojíme 50 procent ceny, je nutné, aby si časopis v podstatě okamžitě koupilo dvakrát více lidí. Jednoduchá, leč smrtící matematika.

Do kdy budou přístupné webové archívy časopisu pro předplatitele? Měli jste jich překvapivě pořád hodně (okolo 2 tisíc), co jim bude nabídnuto?

Ohledně webarchivu se to momentálně řeší a nerad bych něco prozrazoval předčasně. Předplatitelé se všechny informace dozví z letáčku, který bude u čísla přiložen. Abych zažehnal paniku - o své peníze určitě nepřijdou a budou novým vydavatelstvím kontaktováni.

Byli nějací další zájemci o značku kromě ex-šéfredaktora Ondřeje Průšy? A mohlo by vedení Burdy nějak komentovat tu spekulovanou cenu?

Tuhle otázku ze své pozice nemohu bohužel komentovat.

Jak by ses díval na to, pokud by Level začal už od příštího měsíce pod novým majitelem vycházet dál, ale s jinou redakcí? Byl bys rád, nebo převáží ten druhý, osobní pohled ze ztráty práce?

Čistě z mého osobního hlediska se s tím peru a pravděpodobně ještě nějaký ten čas prát budu. Na jednu stranu jsem rád, že Level zřejmě neskončí v propadlišti dějin a v nějaké formě bude za čas vycházet dál. Samozřejmě se mi ale nelíbí, že jsem byl spolu s ostatními ze dne na den odstaven od práce, kterou většina z nás bere jako srdeční záležitost. Jistě, dokážu se přes to přenést a soustředit síly jinam, mrzet mě to ale asi jen tak nepřestane.

Pokud by přišla nabídka od nového držitele značky na spolupráci, jak bys na ní reagoval? Máš zprávy, jestli k němu někdo že staré redakce a autorů Levelu přejde?

Nechci se tu teď kategoricky stavět na zadní a zapírat, že bych do toho nešel, faktem ale je, že se teď stoprocentně věnuji Hrej.cz a situaci kolem Levelu budu sledovat zpovzdálí. Zprávy o přesunu autorů mám, ale stavím se k tomu dost benevolentně - v zahraničí zcela přirozeně funguje způsob freelancingu a ten hodlám podporovat.

Asi se nejde nezeptat na jiné citlivé téma: Nepovažujete se tímto odprodejem bez vašeho vědomí coby stará redakce trochu nestandardně odstrčeni od kormidla, resp obejiti? Nezhorší to vztahy uvnitř Burdy do budoucna?

Ona to ve výsledku zas tak nestandardní situace není, vnímáme to ale především na té rovině emocionální, kde to logicky dost bolí. Samozřejmě to má dopad i na osobní životy v souvislosti se ztrátou zaměstnání, věřím ale, že to všichni členové redakce včetně Tomáš Krajči za Hrej.cz dokážou překonat.

Zatím čistě hypoteticky - Myslíš, že by čtenáři přijali najednou úplně jinou redakci Levelu, pokud by hned po měsíci začal znovu vycházet v nějaké restartované verzi? Nehrozí, že ji budou bojkotovat, viz třeba kauza GameZone vs. Gamepark? Nebo složení redakce a jméno vydavatele je pod rozlišovací schopnost čtenářů papíráku?

Nemyslím si, že je to pod rozlišovací schopností čtenářů, spíše naopak. Vnímám negativní i pozitivní komentáře této situace a samozřejmě mě těší, když nám čtenáři zachovávají přízeň právě proto, že to jsme zrovna "my". Na druhou stranu si ale nemyslím, že by to pro čtenáře nějaké budoucí inkarnace Levelu měl být problém - rybníček autorů je v ČR dost malý a jména se zákonitě opakují.

Jak si jako autor Levelu subjektivně vysvětluješ, že Score se dle auditu prodávalo dvakrát více než vás? Čím to?

Stejnou otázku jsem si často pokládal, ale odpověď na ní nemám. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že Score vychází v dvojnásobném nákladu, což logicky ovlivňuje míru prodeje. Přepočteme-li to na procenta, v únoru prodalo Score 46 procent svého nákladu, Level 33 procent. Takže možná stačilo jen zvýšit náklad, kdo ví...

Máte nějakou studií nebo představu, odkud se vlastně v dnešní době herních webů rekrutují tisíce čtenářů (kupující) papírových časopisů? Co je to typologicky za lidi? Jdou jen po plně hře? Nemají internet? Jaký průměrný věk, asi spíš nižší než vyšší? Jsou to lidé, kterým prostě vyhovuje souhrn všeho jednou měsíčně a hrami tolik nežijí? Nebo síla zvyku? Oblíbení autoři a rubriky? A jak bys to případně seřadil dle síly těchto zmíněných motivů?

Bohužel i tuto otázku musím nechat bez komentáře.

Co vás bezprostředně čeká v tomto týdnu? Nevyčerpaná dovolená? Vyklizení kanceláří? Dořešení restů s papírákem...?

V tomto týdnu už bychom nic zásadního kolem Levelu řešit neměli. Je to možná trochu paradoxní, ale pro mě a autory Hrej.cz je to v podstatě nový začátek, takže už dojde jen na drobnosti - třeba právě ten odsun nyní již nepotřebného vybavení kanceláře - a pak se všichni znovu vrhneme do práce.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Related topics
About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments