Stacking

Fantastický svět logické hříčky s matrjoškami.

To si takhle jednou malá dcerka Lee Pettyho, vývojáře a kolegy Tima Schafera ze studia Double Fine (autoři Brütal Legend a Psychonauts např.) hrála s ruskými matrjoškami, až Petty dostal nápad, jak z těchto proslavených ruských panenek udělat hratelnější kousek. A tak vznikla hra Stacking, do jisté míry unikátní a neortodoxní hádanková adventura, tedy opět jeden z důkladně vypečených kousků Schafera a spol.

Celé se to odehrává v nádherně vykresleném a viktoriánském světě průmyslové revoluce kdesi v historii, kde se zcela maličký, ale velmi odvážný klučík Charlie Blackmore, jakožto hlavní hrdina hry, vydá za záchranou celé své kominické rodinky, která vám tvoří celou jednu sestavu matrjošek. A právě jejich vtipné skládání a rozkládání (odtud název Stacking) tvoří nadmíru osvěžující a hlavní prvek celé hry.

Malý ale šikovný Karlík totiž sám vůbec nic nedokáže, nicméně zase tím, že je ve zdejším světě zcela nejmenší, se dokáže schovat do každé o kousek větší matrjošky (rozumějte ostatních postav) a využít tak jejich unikátních schopností. Když je takto o generaci větší, může vklouznout zase do větší a větší matrjošky na kterou narazí, a naopak zase libovolně stohovat zpátky do menších postav. Každá matrjoška - a to včetně mnoha unikátních postaviček, které jsou pouze v jediném exempláři - disponuje jednou zvláštní schopností.

Tak např. jedna krká, druhá prdí, třetí zpívá, další mlátí palicí, ptáčci létají, mumie straší, atd. Před vámi je pak v celé hře asi na 6-8 hodin velká nůše malého dobrodružství skrze postupně servírované úkoly a hádanky, jejichž rozlousknutím za pomoci převtělení do okolních matrjošek posouváte příběh dále. Jeden příklad za všechny: Potřebujete povolat vlakovou četu, aby se domluvila se stávkujícími topiči (musíte odjet vlakem), ale nádražáci kvůli stávce nejezdí a chlastají v uzavřeném VIP baru. Jak je z něho dostat?

Opět jeden z důkladně vypečených kousků Schafera a spol.

Možností je vždycky více, když vás hra za všechna nalezená řešení také odměňuje. Tak třeba můžete strážce vchodu do baru vyzpovídat, což je kromě třístupňové nápovědy hlavní krok k vyřešení každé hádanky, načež vám poví, že má slabost pro krásné ženy. A opodál se prochází zrovna jedna sličná vdova..., tak šup do ní! Méně prozaičtější hráči zajisté skočí třeba do smradlavého dědka opodál, přišoupnou mu kakaovou dírku k vstupu větráku do baru a skrze pěkně zelený pšouk prostě osazenstvo baru vykouří!

Omlouvám se za to drobné vyslepičení, ale jinak byste těžko pochopili, jak jsou zdejší hádanky skvělé, vtipné, někdy trochu náročné, ale jinak vesměs přísně reálné a logické. Však si dalších užijete ještě habaděj! Podkres k tomu tvoří pětice rozmanitých a živých lokací, od úvodního nádraží, přes zaoceánský parník a obří vzducholoď, až ke speciálnímu vlaku a industriální továrně na konec.

Přitom kamkoli se můžete vrátit, třeba už kvůli nalezení úplně všech unikátních matrjošek nebo splnění desítek drobných minihříček. Když už tu máme ten zkažený vzduch, tak máte za úkol ve vedlejších misích třeba pohodově vyprdět pět kolemjdoucích, jindy je zase bacit po hlavě, nebo je polít horkou polévkou, kterou nosí číšníci v kýblu na hlavě. Tyto tzv. Hi-Jinks vám ale opět pouze trochu napoví svým názvem, jinak na ně musíte přijít sami, což je další výzva mimo hlavní kampaň hry.

A finální souboj se zlým baronem, co nemá rád děti, je už óda na báječnou fantazii tvůrců, kdy si vybíráte mezi matrjoškami jako automechanik nástroje a Petty celou hru zakončil humornou variací na jednu totálně prosáklou hříčku, kterou znají na celém světě. Za ten vtip a nadhled, stejně jako za zdejší nádherné prostředí a skvěle prokreslené charaktery á la okolní matrjošky, musím jen hluboce smeknout! Snad jen těch indicií by někdy mohlo být více, takto na některé hádanky hlavně u minihříček prostě sami nepřijdete.

VERDIKT: Stacking je dalším důkazem nezkrotné lidské fantazie a skvělého umu svých tvůrců, který vložili do pohodové, krásné a vtipné hříčky na motivy známých hraček. Takové malé unikum na herním trhu, snad podobně jako tomu bylo dříve u Braidu nebo Limba. Prostě další skvělá arkádička s unikátním nápadem, která je snadno přístupná a dobře si ji užije úplně každý.

Stacking vyšel jako stahovatelná hra pro Xbox 360 (XBLA) za 1200 MS bodů a pro PS3 (PSN) za 15 dolarů. K dispozici je ke stažení také první DLC nazvané Lost Hobo King, obsahující jednu novou lokaci a novou samostatnou kampaň, která je přístupná i bez dokončení originální hry.

9 / 10

Stacking