If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

O restartu LEVELU: ROZHOVOR s Ondřejem Průšou

Jak proběhlo odkoupení, jaké má cíle a kdo se vrátí?

Od včerejšího odpoledne se po našem článku ví, že papírový herní časopis Level bude pod novým majitelem značky normálně dále vycházet, přestože minulý pátek to zpočátku vypadalo na jeho definitivní zánik kvůli rozhodnutí Burdy s ním po 18 letech přestat.

A když Eurogamer při sledování této zásadní události pro domácí herní scénu poskytl prostor dosavadní, odstavené redakci Levelu v interview s bývalým zástupcem šéfredaktora Zdeňkem Princem, nešlo se samozřejmě na vše nezeptat i druhé strany, čímž se pokrytí uzavře. Ondřej Průša, jednatel a vlastník malého vydavatelství Naked Dog v tomto rozhovoru podrobně popsal průběh celé anabáze s jeho odkoupením značky, odkryl motivy, nastínil budoucí plány, přiblížil tým i zavzpomínal na doby dávno minulé, kdy ještě Levelu šéfredaktoroval a kdy měly papíráky snadnější úlohu díky nacházení se internetu teprve v plenkách.

Eurogamer: Kdy se to odkoupení značky od Burdy upeklo? Byla to déle plánovaná věc, nebo spíš jen záchrana časopisu před jistou smrtí? Můžeš naznačit prodejní cenu za značku, jestli byla v desítkách tisíc, stovkách, nebo milionech korun?

Ondřej Průša, zdroj: ModniGuru.cz

Ondřej Průša: Celé to proběhlo strašně narychlo, a za to strašně flexibilní jednání musím velice poděkovat Burdě. Level byl totiž zachráněn opravdu za sekundu dvanáct.

Předminulý pátek jsem při obědě v podstatě náhodou zjistil, že se Level zavírá, víkend na rozmyšlenou, v pondělí email do Burdy, v úterý schůzka s ředitelkou, kdy jsme museli jednat strašně rychle, protože ten den byla poslední možnost změnit leták pro předplatitele.

Měl být vložen k časopisu, oznámit absolutní konec a možnost změnit předplatné na Maxim nebo Chip. Ve čtvrtek podepsání smlouvy a od té doby řešíme distribuci, tiskárny, předplatné, redakci...

Co se týká ceny, ta se obvykle nekomentuje, ale nějaký odhad dá, že šlo poslední dobou o ztrátový projekt, který má ale za sebou cennou značku s osmnáctiletou historií.

Jaké úmysly se značkou Level máš? Už je teď jasno, v jakém formátu bude časopis vycházet dál? Budou tam nadále přiloženy plné hry nebo spíš levnější formát typu MiniLevel (nebo obojí)?

Jelikož jsem smlouvu podepsal ani ne ty tři pracovní dny zpátky, všechno je ještě hodně za pochodu. V tuto chvíli máme několik variant, co se pečlivě zvažují, nicméně zatím nemáme podrobné kalkulace. V každém případě - co si pročítám diskuzní fóra, některé varianty, které zvažujeme, se tam často opakují.

Co tě k tomu odkoupení osobně vedlo? Je to čistě tvá aktivita, nebo se na ní podílí ještě nějací investoři (vydavatelé) v pozadí či jiné osoby? Z čeho hodláš restart časopisu po úvodní měsíce financovat?

Rozhodnutí bylo moje, částečně pragmatické, částečně nostalgické (12 let v časopise je opravdu dlouhá doba), a od začátku bylo jasné, že jako partneři zde budou Martin Bach a Petr Poláček, se kterými jsme si v Levelu prožili hezkých pár let. Finance v Levelu budou naše investice, o které doufáme, že jsme se trefili a udělali dobrou věc. Kolem této herní události se tak výjimečně nepotuluje pan Pavlíček, ani jsme nedostali financování od Bakaly, jako už jsem taky slyšel. :)

Myslíš, že v dnešní době může být vydávání papírového herního časopisu rentabilní záležitost (zvlášť když dlouhodobě pracuješ ve firmě, která na webu vydává přímou konkurenci Levelu, tzn. přímo přispíváš tomu, proč papírákům klesají prodeje)? Nebo ho hodláš dotovat ze své kapsy či jiných aktivit, pokud by byl prodělečný?

Doba, kdy jsme Levelu se SpecOps prodali 55 tisíc výtisků, je dávno a nenávratně pryč. Na druhou stranu jsem hluboce přesvědčen o tom, že je tu prostor pro dva časopisy, co budou dlouhodobě prodávat kolem deseti tisíc. Ne každý potřebuje sledovat novinky denně online, časopis tak poskytuje dobrou možnost jak získat průřez minulého měsíce a přečíst si náročněji zpracovaná témata, pro které na internetu není takový prostor. A pak... papír je papír... :)

Kdo bude šéfredaktorem restartovaného časopisu, kdo bude tvořit redakci a kdo do něj bude externě psát recenze? Která jména z historie časopisu už máš dohodlá, co třeba Andrej Anastasov nebo Honza Herodes?

Opět platí, co jsem už říkal, vše je ještě hodně čerstvé a pokusíme se domluvit co nejvíce autorů z dávných dob Levelu, jejichž odchod musel být pro věrné fanoušky zklamání.

Myslím si, že co se Levelem nyní stalo, je pádný důvod, proč by se mohli vrátit a pomoci nám. Můžete se tak těšit na Michala Rybku, Radka Friedricha, Aleše Smutného, Pavla Dobrovského, Lukáše Grygara, Dana Vávru a mnohé další, ale jak říkám, času nebylo zatím mnoho.

Co je pak jisté, je, že obsah budou mít na starosti Martin a Petr, kteří do tohoto dobrodružství šli se mnou jako partneři - a předjednaná je už zde větší spolupráce s Games.cz. Na mě pak spadla role vydavatele.

Chceš něco vzkázat staré redakci Levelu, která je teď smutná z náhle ztráty práce? Jaké vztahy s ní máš? Budeš mít zájem o spolupráci s někým z dosavadní redakce nebo to podle tebe v posledních letech dělali špatně?

Redakce smutná být musí, já bych na jejich místě rozhodně byl, ale o ukončení Levelu v Burdě jsem nerozhodl. Stará redakce tak přišla o práci před tím, než jsem o Levelu vůbec začal jednat. Spoustu z nich znám a dělali Level ještě se mnou, nyní je pro ně ale priorita Hrej.cz. A co se týká budoucnosti, se uvidí.

Bohužel platí, že ať je redakce jakákoliv, vždy je to jenom polovina práce. Velice podstatná je i distribuční strategie, cena, papír a další věci, které může ovlivnit jenom částečně.

Kdy tedy restartovaný Level s prvním číslem vyjde? Jaký je nejpozdější termín, kdy ho lidé najdou na stáncích, např. konec června?

Rád bych, aby zde nastalo opravdu jenom minimální zpoždění oproti původně plánovanému vydání. Uděláme pro to maximum.

Neměl bys "na stará kolena" raději už svůj klid a pohodu, než si přidělávat starosti s časopisem jako kdysi? Chceš to jen znovu "nandat" Score, které poslední dobou dominovalo? Myslíš, že Level může znovu dosáhnout na stále docela vysoká prodejní čísla Score (pokud tedy ta v auditu nejsou podvržena)?

Já jsem byl vždycky trochu střelec a bavily mě projekty s výzvou - výsledkem byly akce jako přeložení obou Falloutů nebo když jsme přes noc přeložili X-Tension s 400k znaky. To, že Score stále prodává relativně vysoká čísla (auditu bych zde spíše věřil) a to, že Level téměř vždy během historie prodával více, znamená, že prostor kam jít tu prostě je :) Budeme rádi, když našim čtenářům opět dokážeme, že Level stojí za to a má smysl kupovat.

Comments