Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Růst trhu krabicových her a konzolí v ČR a SR se prý vloni zpomalil

Průzkum AHP s čísly, metodikou i predikcí na 2014.

Asociace herního průmyslu (AHP) reprezentovaná pouze Martinem Bachem, která se dlouho odmlčela ani letos nepořádala anketu Booom s volbou her roku 2013 jako v minulých dvou letech, rozeslala novinářům její výzkum o stavu herního průmyslu v České republice a na Slovensku.

Použité slovo "průmysl" je trochu zavádějící, protože svádí k pocitu o zahrnutí i domácích vývojářských studií, která poslední dobou zažívají obrovské tržby i expanzi (viz DayZ, Space Engineers, Euro Truck Simulator 2 či Kingdom Come), ale těch se přitom ve skutečnosti netýká. Přesnější by asi bylo nazvat to sečtením dvou (ne až tak provázaných) trhů krabicových her a konzolí z bývalého Československa, neboť údaje o digitální distribuci bohužel započteny nejsou.

V roce 2013 prý trh v ČR a SR rostl pomaleji než o rok předtím, ale měl se dostat přes 2,5 miliardy korun při růstu 6,4 procenta. Celkové obraty za prodej videoher a herních konzolí v roce 2013 pak měly činit 2,593 miliardy korun, samotné videohry se na tom prý podílely přibližně jednou třetinou.

Pozitivem je, že AHP v letošní tiskové zprávě poprvé vysvětlila, jak přesně k těmto číslům dospěla: Jsou započítány obraty realizované v ČR a SR z prodeje her pro osobní počítače, herní konzole PlayStation 3, PlayStation 4, Wii, Wii U a Xbox 360 a kapesní konzole 3DS, DSi, PSP a VITA, stejně tak jako z prodeje samotných herních zařízení s výjimkou PC hardwaru. Data prý zahrnují údaje poskytnuté členy AHP a vydavateli působícími na českém a slovenském trhu (není upřesněno, zda se zúčastnili úplně všichni), týkají se jen krabicových her.

"V porovnání s jinými segmenty zábavního průmyslu videohry v našich zemích stále rostou, což je bezesporu pozitivní signál," komentoval to David Klepetko z českého Microsoftu. Nejúspěšnějšími tituly v ČR (není jasné, zda se mluví o tržbách v penězích nebo počtu kusů) vloni podle tvrzení AHP měly být Grand Theft Auto 5, Assassins Creed 4, Battlefield 4, FIFA 14, The Last of Us, Just Dance 2014 nebo Wonderbook: Walking with Dinosaurs. Nejvíce prý u domácích hráčů frčí akce, sporty a rodinné tituly.

Výraznější oživení predikuje AHP na aktuální kalendářní rok po projevení se přechodu na novou generaci konzolí. To jde mimochodem proti třeba dnes ráno citovaným trendům ze světa, kde odbyt krabicovek měsíc od měsíce meziročně klesá kvůli rozmachu digitální distribuce. Vystrkuje zoubky už i u nás, ale jinak je zvenčí prakticky nezjistitelné, kolik Čechů ji dnes na všech službách zejména ve slevách využívá.

Read this next